Tears to Tiara II: Heir of the Overlord

Tears to Tiara 2 is een strategie gebaseerde game, die sterk de focus durft leggen op het verhaal. De gameplay wordt daardoor veel minder belicht dan in de doorsnee jRPG. Blijft deze game dan nog toegankelijk voor fans van het genre?

Verhaal - Grafische novelle

Het verhaal van Tears to Tiara 2 is er eentje zoals je ze zelden tegenkomt in de gamewereld. Het is een verhaal dat je wil meeslepen, verrassen en verwonderen, maar het wil je ook aan het denken zetten. Zo worden er enkele zware onderwerpen aangeraakt waaronder religieuze conflicten en de vage lijn tussen noodzakelijk geweld en zelfzuchtige wraak. Fans van het betere literaire werk vinden in deze game een waardig visueel alternatief met de nodige karakterontwikkelingen en subplotten om je geest actief te houden.
Deze game vat je dan ook best aan zonder voorkennis. Dus wie graag Tears to Tiara 2 wil spelen, kan beter verder lezen vanaf het gameplaygedeelte.

Hamilcar (Hamil voor de vrienden) is de protagonist in het verhaal. Hij is de enige resterende nakomeling van het Barca huis, en de rechtmatige troonopvolger van zijn afgezette en vermoorde vader. Het leven nam helaas een andere wending voor Hamil en als potentiële dreiging voor het vijandige Rijk, wordt hij nauwlettend in de gaten gehouden, en moet hij net als zijn streekgenoten slavenarbeid verrichten ten voordele van de bezetters.

Alhoewel Hamil op een leeftijd gekomen is, waarop de meeste van zijn leeftijdsgenoten grootse toekomstplannen koesteren, lijkt Hamil helemaal geen ambitie te belichamen. Het lijkt alsof hij alle haatgevoelens jegens het Rijk vergeten is en hij vertoont niet het minste interesse in materiële dingen. Maar sommige mensen koesteren innerlijk gevoelens die veel sterker zijn dan dat ze uiterlijk tonen aan de buitenwereld. Alhoewel Hamil zich voordoet als de dorpsidioot is hij in feite een briljant strateeg, die zijn wrok voor het Rijk verbergt om de uitbraak van een allesvernietigende oorlog te vermijden. Hij kiest ervoor zijn persoonlijke ambitie opzij te zetten om de relatieve vrede te bewaren.

Maar alles verandert wanneer een godin besluit haar bezette volk te helpen. Haar naam is Astarte (Tarte voor de trouwe volgelingen), en ze wil via Hamil haar beste beentje voorzetten. Maar niets loopt zoals ze dat had gewenst. Tarte ondervindt moeilijkheden om de mensen te overtuigen van haar goddelijke krachten en wordt op de koop toe opgepakt door het Rijk wegens godslastering.
Wanneer datzelfde Rijk de laatste vrijheden van het bezette volk wil afnemen en men Tarte dreigt te verbranden als voorbeeld voor wie de ene ware god van het Rijk negeert, wordt het allemaal teveel voor Hamil. Zijn masker valt af en hij onthult zijn band met Melquart de oorlogsgod. In een gigantische woede-uitbarsting redt hij Tarte van haar verbrandingsdood en bevrijdt hij zijn volk van de slavernij. Gesteund door zijn band met Melquart en het pact met Tarte, verzamelt Hamil zijn trouwste bondgenoten om de opstand tegen het Rijk te leiden.

Het compleet bovenstaande verhaal speelt zich af in hoofdstuk 1 van de game (de eerste 4 uur), om maar te zeggen hoe rijk gevuld het verhaal wel is. Wat volgt is een 80 uur durende grafische novelle waar je de avonturen van Hamil en zijn gezellen volgt om hun land te bevrijden van de bezetters.

Slowmo gizmo

De sterke nadruk die op het verhaal wordt gelegd komt niet zonder nadelen. De met tekst overladen beschrijving en vertelling is nefast voor het tempo van de game. Wie graag zijn strategische hemisfeer aan het werken zet moet geduld oefenen, veel geduld. Je bent soms, zonder overdrijven, een volledig uur bezig met het bekijken van tekstvakken en verhaalscènes. Dat zorgt ervoor dat je in deze lijvige game van meer dan 80 uur "gametijd" slechts voor de helft echt aan het gamen bent. Voor je aan de game begint zorg je er beter voor dat je niet gestoord wordt, en wat lekkernijen bij de hand houdt.

Strategy squared

In se doet Tears to Tiara weinig nieuws. Het gaat uit van een tegel-gebaseerde aanpak, waarbij het speelveld onderverdeeld wordt in kleine vierkantjes. Elk figuurtje bezet een vierkantje of tegel en kan per beurt eenmaal herpositioneren en aanvallen. Het doel van een missie is doorgaans erg simpel. Bereik het einde van het veld,  versla de tegenstand in zoveel ronden, en vernietig het object, zijn enkele voorbeelden van de opdrachten die je moet vervullen. Om deze missies tot een goed einde te brengen beschik je over een gevarieerd team van zwaard- en speervechters, een boogschutter, magiërs en zelfs een charmante jongedame die de fauna op het speelveld naar haar hand zet. Zoals de gewoonte het voorschrijft, hebben de lange afstandskrijgers een zwakkere defensie dan hun soortgenoten. Je doet er dus goed aan om een verdedigingslinie te vormen met je sterkere personages. Slaag je er niet in om je objectief te bewerkstelligen dan gebruik je gewoon het rewind knopje. Bij een 'game over', of op gelijk welk moment in de game kan je ervoor kiezen om op je stappen terug te keren en de missie opnieuw te starten.

Elemental what?

Naast de intrinsiek fysieke kenmerken van je personages, moet je ook rekening houden met hun positie op de elementencyclus. Twee cycli beïnvloeden het effect van je krijgers op de tegenstand en vice versa. Enerzijds moet je rekening houden met de vier natuurelementen: water, aarde, vuur en lucht. Personages van het aardetype hebben een voordeel t.o.v. water, watertypes t.o.v. vuur, enzovoort. Een tweede cyclus zoekt eerder de goddelijke sferen op. De drie types in kwestie zijn heilig, astraal en duister. Duister verslaat heilig, heilig verslaat astraal... Niks nieuws, maar het zorgt voor een extra strategische gelaagdheid in de anders wat sobere gameplay.

The force is strong with this one

De sleutel tot het winnen van een match ligt vaak in de handen van Hamil en Tarte. Zij hebben een sterke band met een goddelijke handlanger die ze op het veld kunnen oproepen bij wijze van 'awakening'. Eens Hamil voldoende gevochten heeft, of als zijn bondgenoten een pak slaag krijgen, dan roept hij Melquart op het veld. Met deze oorlogsgod valt niet te lachen. Hij verslaat de tegenstand in één slag en geniet er nog eens van ook. Helaas blijft Melquart een beperkt aantal beurten op het veld, waarna een uitgeputte Hamil terug ten tonele verschijnt. Roep je de oorlogsgod op, dan kan je maar beter zeker zijn dat je Hamil kan beschermen als Melquart's tijd erop zit. Tarte kent een analoog mechanisme, waarbij ze haar goddelijke zus met vlijmscherpe zeis oproept om een handje toe te steken.

Als je een duidelijk minpunt zoekt bij deze game, dan kom je snel uit bij de Playstation 2 waardige graphics. Soms krijg je het gevoel de pixels van de omgeving nog met het blote oog te kunnen tellen. Om ervoor te zorgen dat de minderwaardige graphics niet te veel storen, werd er gekozen om het verhaal zoveel als mogelijk te vertellen aan de hand van single-image pentekeningen. Dit heeft zo zijn voor- en nadelen. Emoties kan je moeilijk aflezen op de gezichten van de personages. Samen met de Japans ingesproken tekst is het daardoor soms moeilijk om bepaalde nuances zoals sarcasme en humor te vatten. Maar door de vertelling zo aan te pakken, komt men dicht bij de gecreëerde sfeer van een boek of stripverhaal; en de afwisselende tekeningen geven voldoende voer om het oog ook wat wils te geven.

Ook tijdens de gameplaygedeeltes zijn de graphics van een laag niveau, maar omdat het veld vaak gevuld staat met tekstkaders om je commando's uit te delen, en omdat er gebruik wordt gemaakt van een bijpassende eenvoudige lay-out gaat dit nooit storen. Anders gezegd, de minderwaardige graphics doen niks af van het verhaal of de gameplay.

Tears to Tiara 2 gebruikt, zoals de titel van de game al doet vermoeden, emotioneel beladen muziek. Zelden komisch, geregeld dreigend en vreugdevol, maar vooral treurig, met een noot romantiek. Dus je bent gewaarschuwd, als je de soundtrack niet kan verdragen, blijf dan van deze game af!

Tears to Tiara 2 is zeker en vast geen game voor het brede gamepubliek. Door het trage tempo, de ouderwetse graphics en de te gekende gameplay, is deze game zelfs geen verplicht voer voor de jRPG fan. Daarentegen weet deze Tears to Tiara 2 zich wel te onderscheiden met een sublieme verhaalvertelling, waardoor het zeker en vast hoog zal scoren bij een selecte groep van gamers, voor wie Tears to tiara 2 tot ruwe diamant zal verheerlijkt worden. Of jij bij deze groep thuis hoort of niet kan je alleen zelf uitmaken.

• Literair verhaal
  • Aimabele personages
  • Solide strategische gameplay