Dragon Ball Z: Kakarot

Het wordt bijna een jaarlijkse traditie dat Bandai een nieuwe DBZ-game op de markt gooit. Wat vonden wij van deze Kakarot?

Op een dag crasht een buitenaards wezen, een Saiyan, op de Aarde. Hij is op zoek naar zijn broer, Kakarot, die als zuigeling hier terecht is gekomen. Hij gaat dan ook op zoek naar de sterkste krijger van de planeet en meet hiervoor zijn krachtlevel. Iets later vindt hij Goku, een strijder die steeds in dienst heeft gestaan van de Aarde en diens bevolking. Raditz, het buitenaards wezen, vertelt Goku dat hij eigenlijk naar Aarde gestuurd is om deze planeet uit te roeien. Dit is ook niet naar de zin van Piccolo, een soort demoon die altijd tegen Goku gestreden heeft. Vriend en vijand slaan de handen in elkaar om de dreiging die Raditz vormt uit te schakelen, al is dit slechts het begin van een lange saga.

Dit verhaal vertelt, zoals je wellicht al kan raden, het verhaal dat zich afspeelt in DBZ. Voor de mensen die de laatste decennia onder de grond hebben geleefd, willen we het verhaal nog niet uit de doeken doen.

We hebben al Dragon Ball-games gekregen van verschillende genres. Deze Kakarot is eveneens geen zuivere brawler, geen MMORPG, en bevat geen 'tag team'-twists. Deze keer krijgen we een heuse RPG voorgeschoteld, maar niet op de traditionele Japanse manier. Het voelt niet té overweldigend en oncontroleerbaar aan. Tussen de epische scènes die Dragon Ball Z rijk is, zal je de weide wereld kunnen verkennen. Hierin vind je personages die je opdrachten geven in de vorm van fetch quests, of snelle gevechten, waarbij je beloond wordt met experience, items, of één van de vele soorten bollen die je moet verzamelen om vaardigheden vrij te spelen.

Naast de hoofdmissies, waar je meestal epische vechtscènes uit de reeks naspeelt, of de zijmissies waar je meestal enkele zwakkere vijanden moet vernietigen of materialen moet zoeken, is het speelveld ook bezaaid met vijanden, die sterker terugkomen als je ze verslaat, en een soort portalen die toegang geven tot een soort oefensessie. Hiervoor moet je wel eerst voldoende D-medailles vinden, maar als je deze mini-missie tot een goed einde brengt, krijgt je personage toegang tot een nieuwe aanval!

Community

De aspecten van het spel worden opgesplitst in enkele categorieën: Z, maaltijden bereiden, avonturieren, een God-tabblad, en ga zo maar door. Bij elk van deze bladen is er een soort vertegenwoordiger, bij Z is dit Goku, bij de maaltijden Chi Chi en Tech is bijvoorbeeld voor Bulma. Elk personage dat je tegenkomt in de wereld van Kakarot draagt een embleem met zich mee, eens je dat embleem hebt, kan je dit toewijzen aan één van tabbladen. Elk personage heeft ook zijn sterke, én zijn zwakke punten. Zo spreekt het voor zich dat je alle vechters toewijst in het Z tabblad. Hoe meer een tabblad vertegenwoordigd is, hoe meer bonussen je krijgt. Een tweede laag in dit Community-systeem is het aaneenschakelen van de juiste personages. Zet je bepaalde personages naast elkaar, dan krijgen die nog een extra bonus. Het is logisch dat Goku en Gohan naast elkaar zetten een bonus met zich meebrengt, maar Gohan heeft met Piccolo ook de Leerkracht-Student bonus. Aan jou om te puzzelen of knopen door te hakken!

Brawling

Behalve het hele RPG-aspect heb je natuurlijk nog het eigenlijke vechten. Hier ontdekken we weinig nieuws onder de zon. Door handig gebruik te maken van de actieknoppen zal je verschijnen dicht bij de vijand, die enkele rake klappen verkopen, om te eindigen met een heuse Ki-blast met daar nog een super aangekoppeld. Als je in een party zit, kan je bijvoorbeeld Krillin nog het commando geven om daar een Kamehameha achter te sturen. Het gevechtssysteem is vloeiend, maar dat zijn we gewend van de reeks.

Gelukkig kan je de spraak van het spel in het Engels zetten. De stemmen komen authentiek - met de Engelstalige versie van de reeks - over, en het achtergrondgeluid is best oké. De wereld, de gevechten, en de details die daarin kunnen schuilen worden mooi vormgegeven. Denk maar aan Goku die in slow motion zo'n rake klap verkoopt aan Vegeta tijdens hun eerste gevecht.

Toegegeven, de laatste edities van DBZ heb ik bewust links laten liggen. Een MMORPG, of team-variant sprak me niet zo aan, niet zozeer als deze verdoken RPG, die steeds ligt te roepen om mijn aandacht. Bandai heeft met deze Kakarot zeker een Ki blast in de roos!

• Vernieuwde aanpak/RPG
  • Er is genoeg te doen in de te verkennen wereld

• Het verhaal kennen we ondertussen al