Star Wars Outlaws

Als je geen legendarische Jedi mag zijn in het Star Wars-universum, wie zou je dan het liefste zijn? Misschien één of andere smokkelaar?

 

De geteste versie is de PS5 versie.

Verhaal


Kay Vess, een jongedame die vertoeft in een gure onderwereld, neemt een job aan om een rijkere crimineel, Sliro, te beroven. Die criminele bendes doen het nu goed, nu de rebellen de Death Star van The Empire heeft vernietigd en die laatste hun prioriteit naar daar verschoven is. Alles gaat zoals plan, tot wanneer Kay ontdekt wordt en er niets beters op vindt dan het stelen van een ruimtetuig en te vluchten naar Toshara, een grotendeels ongerepte maan. Daar komt ze al snel in contact met de drie grote, concurrerende, onderwereldsyndicaten, die gebruik kunnen maken van haar diensten.

Is Kay in staat om haar status te vergroten en weerwerk te bieden tegen Sliro, die ten allen koste zijn schip terug wil, of gooit ze het over een andere boeg?



Gameplay


Naast een heus verhalend aspect is de gameplay het grootste aspect van de game. Kay moet voor de syndicaten verschillende 'klusjes' uitvoeren. Sommigen zijn verplicht en moet je gewoon doen om voortgang te krijgen in het verhaal. Sommige zijn optioneel en bieden Kay een kans om meer credits te verdienen, of onderdelen voor haar reistuigen of nieuwe uitrusting.

Het leuke, en ietwat verraderlijke in dit systeem is dat met quasi elke missie de alliantie met één van de syndicaten veranderd. Als je kiest voor een positieve uitkomst voor de Crimson Dawn, zal dat veelal ten koste gaan van je alliantie met de Pykes. De Hutts zweven daar ergens tussenin en zijn niet vies voor een gewelddadige aanpak. Dit heeft zijn gevolgen, want op de verschillende locaties hebben de syndicaten een bepaalde invloed. Hoe slechter je staat met hen, hoe meer je zal moeten rondsluipen en ervoor zorgen dat je niet gepakt wordt.

Zoals je kan raden zal Kay een heleboel voorwerpen of data van eigenaar doen veranderen, en daar heeft ze zelf haar materialen en haar vaardigheden voor. Ze heeft bijvoorbeeld een spike waarmee een ritmische minigame start om deuren te openen, maar ze kan ook à la Mastermind getallen op de juiste plaats zetten om data over te zetten, deuren te openen, turrets een ander doelwit te geven enzovoort. Als dat niet lukt, kan zij nog steeds vertrouwen op haar blaster en trouwe metgezel Nix om al knallend een uitweg te vinden. De uit te breiden vaardigheden zijn steeds gelinkt aan een personage dat ze is tegengekomen. Om die verder te kunnen uitdiepen moet Kay meestal een combinatie van materialen/grondstoffen vinden en wat specifieke acties uitgevoerd hebben. Eens die klaar zijn, kan Kay gewoon haar nieuwe vaardigheid activeren. De game maakt dus geen gebruik van een klassiek levelsysteem zoals het vergaren van XP en het verkrijgen van levelpunten.

Kay is geen ruimte-Rambo en heeft zeker haar beperkingen. Ze is zeer kwetsbaar en zal dus op zoek moeten gaan naar allerhande uitrusting om haar passieve vaardigheden aan te scherpen. Een grotere levensbalk, minder schade incasseren, of ga je toch liever voor de meer geruisloze richting, het kan allemaal en het is de keuze van de speler om te kiezen welke aanpak hem/haar het beste ligt.

Naast de gure onderwereld en de steden die daar onderdak voor bieden, kan Kay ook sommige werelden vrij verkennen. Het is geen slechte tip om in de cantina even goed rondom jou te luisteren, want sommige mensen gaan slecht met geheimen om en kunnen je haast vertellen waar zij hun vele schatten verborgen hebben.

Kay zal tijdens haar tocht ook vele keuzes moeten maken. Sommige hebben een direct effect, andere hebben een effect op lange duur. Kies je er bijvoorbeeld voor om de officier niet om te kopen, dan kan die er al snel voor zorgen dat je omhoog schiet op de most wanted lijst.

Graphics & Sound


De Star Wars-games moeten het veelal hebben van hun cineastische ervaring en daar probeert Massive Entertainment visueel een schepje bovenop te doen, tegenover de Jedi-reeks van EA. Je kan de game namelijk spelen als een soort 'breedbeeld' om die ervaring te verhogen. Eerlijk is eerlijk: ik heb die optie snel uitgeschakeld omdat ik ten volle van mijn beeld wil genieten. De grafische kwaliteit van de game is zeker te genieten, maar door de grote omgevingen die er soms wat hetzelfde uitzien voelt die wat vlak aan. Het geluid daarentegen is wel goed te pruimen. De vreemde dialecten die je rechtstreeks uit de films kan horen en vooral de vibe van de cantinas, waar je overigens zelf de jukebox kan beïnvloeden.

Conclusie


Vergeet even die lichtzwaarden en de Force, maar vertoef even in hetzelfde gezelschap als Han Solo, dat personage uit de films die een smokkelaar en soms ook een dief was. In de onderbuik van het heelal moet jij een weg zoeken doorheen de syndicaten en uit de handen blijven van die ene slechterik die je in het begin te snel af was. Star Wars Outlaws biedt een leuke game waar je soms je Assassin's Creed vaardigheden moet bovenhalen en de missie soms al knallend moet afsluiten. Kay heeft een heleboel vaardigheden, uitrusting en verschillende wegen om haar doel te bereiken, en daar moet jij jouw eigen speelstijl aan koppelen.

Pluspunten


  • Mooie, algemene ervaring
  • Nieuwigheden qua gameplay om op te waarderen en de slicer


Minpunten


  • Grafisch de middenmoot
  • Heel veel fetch quests




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
8/10
Geluid
9/10
Duur
8.5/10

Star Wars Outlaws

Release
di 31 dec, 2024
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps5
Uitgever
Ubisoft
Ontwikkelaar
Ubisoft

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
8/10
Geluid
9/10
Duur
8.5/10