The Evil Within

Bethesda en Tango Gameworks keren terug naar de roots van het horrorgenre. Is The Evil Within de geslaagde survival/horror die we verwachtten?

The Evil Within keert terug naar de roots van het horrorgenre en laat zich inspireren door filmklassiekers als The Texas Chain Saw Massacre, Jeepers Creepers, The Grudge, The Ring en Saw. Je beleeft het bloedstollende avontuur (of moet ik bloedovergoten zeggen) van Detective Sebastian Castellanos die samen met zijn partner Joseph en Julie Kidman een slachtpartij onderzoeken in de psychiatrische instelling van Krimson City. Je arriveert in een waar bloedbad, alle hulp blijkt te laat te zijn. Uit het niets verschijnt een duistere figuur die je neerslaat en meesleurt naar een donkere kelder. Niet veel later sta je oog in oog met een leatherface-achtige maniak die je maar al te graag in stukken zaagt met zijn kettingzaag.

Het verhaal van The Evil Within begint erg rechtuit zoals de meeste horrorfilms/games, maar verandert snel in een rollercoaster van gore en hersenbrekende gebeurtenissen. Je komt terecht in verschillende universa waardoor je de grip op de realiteit snel verliest. Het ene moment zit je in een oud boerendorp dat overrompeld is door een soort zombies en door even in een gebroken spiegel te kijken zit je in een kamer van de psychiatrische instelling. Ben ik nu gek geworden? Of ben ik aan het dromen? Ben ik dood? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf stelt. Wie het nodige geduld en een sterke maag heeft, zal op het einde van de 15 uur durende rit te weten komen wat er echt aan de gang is.

Doorheen het verhaal verzamel je audiologs en krantenartikels die het volledig verhaal achter The Evil Within vertellen. Wie echt alles wil mee hebben, zal dan ook enkele replays nodig hebben. Maar of je maag daar klaar voor is, is de hamvraag.

Shinji Mikami, de maker van The Evil Within, heeft voor de besturing net iets te veel meegenomen van Resident Evil 4 (één van zijn vorige games). Het bewegen van de camera en gebruiken van je wapens voelt wat onhandig aan. Dit voegt wel wat extra spanning toe, maar gaat na verloopt van tijd wat vervelen. Het camerastandpunt is naar mijn mening net iets te dicht op het personage gericht. Sebastian neemt iets te veel plaats in op het scherm en je kan ook niet van schouderstandpunt wisselen (zoals in Army of Two). Dit wisselen gebeurt automatisch, maar verloopt niet altijd even vlot.

In The Evil Within zal je voornamelijk de confrontatie moeten aangaan met je tegenstanders. Jammer genoeg volstaat het niet om onder het bed te kruipen, stilletjes te huilen en hopen dat het langharige meisje met vier extra armen je niet opnieuw de kop inslaat. Om je te verdedigen kan je vertrouwen op je pistool, een shotgun, een sniper en een kruisboog. Voor je kruisboog kan je verschillende soorten pijlen maken waarmee je vijanden kan doen ontploffen, elektrocuteren of bevriezen. Je munitie is beperkt waardoor je vaak op andere, creatieve manieren vijanden moet uitschakelen.

Je zal in totaal 15 hoofdstukken moeten doorlopen. Bijna ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een baasgevecht. De verschillende grote monsters zijn soms wat ver uit de context getrokken, maar resulteren vaak in verrassende gevechten.

Grafisch gezien is The Evil Within niet super, maar ook niet slecht. Bepaalde stukken zijn goed gedaan, zoals de grimmige sfeer, de lichteffecten en sommige bazen. Maar niet alle personages zijn even goed afgewerkt, sommige zien er zelfs verouderd uit. De framerate is niet bijster goed, waardoor je regelmatig haperingen zal opmerken en textures laden regelmatig traag in. Algemeen levert Bethesda en Tango Gameworks hier een degelijke horrorgame af die gezien mag worden.

The Evil Within slaat de nagel op de kop met het geluid. Ik heb nog nooit zoveel nachtmerries gekregen van Air van Bach. Zowel de muziek als de omgevingsgeluiden zijn enorm geslaagd. Ik speel normaal altijd met een surround headset, maar met The Evil Within speel ik liever zonder. Niet omdat het slecht is, maar omdat het allemaal net iets te echt klinkt.

The Evil Within is een game die menig horror-fan gespeeld moet hebben. De makers hebben de juiste inspiratie gebruikt om een sadistische game neer te zetten waar je kippenvel van krijgt. Het spel kent enkele niet te ontkennen minpunten, maar die wegen niet op tegen de onvergetelijke ervaring die The Evil Within te bieden heeft.

• Dit is echte horror
  • Geweldige sfeermuziek
  • Bloed, zo veel bloed