The Addams Family: Huize Herrie

In deze partygame moet je er als gezin voor zorgen dat je je huis kan redden, maar in de eerste plaats om plezier te maken met de anderen rondom je met couch co-op. Plezier of horror? Dat ondervonden we in The Addams Family: Huize Herrie!

De geteste versie is de PS4 versie gespeeld op PS5.

Het gaat de Addams familie niet voor de wind. Van films uit lang vervlogen tijden weten we dat ze niet echt geliefd zijn in hun stad. Ene Kyle wil trouwens het huis kopen en ombouwen tot een soort escape room/griezelhuis. Hij heeft trouwens al de goedkeuring gekregen van de stad. Wanneer hij dit komt verkondigen heeft Huis dit niet graag en jaagt Kyle buiten. Gomez heeft het lumineuze idee om Huis te doorzoeken en te zien of er geen skeletten in de kast zitten om Huis eventueel een soort beschermde erfgoedstatus te geven. Zo begint de zoektocht van de vier gezinsleden.

Het verhaal wordt zeer kort door stills en tekstbalken weergegeven en dient eerder als kapstok om de gameplay een plaats te geven.

De game legt de focus op de gameplay, met als belangrijkste aspect de lokale, tot vier spelers, co-op. In de eerste plaats is het bedoeling om tijdens de levels, waar de familieleden pittoresk zijn, op zoek te gaan naar verborgen schatten en dubloenen. Dit doe je door platformgewijs op onderzoek te gaan in de levels en niet door halsoverkop de pijlen te volgen richting het einde. Als je overigens voortgang wil boeken, moet je voldoende van deze schatten hebben om de volgende gebieden te ontgrendelen.

Langs de andere kant heb je ook strijdlevels waar je het opneemt tegen de anderen naast jou op de bank. Meestal komt het erop aan om hindernissen uit de weg te gaan en bepaalde artefacten op te rapen waarmee je punten scoort. Het spreekt voor zich dat degene die de meeste punten leveren, ook het moeilijkste bereikbaar zijn.

Tijdens de speelsessies, meestal met drie spelers, ondervonden we de fun om elkaar langs de ene kant te helpen, en langs de andere kant elkaar een hak te zetten of bijvoorbeeld in de 'lavasoep' te duwen. Helaas moesten we ondervinden dat het soms niet evident is om van het ene punt naar het andere te springen, veelal door een camera die net iets anders mocht staan.

Bij een lokale co-op game is het soms niet gemakkelijk om alles in beeld te brengen. En jammer genoeg is dit ook zo in deze game, als we die in het uiterste drijven. Op zich wordt de camera mooi uitgezoomd wanneer de personages verder uit elkaar gaan, maar als het er echt op aankomt, zal de camera zich richten tot 'Speler 1' en de anderen uit beeld laten, hetzij met een icoontje dat zij zich daar bevinden. Verder biedt de PS4 game ook de nodige grafische details, maar deze blijven middelmatig. Hetzelfde mogen we zeggen voor de geluiden en geluidseffecten.

The Addams Family: Huize Herrie biedt de nodige uurtjes plezier met je kinderen of vrienden wanneer ze op bezoek zijn. Het is ook een pluspunt om uiteraard meerdere controllers in huis te hebben. De game doet waarvoor die ontwikkeld is: plezier hebben in couch co-op.

• De gameplay mist zijn doel niet
  • The Addams Family-setting biedt soms donkere humor

• Audiovisueel niet super