Tales of Hearts R

De Tales-reeks beginnen hun weg te vinden naar Europa en nu ook naar de PlayStation Vita. Na de reboots van Tales of Xillia en Tales of Symphonia is dit keer Tales of Hearts aan de beurt. Op zoek naar een jRPG on the go? Dan is dit misschien iets voor jou.

Wie de Tales-reeks kent, weet dat de verhaallijnen niet eenvoudig zijn. Tales of Hearts is daar geen uitzondering op. Het spel volgt het 16-jarige hoofdpersonage Kor Meteor, die samenwoont met zijn grootvader Zeks. Kor krijgt een Soma van zijn grootvader kado. De Soma is een speciaal wapen waarmee je de Xerom monsters kan verslaan. Xerom kwellen de inwoners van Celland en ontdoen hun slachtoffers van alle emoties. Na de intro van het Soma wapen en de Xerom  monsters verdwijnt Zeks en staat de 16-jarige Kor er alleen voor. In zijn dorp ziet hij een jong meisje bewusteloos op het strand liggen.

Voor hij iets interessants kan doen, wordt het meisje wakker. Haar naam is Kohaku Hearts en werd achterna gezeten door een boze heks. Tijdens de achtervolging is ze haar broer, Hisui Hearts, kwijtgeraakt. Je besluit om haar te helpen en haar te verenigen met haar broer. Vrij snel vind je haar broer, maar je wordt aangevallen door Incarose, de boze heks die bezetten is door de Xerom. In het daaropvolgende gevecht geraakt Kohaku gewond en raakt ze ook geïnfecteerd door de Xerom. Haar innerlijke emoties ontploffen letterlijk en verstrooien zich in kleine stukjes over de hele wereld van Celland. Kohaku leeft nog maar mist alle vorm van emoties. De enige optie is om alle stukjes te gaan zoeken die verspreid zijn over Celland en ze één voor één terug in Kohaku stoppen met behulp van je Soma.

De Tales-games gebruiken steeds hetzelfde recept voor hun games. Je hebt een hoofdpersonage, dat enkele willekeurige mensen ontmoet die met een probleem zitten. Je weet dit probleem vrij snel op te lossen, maar je wordt erna geconfronteerd met een kwaadaardige personage dat plots verschijnt en even snel weer verdwijnt, om het dan naar het einde toe te redden.

Het verhaal start enorm overweldigend. Je krijgt veel informatie en namen te verwerken waardoor het soms wat verwarrend overkomt. Maar eenmaal iedereen geïntroduceerd is, gaat het verhaal door aan een rustig tempo. Je zal ongeveer 50 uur zoet zijn met het volledige verhaal.

De gameplay is niet veel verschillend dan andere Tales-games. Zoals in iedere RPG heb je hoofd- en zijmissies, waarvoor je vooral van stad naar stad moet wandelen of doorheen één of andere kerker moet kruipen. In de steden ben je veilig en kan je zonder problemen rondlopen, maar op de paden tussen de dorpen of in de kerkers wordt je regelmatig aangevallen door Xerom monsters.

Het gevechtssysteem is ietwat aangepast voor de VITA in vergelijking met Tales of Xillia en Tales of Symphonia. Je kan dit het beste vergelijken met een beat 'em up. Je hebt 3 verschillende moves, een standaard move, een magische move en een super move. De standaard move kan je altijd uitvoeren, de magische move kan je doen zolang je nog magische energie hebt en de super move kan pas uitvoeren als een bepaalde meter volledig opgevuld is (e.g. Super Move X-ray meter van Mortal Kombat). Het vereenvoudigde gevechtssysteem is zeker een verademing en maakt Tales of Hearts een toegankelijke game ook voor niet-jRPG fans.

Grafisch gezien ziet Tales of Heart er beter uit dan Tales of Symphonia, maar slechter dan Tales of Xillia 2. De typisch Japanse animetussenfilmpjes zijn goed uitgewerkt, maar de omgevingen schieten wat te kort. Alles ziet er wat vlak en ongeïnspireerd uit. De personages zien er degelijk uit voor een Vita-game, maar verwacht hier niet te veel van.

Standaard is het spel voorzien van Japanse stemmen en Engelstalige ondertitels. Dit heeft zijn charmes en voegt enige authenticiteit toe aan het verhaal. Het enige storende element dat ik ervaren heb met het geluid zijn de voetstappen. Ik weet niet wat het is met Japanse games, maar om één of andere reden moeten voetstappen steeds overdreven luid zijn en totaal niet passend.

Tales of Hearts R is één van de betere Tales-games dat ik al gespeeld heb. Het verhaal is wat overdonderend, maar wordt na een paar uur genietbaar. De gameplay is leuk, zeker geslaagd als RPG op een Vita. Dit is zeker een aanrader voor de fans van de reeks of van jRPG games.

• Uitgebreid verhaal
  • Werkt ook op PlayStation TV
  • Aangenaam gevechtssysteem