Guns of Icarus Alliance

Guns of Icarus verscheen in 2012 op pc en wist in al die jaren reeds een zeer mooie fanbase op te bouwen. Met Alliance hoopt de ontwikkelaar een volgende stap in het groeiproces te kunnen zetten door Guns of Icarus beschikbaar te maken voor PS4-gamers. Een geslaagde zet?

 

De geteste versie is de PS4-versie.

Aangezien er geen verhaal is krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere delen.

Gameplay


Guns of Icarus Alliance doet in eerste instantie een beetje aan Sea of Thieves denken, maar is dan ook weer totaal anders. Het doel van de game is om (dat raden we toch aan) samen met vrienden een luchtschip te bemannen en via PVE of PVP het tegen anderen op te nemen. Dat kan in verschillende spelmodi: Capture the Flag, King of the Hill, Team Deathmatch, etc. Gelukkig voor nieuwkomers is er ook een tutorialmodus voorzien waarbij je een training krijgt per type bemanningslid. Zo heb je de keuze om kapitein te spelen en het schip in de juiste richting voort te stuwen, maar kan je ook aan de slag als Gunner om - het woord zegt het zelf al - de wapens die het schip rijk is te gebruiken, of als Engineer (reparateur) om ervoor te zorgen dat de schilden functioneel blijven en je niet in het heetst van de strijd ontploft.



Alles wijst zichzelf snel en gemakkelijk uit en na enkele wedstrijdjes heb je alles onder de knie. Het grote probleem bij Guns of Icarus Alliance is echter het groeiproces. Je kan stijgen in level en je loadout telkens gaan aanpassen, maar er is ook het overkoepelende gegeven. De game kent zes facties en bij aanvang kan je er eentje uitpikken om vervolgens oorlog te gaan voeren, maar echte lore ontbreekt hierbij waardoor de facties niet meer zijn dan een soort van te kiezen ‘guild’ die je leuke extraatjes kan opleveren. Groot pluspunt dan weer is dat de servers - die af en toe wel platliggen of niet voor goede matchmaking weten te zorgen - van de PS4-versie dezelfde zijn als die van de pc-spelers. Zo zal je het merendeel van de tijd samenzitten met AI- en pc-bondgenoten/-vijanden omdat de PS4-versie nog wat te weinig spelers kent.

Graphics & Sound


Grafisch gezien is Guns of Icarus: Alliance geen ‘hoogvlieger’ (snap je hem?) en ook op vlak van audio hoef je niks meer dan de basis van de game te verwachten. Het hoofddoel bij de ontwikkeling was duidelijk de gameplay zo goed mogelijk op punt krijgen en de servers beschikbaar houden, waar ze gelukkig grotendeels in zijn geslaagd.

Conclusie


Een leuk concept waarbij de gameplay goed en eenvoudig is uitgewerkt; zo kunnen we het beste Guns of Icarus Alliance omschrijven. Niet alles aan de game is perfect of even goed uitgewerkt, maar het weet wel (vooral in clanverband) voor leuke momenten onderling zorgen.

Pluspunten


  • Vlotte gameplay
  • Lage instapdrempel


Minpunten


  • Niet alles is even goed uitgewerkt




Reviewers: JohnCena

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8/10
Grafisch
7/10
Geluid
7/10
Duur
7/10

Guns of Icarus Alliance

Release
di 01 mei, 2018
Genre
Simulator
Platform
ps4
Uitgever
Muse Games
Ontwikkelaar
Muse Games

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8/10
Grafisch
7/10
Geluid
7/10
Duur
7/10