A Hat In Time

Indiegames bewijzen steeds vaker en vaker dat ze een mooie aanwinst zijn voor het gamelandschap, vooral omdat ze enkele gameplaygenres aanraken waar de blockbustergames al lang niet meer komen. Soms keren deze Indies terug in de tijd, en dat is zeker het geval bij A Hat in Time. Het geeft 3D-platforming de centrale plaats die het in een vorig tijdperk lang heeft behouden.

 

De geteste versie is de PS4 versie.

Verhaal


Een snoezig meisje met een opvallende hoed is op weg naar huis, maar ze stuit op onvoorziene problemen. Ze vliegt met haar ruimteschip voorbij een bewoonde planeet, waar ze, door een collisie met een lokale bewoner, al haar brandstof verliest. De brandstof van haar schip heeft opvallend veel weg van een hoop zandlopers, en als ze thuis wil geraken dan zal ze al die hebbedingetjes moeten verzamelen. Maar dat is buiten de lokale bevolking gerekend!

Het verhaal kan je nog het beste vergelijken met een kleurboekje voor kleine kinderen waar de ouders door bladeren voor het slapengaan. Het is simpel, maar wel o zo schattig! Het naamloze meisje met de speciale hoed is de ongewone heldin en door een absurde gebeurtenis beleeft ze allerlei avonturen met de meest excentrieke bewoners van een vreemde planeet. Ze komt terecht bij oerdomme maffiosi die er allemaal hetzelfde uitzien, ze speelt de ster in de film van twee gekke vogels, ze moet klusjes opknappen voor een hilarische demoon die haar ziel heeft gestolen, en ze beklimt de hoogste bergtoppen om steeds op het einde een zandloper te verdienen. Als we zo jong waren dan wouden we dat ook allemaal eens beleven!



Gameplay


De primaire focus van de game ligt dus op het verzamelen van 40 zandlopers, en daarvoor moet het naamloze meisje reizen naar vier thematisch verschillende regio's van de planeet. Om haar buit te verzamelen moet ze voornamelijk een beroep doen op haar platformingvaardigheden. Dat start bij het gewoonlijke springen en klimmen, maar door de uitbouw van haar gadgets, bouwt dit op tot een hele wirwar aan platformpuzzels die je oog-handcoördinatie fameus op de proef kunnen stellen.

Wie het hoedje past


Veel van die gadgets komen voor in de vorm van schattige en bizarre hoeden, waarvan je er in totaal zes kan en moet verzamelen. Met het opzetten van elke hoed, kruipt het meisje als het ware in een andere rol en kan je een andere vaardigheid gebruiken. De hoed waarmee je start helpt je om de zandlopers te lokaliseren, en daarna kan je garen verzamelen om nieuwe hoofddeksels te breien. Je hebt een hoed die je sneller doet lopen, eentje die je projectielen laat afvuren, eentje die je toelaat om wipplanken te gebruiken, eentje die ontastbare voorwerpen tastbaar maakt en omgekeerd, en, ten slotte, een hoed om de tijd in je voordeel te manipuleren. Elke hoed opent nieuwe wegen en nieuwe platformpuzzels, zodat je uiteindelijk aan de slag kan gaan in de moeilijkste levels.



Vier werelden, geen gelijkenissen


Het zijn trouwens niet alleen de hoeden die zorgen voor een leuke variatie in de levels, want de vier regio's die je bezoekt zijn thematisch compleet verschillend van elkaar, en dat is nu net één van de grootste aantrekkingspunten van deze game. Deze eerste wereld, waar de maffiosi wonen, is een allegaartje van verschillende, eenvoudigere puzzels waar je de kneepjes van het platformingvak leert. In de tweede wereld ontmoet je twee rivaliserende filmregisseurs die je allebei willen gebruiken in hun film. Hier zal je onder andere moet leren sluipen alsof je Sly Cooper bent uit de gelijknamige PS2-reeks. Weliswaar niet de hele tijd want er komen ook actiescènes voor in de regie. In de derde, iets engere, wereld leer je vooral werken met de hoed die ontastbare voorwerpen tastbaar maakt en omgekeerd. Dat is een van de leukste elementen in deze game, want het opent een compleet nieuw luik in het platforming waarbij timing cruciaal is. Je zal af en toe aangenaam verbaasd zijn hoe dit element in de game verweven zit. In de vierde wereld, ten slotte, mag je vrij ronddwalen op de toppen van een bergketen, want op elke speciale top vol met dynamische, mechanische constructies ligt een zandloper.

Van alles en nog wat


Is daarmee alles vermeld? Neen, zeker niet! Je hebt nog een kettingzweep om mee te slingeren, je hebt een paraplu waarmee je tegenstanders neer mept, je komt eindbazen tegen die de actie combineren met het platformen, je hebt geheime lineaire levels waar je vaardigheden op de proef worden gesteld, en ga zo maar door. Het is een game die eigenlijk moeilijk verveelt omdat alles steeds nieuw aanvoelt. Het raakt eigenlijk veel elementen aan van games uit het PS1-, PS2- en Nintendo 64-tijdperk. Soms kan het springen je weliswaar wat frustreren, want precisie is vaak een belangrijk aspect, maar als je het dan toch haalt dan is het des te meer belonend.

Graphics & Sound


Net zoals het verhaal, doet natuurlijk ook het grafische design van deze game denken aan een kleurboek voor kleine kinderen. De kleuren zijn steeds opvallend en treffend en de vormen worden duidelijk afgelijnd. Op z'n beste momenten doet deze game de lijn vervagen tussen kinderlijke fantasie uit een kasteel van kussens en karton en een sprookjeswereld. Uiteraard wordt elke regio visueel en auditief anders voorgesteld en doordat je steeds wisselt tussen deze vier regio's wordt het nooit saai. De wereld van de maffiosi heeft veel weg van een tropisch eiland met een actieve vulkaan, de filmregisseurs nemen je mee naar een snelle trein en de filmsets van Dead Birds Studio, de demoon laat je klusjes opknappen in een duister bos met vreemde inwoners, en in de laatste regio zoek je de zon op boven de wolken. Zo hoort een kinderlijke fantasie er uit te zien!



Ook muzikaal valt alles in zijn plooi. Het naamloze meisje zegt zelf niks, maar haar gelaatsexpressies spreken boekdelen. Wie weet er nu niet wat een klein kind bedoelt als ze haar tong uitsteekt om iemand te jennen. Bovendien is het lang geleden dat we een themalied zijn tegengekomen dat zo lang in ons hoofd blijft plakken.

Conclusie


A Hat in Time reist met de gamer terug in de tijd, naar een periode waar je met Sly Cooper langs de daken sloop om je buit te bemachtigen, naar een tijd waar je met Jak en Daxter zowel moest uitkijken voor simpele vijanden als de verraderlijke omgeving, naar een tijd waarin platformgameplay even frustrerend als belonend was. Mis je die tijden een beetje, dan is A Hat in Time zeker een spel voor jou. Heb je die tijden nooit meegemaakt, dan is A Hat in Time de ideale manier om kennis te maken met het gamen van toen.

Pluspunten


  • Oerdegelijke platformgameplay
  • Thematisch valt alles in een plooi
  • De game verrast je af en toe met creativiteit


Minpunten


  • Precies springen is soms wat frustrerend




Reviewer: Kenneth

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
9/10
Geluid
9/10
Duur
8.5/10

A Hat In Time

Release
di 05 dec, 2017
Genre
3D Platformer
Platform
ps4
Uitgever
Humble Bundle
Ontwikkelaar
Gears for Breakfast

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
9/10
Geluid
9/10
Duur
8.5/10