Final Fantasy VII Rebirth

Nadat Cloud Shinra heeft tegengehouden zitten ze hem op de hielen. Heb jij je rugzak al gepakt en ben je klaar om te vluchten? Opgelet: deze review bevat spoilers van Final Fantasy VII Remake.

Shinra heeft er niets beter op gevonden om de schuld van het 'ongeluk' van Sector 7 te steken op Avalanche, de rebellenbeweging tegen de corporatie. Dit betekent dat Cloud, Barret, Tifa, Aerith en zelfs Red XIII al snel moeten vluchten. Zelfs in het kalme stadje Kalm worden ze al snel op de hielen gezeten en moeten ze hun toevlucht vinden in de wijde natuur. Iets wat vele burgers nog niet hebben mogen aanschouwen. Ondertussen zijn ze naarstig op zoek naar Sephiroth, want die kerel is niet alleen een 'kerel', maar een naarstig labexperiment van een gekke professor.

Cloud en de zijnen gaan van de ene grote nederzetting naar de andere en overbruggen hiervoor steeds een open natuurgebied. De mensen die zij tegenkomen nemen een standpunt in inzake de dictatuur van Shinra, ofwel er voor, ofwel er tegen.

De gameplay van Remake blijft grotendeels overeind: je hebt gevonden in quasi real time waar je het spel even kan pauzeren (lees: de tijd vertragen) waarbij je dan zowel Cloud als twee andere leden van het gezelschap kan commanderen. Het is zo dat je veelal met z'n vijf op stap bent, maar eens het gevecht begint gaan er twee op de achtergrond. Daarnaast kan je het gezelschap opnieuw uitrusten met de magische materia die je toverkrachten geeft, ofwel passieve eigenschappen zoals een boost op je levensbalk.

Wat nu meer uitgespit is zijn de combo's die je met je gezelschap kan uitvoeren. Je wapen levelt nu automatisch en je 'party' beschikt nu ook over een op te vullen XP-balk. Hoe hoger de XP, hoe meer samengestelde en krachtigere combo's tot jouw beschikking komen. Je moet er dan wel voor zorgen dat je die leden van het gezelschap instelt als 'actief' zodat ze niet verdwijnen op de achtergrond.

In de wereld van Rebirth is er veel te ontdekken, zoveel zelfs dat je het hoofdverhaal zou vergeten. Uiteraard zijn er een hele hoop mensen die Clouds hulp nodig hebben, het is maar aan jou om te beslissen of je daarin meegaat. Je hebt ook de living card game Queens Blood waarbij je kan spelen tegen je uitdagers en zelfs daar stijgen in rang. Je begint met een startdeck maar kan dit uitbreiden door de plaatselijke winkels te bezoeken, of te winnen in confrontaties tegen andere spelers.

Opnieuw een nieuw element is het omzetten van grondstoffen. Hiermee kan je de verworven salie en andere planten, kruiden, mineralen en noem maar op omzetten tot iets nuttig. Ook hier zal je een XP-balk voor je neus krijgen en hoe meer verschillende dingen je maakt, hoe sneller die stijgt. Hoe hoger je bent in level, des te meer en krachtiger materiaal je zal kunnen maken.

Zoals je kan lezen biedt Rebirth een hele hoop van Remake en voegt daar nog een hoop balken aan toe. In het begin komt dit bombastisch over, omdat Remake al een tijdje geleden uitgebracht is, en een opfrissing qua gameplay achter blijft, en er een hoop nieuwe balkjes zijn. Toch is het niet zo erg als je iets vergeet of niet direct door hebt, er is namelijk wel een soort bibliotheek waar je je verschillende mogelijkheden rustig kan bekijken en zelfs dan is het spel niet zo moeilijk om je gewoon te maken aan de nieuwe dingen.

Het is al lang geleden dat een Final Fantasy game zou teleur stellen qua graphics, en deze trend wordt verder gezet. We hebben geen bugs of glitches ervaren en de beelden zijn zeer afgewerkt. Het achtergronddeuntje is steeds aanwezig, maar stoort nooit.

Rebirth is de logische opvolger van Remake en iedereen die deze heeft gespeeld zal natuurlijk de afloop van het avontuur willen kennen. Wie de games uit de reeks niet heeft gespeeld, staat alvast een heuse ervaring te wachten.

• Verhaal top
  • Grafisch top
  • Gameplay biedt opnieuw een pak meer mogelijkheden...