White Night

Indies, de games die je tegenwoordig in huis haalt voor hun originaliteit. Osome Studios probeert met deze White Night hetzelfde te bereiken. Eens zien of ze daar in slagen.

Een nachtelijke aanrijding met een spookgedaante laat de protagonist van dienst gewond en hulpzoekend achter. Hulp zoekt de arme man in een nabijgelegen herenhuis dat ooit aan de familie Vesper toebehoorde, een familie met een nogal morbide achtergrond. Eén waar je in het begin weinig van weet. Eénmaal binnen geraakt hij echter opgesloten en wordt de zoektocht naar hulp een verhaal van overleven. Al snel wordt duidelijk dat er iets niet pluis is en het is aan jou om het mysterie te ontrafelen in de hoop zo een uitweg te vinden.

Veel meer is er niet aan het verhaal. Maar dat is ook niet nodig, je kan maar één mysterie per keer oplossen. Bovendien, de stijl waarmee het verhaal wordt gebracht is wat het verhaal afmaakt. Door het geheel in een film noir jasje te steken, krijg je iets vrij uniek in de gamewereld voorgeschoteld. Alsof je plots een privédetective in een survival-horror game dropt. Gewaagd, maar zeker geslaagd.

Gameplay als deze krijg je niet vaak te spelen. Minimalistisch maar toch degelijk. In essentie komt de gameplay neer op niets meer dan een point and click adventure. Je komt een kamer binnen en zoekt daar naar aanwijzingen en voorwerpen die je verder helpen naar een volgende kamer. Enigszins verfrissend is dat je hierbij moet betrouwen op lucifers. Omdat het huis in duisternis baadt en je niets voor ogen ziet, moet je geregeld een lucifer afstrijken om je omgeving te kunnen afspeuren. Dit houdt in dat je zonder lucifers kan vallen. Maar door de enorme hoeveelheid van deze kleine lichtbronnen die doorheen het huis verspreid liggen zal je nooit blind doorheen de duisternis moeten tasten.

Een andere factor zijn de geestgedaanten die je geregeld de weg versperren. Geen nood, deze zullen zelden tot nooit je dood betekenen aangezien ze vrij makkelijk te ontwijken zijn. Wil je ze zelf uit de weg ruimen, dan zal je op één of andere manier een elektrische lichtbron moeten activeren die deze spoken lijken te verdampen. Voor de rest is er weinig meer over de gameplay te vertellen. Simpelweg, ga kamer A binnen en vind voorwerp X zodat je kamer B binnen kan en ontwijk hierbij spook Z (of variaties op dit thema).

Eén groot probleem bij dit is het vaste camerastandpunt en vooral het plots verspringen hiervan. Je wandelt bijvoorbeeld rustig rond een tafel en ineens heb je een ander zicht op de protagonist. Heel even ben je compleet gedesoriënteerd en moet je op zoek naar de juiste richting. Daarnaast valt hier weinig op aan te merken, zodat je een degelijke, maar weing spectaculaire gameplayervaring krijgt.

Door te spelen met licht en donker was de keuze voor zwart-witte graphics vrij voor de hand liggend. Het donkere (zwarte) wordt verdrongen door het lichte (witte) en brengt de waarheid aan het licht. Dit zwart-wit effect samen met de gekozen stijl qua design draagt perfect bij tot de film noir sfeer. Hetzelfde wat de muziekkeuze betreft. Dankzij de keuze voor jazz waan je je onmiddelijk in de jaren '40 en kan je je volledig inleven in het spel.

Een degelijke en weinig generieke game. Het fim noir sfeertje samen met het gekozen type gameplay is eens wat anders, wat alleen maar toegejuicht kan worden. Helaas steekt hij er op geen enkel vlak uit. Dit is zeker geen slecht spel, maar als je op zoek bent naar net dat tikkeltje meer, pik je deze beter pas op als de prijs wat gezakt is.

• Film noir sfeer
  • Origineel

• Komt niet boven de middenmoot uit