Batman: Return to Arkham

Rocksteady Games gaat stoppen met de Batman games. Kruip dus nog een laatste keer in de huid van Batman en red Arkham uit de klauwen van The Joker. Speel de twee originele Batman games, Arkham Asylum en Arkham City in deze remake voor PlayStation 4.

Arkham Asylum

Batman heeft eindelijk The Joker te pakken en brengt hem naar het zwaarbewaakte psychiatrische ziekenhuis, Arkham Asylum. Maar Batman voelt dat er iets niet klopt. The Joker liet zich te makkelijk pakken en werkt net iets te vlot mee, hij moet wel iets van plan zijn, en daarom gaat Batman mee om The Joker naar zijn cel te brengen. Al snel blijkt dat zijn vermoeden klopte. The Joker en zijn handlangers hebben een val opgezet in het ziekenhuis om The Joker zijn handlangers te bevrijden en Batman te vangen. Dit plannetje loopt echter niet van een leien dak.

Arkham City

Anderhalf jaar na de gebeurtenissen in Arkham Asylum heeft Quincy Sharp, voormalig directeur van het Arkham Asylum zich geprofileerd als de man die The Joker heeft gevangen. Hij gebruikte zijn reputatie om burgemeester van Gotham te worden en met zijn nieuwe functie pakt hij het criminaliteitsprobleem van de stad aan. Omdat de gevangenissen overvol zitten, koopt Sharp een groot deel van de sloppenwijken op om de criminelen van Gotham onder te brengen. Zij kunnen hier vrij leven op voorwaarde dat ze niet proberen te ontsnappen. In deze duistere stad hebben mannen zoals Two-Face en The Penguin het voor het zeggen, maar ook The Joker en Harley Quinn hebben een groot deel van de stad in handen en daar wil Batman orde op zaken stellen.

Meeslepende verhalen

Beide games hebben een uitstekend Batman verhaal. Als hevige Batman fan, heb ik dan ook genoten van beide games. Het verhaal van het eerste spel, Arkham Asylum, wordt op een iets betere manier gebracht, voornamelijk door de rechtlijnigheid van het spel. In Arkham City zit je meer in een open wereld omgeving met een heleboel zijmissies, waardoor je al snel de rode draad kwijt raakt. Niettegenstaande hebben beiden een ijzersterk verhaal.

Deze remake bevat niet alleen de originele Batman games, maar ook alle DLC die ervoor uitgebracht is. Voor Arkham Asylum zijn dit de Joker Challenge Rooms, waarbij jij als The Joker kan spelen en een aantal tegenstanders moet uitschakelen. Voor Arkham City krijg je een heleboel skins, extra challenge maps en de Harley Quinns Revenge story DLC.

Op gameplay gebied is er eigenlijk niets veranderd en dat is zeker geen slecht punt. De originele Batman games zijn een inspiratiebron geweest voor een heleboel games, denk maar aan Shadow of Mordor en Mad Max. Het FreeFlow-gevechtsysteem is eenvoudig om aan te leren, maar vergt toch enige training om een eindeloos lange combo samen te brengen.

De technologische snufjes die je doorheen het spel vrijspeelt, laten je voelen hoe het is om Batman te zijn en geven je ook toegang tot geheime plaatsen en nieuwe delen van het ziekenhuis of de stad. De Batmobile is aanwezig in beide games, maar speelt geen grote rol.

Op grafisch vlak waren beide games op de PlayStation 3 al een pareltje. In deze remake is dan ook niet bijster veel veranderd. De personages zien er een beetje beter uit en de texturen van de gebouwen zijn van iets betere kwaliteit, maar daar stopt het ook. Wat een beetje tegenvalt, is de hemel. Bij nieuwere PS4 games, ziet deze er levendiger uit. Dat is hier niet het geval. Je kijkt naar een statische afbeelding die de sfeer van het spel een beetje verpest.

De soundtrack en de voicecast zijn van topkwaliteit. Ze passen niet alleen goed bij het verhaal en de setting, maar zorgen voor een echte cinematische ervaring. Met stemmen van Kevin Conroy als Batman, Mark Hamill als The Joker en Arleen Sorin als Harley Quinn kan je ervan uitgaan dat dit gewoon af is.

Heb je de originele games niet gespeeld op de PlayStation 3? Dan is dit je kans om twee van de beste games te spelen op de PlayStation 4. Als je ze wel al gespeeld hebt, is het moeilijk om deze game aan te raden. Hoewel je hem voor een kleine 40 euro al kan oppikken, is het verschil met de PlayStation 3 versie enorm klein. Je krijgt wel veel waar voor je geld, door de toevoeging van alle DLC.

• BATMAN!
  • Twee topgames voor een kleine prijs
  • Inclusief alle DLC