Batman - The Telltale Series

Ook Batman ontsnapt niet aan het Telltalegeweld. Na The Walking Dead en Game of Thrones is nu onze gevlederde vriend aan de beurt, maar heeft hij dat wel graag?

Episode 1 - Realm of Shadows

Een groepje bandieten, gekleed in typische Gothamkledij is van plan om in te breken in een kantoorgebouw. Zij weten specifiek welke ruimte zij moeten betreden om te stelen wat hun cliënt wilt. Het ontgaat hun volledig dat ook zijzelf in de gaten worden gehouden door een mysterieuze, gevlederde figuur die zich op dat ogenblik nog buiten het gebouw bevindt. Het duurt niet lang of Batman doet zijn intrede en neutraliseert de bandieten. Wat hij echter in het kantoor vindt, had hij zich niet kunnen voorstellen. Blijkbaar is een dame, gehuld in een soort kattenkostuum, achter dezelfde buit aan gegaan. Een achtervolging en schermutseling zijn niet te ontwijken...

Later die avond houdt Bruce Wayne een benefiet ter ere van zijn vriend Harvey Dent, die een gooi wil doen op het burgemeesterschap. Harvey heeft de hulp van Bruce nodig om zijn invloed verder uit te bouwen. Geheel onverwacht - voor Bruce toch - verschijnt ene Falcone ten tonele. Deze zakenman/gangster steunt Harvey's campagne op financieel vlak. Als die ontmoeting maar goed afloopt.

We bevinden ons met deze game in een tijdperk waarin Batman nog steeds aanzien wordt als schurk. Bruce heeft vele vrienden waaronder Dent, en ene mysterieuze Oswald Cobblepot. De Waynes worden ook in een slecht daglicht gesteld, want het blijkt dat Bruce's ouders zich indertijd ook ingelaten hebben met maffiose praktijken. Zal Bruce de waarheid ontdekken? En hierbij ontwarren hoe Gotham echt in elkaar zit? Dat zullen we te weten komen in de volgende afleveringen.

De gameplay van de Telltalegames is dezer tijd al goed bekend. Het hoofdpersonage zoekt zijn weg doorheen de setting, en maakt beslissingen die hem later wat opleveren, of hem duur te komen staan. Dit wordt af en toe afgewisseld met de Quick Time Events zoals we gewend zijn.

Toch voegt deze Batman als het ware twee nieuwe gameplay-elementen toe. Ten eerste is er Crowd Play. Hiermee kunnen degenen die meekijken mee beslissingen nemen hoe het spel verloopt. Zij kunnen dit doen met een mobiel apparaat, en zelfs met een computer.

Aangezien Batman ook 's werelds beste detective is, zijn er ook van dit aspect elementen aan de game toegevoegd. Wanneer je een plaats van een delict onderzoekt zal je hier en daar aanwijzingen vinden. Hier moet je dan de correcte aanwijzingen met elkaar verbinden om zo een reconstructie te maken van de voorbije gebeurtenissen. Je kan het misschien nog het best vergelijken met de recentste Sherlock Holmes-games. Ook wordt dit spelmechanisme geïncorporeerd om vooraf te plannen hoe je jouw vijanden zal neerhalen. Jammer genoeg zijn hier geen meerdere mogelijkheden. Het is niet alsof je zoals bij Hitman kan kiezen welke aanpak je hanteert.

De comicbook-stijl wordt mooi overgenomen, waardoor het verhaal des te authentieker overkomt. De personages bewegen zich niet houterig voort, en er is aandacht besteedt aan de afwerking, wat soms wel mankeerde bij games van deze ontwikkelaar. Ook de voice cast is prima en de game kiest ervoor om een eigen 'Batman-stem' te introduceren. Vergeet de hese stem van de hedendaagse film, maak plaats voor een diepe, donkere en agressieve versie ervan.

De Telltale-interpretatie van Batman stelt niet teleur, zeker niet als fan van de Dark Knight. We krijgen een interpretatie voorgeschoteld die het verhaal vertelt van de begindagen van Batman. We ontmoetten extravagante figuren waarvan de fans wel weten waartoe ze in staat zijn. Deze eerste episode speel je uit in minder dan twee uurtjes. Als de andere episodes ook deze tijdspanne innemen is deze game zijn geld zeker waard.

• Batman!
  • Mooi gebracht
  • Leuk origineverhaal