7 Days to Die

Wat krijg je als je DayZ en Minecraft in een mixer gooit, mixt en een paar jaar laat gisten? Inderdaad, 7 Days to Die. Het startte enkele jaren geleden als een veelbelovend Kickstarter project, draait al een tijdje als early access game op Steam en verschijnt nu ook op Playstation 4. Dit mag je verwachten van de game.

7 Day to Die is een open-world, zombie survival, sandbox game. Een echt verhaal met begin, midden en einde is er niet. Een hoofdpersonage moet je ook niet verwachten. Bij de start van een nieuw spel word je ergens in de gigantische wereld gedropt en moet je zien te overleven. We bevinden ons in een post-apocalyptische wereld in de nabije toekomst. De derde wereldoorlog heeft zo zijn tol geëist. Veel overlevenden zijn er niet, naast een horde gemene zombies. Op dag 7 word je aangevallen door een kudde agressieve herseneters. Begin dus alvast een fort te bouwen om die aanval te overleven.

Op vlak van gameplay haalt 7 Days to Die heel wat inspiratie bij games als Minecraft. Denk hierbij aan de verschillende biotopen in de procedureel gegenereerde wereld of het exploreren en verzamelen van grondstoffen om gebruik te kunnen maken van een uitgebreid bouwsysteem. Je kan heel veel dingen maken in 7 Days to Die, gaande van kledij tot voertuigen. In het begin zal je eenvoudige wapens en werktuigen maken zoals een knots en een stenen bijl. Naarmate je vaardigheden verbeteren zal je ook complexere dingen kunnen vervaardigen. Denk hierbij aan een kettingzaag of een bazooka.

Het doel van het spel blijft natuurlijk het overleven van de zombiehorde. Om dit tot een succesvol einde te brengen zal je een fort moeten bouwen en daarmee bedoel ik niet een slecht gebouwde Amerikaanse wagen. Of je nu een ondergrondse bunker bouwt, omringt met diepe vallen of een boomhut maakt in een mijnenveld, de keuze is aan jou.

Om te overleven zal je ook voedsel en drank moeten vinden of maken. Als je een open wonde hebt, zal je nood hebben aan gaasverband, en om je wonden te laten helen heb je nood aan medpacks. In 7 Days to Die heb je een "health bar" die niet automatisch regenereert en die je dus in de gaten moet houden.

Voortbewegen doe je in twee verschillende standen. Je kan kiezen tussen de snelheid van een 100-jarige met een looprekje of een ADHD tiener op rolschaatsen. De verhouding tussen wandelen en sprinten klopt niet echt. Het helpt ook niet als je personage na het sprinten nog enkele extra stappen zet. Het duurt even voor je aan deze onaangename manier van bewegen gewend raakt.

Zowel op visueel als op auditief vlak stelt 7 Days to Die teleur. Het spel is al enkele jaren speelbaar op Steam als early acces (alpha) game en zo ziet het er nog steeds uit op de Playstation 4. Dit is verre van een afgewerkte game. Niet alleen zijn de texturen, modellen en animaties van een lage kwaliteit, maar zitten er ook een heleboel grafische glitches in het spel. Vaak komen zombies vast te zitten in onzichtbare obstakels, of word je geraakt door een zombie die zich achter een muur of deur bevindt. En het ergste zijn de frequente framedrops. Iedere keer als het spel iets moet doen, zoals het laden van een nieuwe zone, spawnen van nieuwe zombies of overgang van tijd, blijft het spel enkele seconden hangen.

Ook qua geluid gaat het spel geen potten breken. Achtergrondmuziek is er niet en de enkele geluidseffecten die er zijn lijken wel opgenomen met een aardappel.

Op papier is 7 Days to Die een topspel, jammer genoeg was de pre-alpha versie van 2013 veel beter afgewerkt dan de versie die wij gespeeld hebben op Playstation 4. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat het spel in deze staat verkocht kan worden als retail game. Ik kan best begrijpen dat het als early access of alpha/beta game digitaal verkocht zou worden, maar dat is niet het geval. Als je een game oppikt bij je lokale gameboer, voor 40 euro in een officieel, blauw PS4 doosje, dan verwacht je een spel dat werkt en er stukken beter uitziet dan 7 Days to Die. In zijn huidige staat en aan de huidige prijs raad ik het spel niet aan. Er zit enorm veel potentieel in en ik zie er in de toekomst heel wat nieuwe YouTube filmpjes en live-streams van opduiken, maar dan zal er nog heel wat gesleuteld mogen worden aan de game.

• Couch co-op
  • Uitgebreid crafting systeem
  • Leuk concept, maar...