Uncharted Collection

Iedereen die met een PS3 speelt of heeft gespeeld, heeft waarschijnlijk al gehoord van Nathan Drake, de mascotte van het hele Playstation-gebeuren op de vorige consolegeneratie en protagonist van de bejubelde Uncharted reeks. Deze trilogie volgt nu het voorbeeld van vele andere games, en brengt een heruitgave op de markt voor de PS4. Houdt dit trio van avontuurlijke en filmische gameplay nog stand in het huidige PS4 landschap?

 

Verhaal - Greatness from small beginnings


In Uncharted 1 t.e.m. 3 zie je Nathan Drake steeds aan het werk in zijn geliefkoosde vak. Dat van schattenjager! En het favoriete niche van een schattenjager situeert zich uiteraard in onbekende regionen of Uncharted Territory. Doorheen de drie verhalen bezoek je godvergeten gebieden zoals het mythisch boeddhistische koninkrijk Shambhala en de verloren woestijnstad Ubar. Streken waar weinig man ooit voet aan land heeft gezet, en al wie het ooit probeerde leefde doorgaans niet lang genoeg om het na te vertellen. Startende van kleine vondsten en eenvoudige aanwijzingen baant Drake zich steeds een weg naar grootse ontdekkingen en spannende avonturen. Maar Drake staat er niet alleen voor. Tijdens zijn grafdelvingen en "archeologisch onderzoek" wordt hij steeds bijgestaan door zijn vuilgebekte mentor, Victor Sullivan, en zijn geliefde reporter, Elena Fisher. De wegen van de drie avonturiers verlopen uiteraard niet altijd vlotjes, daar ze de nodige hinder ondervinden van eigentijdse schurken en van de verrassingen die de geschiedenis voor hen heeft achtergelaten.




Gameplay - Run & Gun


You call this archaeology?


De voornaamste activiteit in een Uncharted game is jezelf met hand en tand verdedigen in een enorm dynamisch vuurgevecht. De elementen die bijdragen aan deze dynamiek zijn het snelle en vlotte coversysteem, de verticaliteit en variëteit in de omgevingen, het aanmoedigen tot close-combat, een snelle overgang tot een vuistgevecht en de mogelijkheid tot free-aim (kunnen schieten zonder richten). Het is dus niet de bedoeling om de hele tijd op dezelfde plek te blijven zitten. De uitstekende AI maakt dat stationair blijven überhaupt niet mogelijk is (althans op de hogere moeilijkheidsgraden). Op het einde van een vuurgevecht heb je werkelijk alle hoeken van de kamer gezien. Tijdens sommige levels krijg je de keuze om sluipenderwijs te werk te gaan. Het is zelden verplicht om deze stijl aan te nemen, maar voldoening geeft het wel. Net als de rest van de game werkt sluipen bijzonder vlot. Frustratie kom je hier zelden tegen. Al moet gezegd worden dat de gameplay af en toe tekenen van veroudering toont. Vooral bij Drake's Fortune, een game die intussen al acht jaar oud is, merk je dat de vlotheid niet meer voelt zoals voorheen.




Filmavond


Maar de voornaamste reden om deze games te spelen is hun filmische gameplay-ervaring. Nu en dan vervaagt de lijn tussen game en film en verhoogt op die manier het “wow” effect. Explosieve crashes, bloedstollende achtervolgingen, gevaarlijke klimpartijen, het draagt allemaal bij tot de spanning van de game. De mosterd voor deze “scènes” haalde Naughty Dog duidelijk bij films zoals Indiana Jones en James Bond. Zo leer je hoe je moet ontsnappen uit een zinkende (duik)boot, hoe je een vrije val moet overleven zonder parachute, hoe je een treinstel beklimt dat aan de rand van een klif bengelt, hoe je vlotjes ontsnapt uit een instortend gebouw… Op het einde denk je dan “Heb ik dit net gedaan?” Om af en toe het adrenalineniveau te doen dalen, bevat de game bovendien enkele puzzel- en platformelementen.


 

Greatness from small beginnings


Uncharted 2: Among Thieves werd beschouwd als één van de beste games op de PS3, kort gevolgd door zijn opvolger Drake's Deception. De eerste game in de reeks bleef altijd een beetje het kleine broertje van de drie, maar is desondanks aangenaam genoeg om te spelen voor je aan de andere twee begint. Ten eerste omdat je dan alle elementen van het verhaal meekrijgt en ten tweede omdat het de moeite loont om de evolutie in de gameplay mee te maken. Drake's Fortune was eigenlijk het kleine, maar veelbelovende begin van een groot geworden trilogie.

De nieuwigheden


Het geestige online luik is er helaas niet meer bij, maar wie dat wil kan zijn statistieken nu eenvoudig vergelijken met zijn collega-gamers. Denk je dat je een level zonet hebt uitgespeeld aan een fantastisch hoog tempo? Dan kan je vergelijken of je vrienden niet nog beter doen. Bovendien krijgen we enkele extra modi voorgeschoteld:
  • Explorer Mode
  • is een gehele nieuwe mode voor beginners, die moeilijkheid van de tegenstanders wordt zeer verminderd.
  • Speed Run Mode
  • voegt een timer toe zodat je tijden kan vergelijken met vrienden voor bepaalde levels.
  • Brutal Difficulty Mode
  • is de ultieme uitdaging, de gameplay zal nog moeilijker zijn dan Crushing Difficulty (ontgrendeld na het uitspelen van Crushing Difficulty in hetzelfde spel).


Graphics & Sound - Greatness is what you do with the hand that's dealt


De graphics van deze games zijn inderdaad verbeterd. De texturen en contouren, het schaduw- en lichtspel... het kreeg allemaal een kleine upgrade. En wat dan nog! Speel je deze games gewoon nog eens op de PS3 in plaats van op de PS4 dan verandert dat heus weinig tot niks aan je ervaring. De grafische pracht van deze games kwam slechts voor een deel van de hoeveelheid pixels. Het andere deel kwam van het oog voor detail in de omgeving. Als je, bijvoorbeeld, van een verlichte ruimte in het donker loopt dan wordt je even verblind, alsof je ogen moeten wennen aan de verminderde lichtintensiteit. Een lichteffect dat trouwens terugkeert in de recentste Metal Gear Solid. Daarnaast is de interactie van Drake met de omgeving ongezien. Kom je in de buurt van een wand of sta je in cover, dan zoekt Drake steun bij het dichtstbijzijnde object. Staat dit object daarentegen in brand, dan zal Drake het vuur dat op zijn kleren is overgegaan proberen uitslaan. De lijst met details kan zo eindeloos doorgaan.

Bovendien voelt het verschil op grafisch niveau tussen Drake's Fortune en Drake's Deception soms groter aan dan het verschil tussen de gemiddelde PS4 game van dit moment en Drake's Deception. Van die details was helemaal nog geen sprake in Drake's Fortune. Zo zie je maar dat het soms veel belangrijker is dat een ontwikkelaar zijn eigen engine goed leert beheersen, dan dat diezelfde ontwikkelaar de recentste hardware onder de neus geschoven krijgt, waar die niks mee kan of wil beginnen.





In elke game zoekt de muziek sferen op karakteristiek voor de regio die werd aangedaan. In Drake’s Fortune wordt de sfeer van de tropische eilanden versterkt door de soundtrack aan te kruiden met muziek van lokale volkstammen. Among Thieves speelt zich vooral af in Nepal. De muziek lijkt daardoor wat hol en zwaar, nijgend naar het geluid van een didgeridoo. In Drake’s Deception ten slotte werd er gebruik gemaakt van opzwepende Arabische muziek. Maar wat menig fan al lang kan meefluiten is het hoofdthema van de game. Nog één keer, allemaal te samen: papapam pam papam papapam...



Conclusie - Nostalgie op z'n best


Gezien het enorme succes van de Uncharted reeks op de PS3 is het eigenlijk bizar dat er zo weinig concurrentie in dit genre te vinden is. Die concurrentie moest er eigenlijk komen in de vorm van The Order: 1886, maar die game was op gebied van gameplay niet bepaald een hoogvlieger. Er was daarentegen een meer dan verdienstelijke poging van de Tomb Raider herwerking, maar nu die reeks naar de Xbox is verkast, moeten we eigenlijk stellen dat Uncharted 1 tot en met 3 nog altijd alleen aan de top staan op het vlak van de lineaire filmische gameplayervaring.

Kortom, heb je een Playstation 4, maar nooit een Uncharted gespeeld? Haal dan snel deze triologie in huis! Heb je deze reeks al eens gespeeld op de PS3? Koop dit pareltje dan nog een keer, al was het maar voor nostalgische redenen. En geef ons nu maar gauw Uncharted 4: A Thief's End!

Pluspunten


  • Gedetailleerde afwerking
  • Aimabele hoofdpersonages
  • Gevarieerde en filmische gameplay
  • Het beste dat ooit uitkwam op de PS3, nu op de PS4


Minpunten


  • Drake's Fortune net onder het niveau van de andere twee
  • Cliché bad guys
  • Begint een tikkeltje verouderd te voelen




Reviewer: Kenneth

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9/10
Grafisch
8/10
Geluid
9.5/10
Duur
9/10

Uncharted Collection

Release
di 06 okt, 2015
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
Sony Computer Entertainment
Ontwikkelaar
Sony Computer Entertainment

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9/10
Grafisch
8/10
Geluid
9.5/10
Duur
9/10