The Evil Within 2

Na het avontuur in Beacon, uit de eerste Evil Within, gaat Sebastian terug in STEM. Deze keer voor persoonlijke redenen ...

Setting van The Evil Within

Mobius is een geheime organisatie die erin geslaagd is om, met behulp van een machine STEM, het bewustzijn van veel mensen onder te brengen in één grote digitale wereld. Hiervoor is er wel één bewustzijn nodig, dat sterker is dan de rest om een grote invloed uit te oefenen op de andere mensen.

Sebastian Castellanos heeft in de vorige game mogen kennismaken met Beacon, de virtuele wereld die Mobius gecreëerd had. Ongeveer alles wat kon misgaan is dan ook misgelopen, maar gelukkig heeft Sebastian dit nog enigszins kunnen rechttrekken.

Verhaal - Welcome to Union!

Sebastian is nog steeds een getormenteerde flik die gebukt gaat onder het verlies van zijn dochter in een brand. Kidman, de undercover agente van Mobius, heeft echter schokkend nieuws. Zijn dochter is niet dood, zoals drie jaar geleden gedacht, maar is ondergebracht in STEM. Zij doet zelfs dienst als het centrale bewustzijn - ook wel The CORE - genoemd. De laatste tijd gaat het niet goed in de virtuele stad, Union, en Sebs dochter is vermist. Hij twijfelt er dan ook geen seconde aan om in de wereld te duiken om zijn dochter te vinden, en terug te keren naar deze lugubere realiteit.

In Union is de lokale bevolking, of toch een groot deel ervan, omgetoverd tot een horde afschuwelijke wezens. Sebastian weet ook dat er een team van Mobius vermist is in Union, maar dat zal hem worst wezen. Alle veranderingen gebeuren onder de invloed van een 'artistieke', psychopathische ziel, die niets liever doet dan mensen doden, en hen op dat ogenblik gevangen houden in de tijd. De perfecte figuur om dienst te doen als antagonist in The Evil Within 2!

De gameplay van de eerste game blijft grotendeels overeind. Deze 'third person shooter/survival horror' speelt zich af in een open wereld, die toch lineair wordt door de gameplay. Zo heb je de hoofdmissies waardoor je progressie maakt in het verhaal, maar ontdek je ook af en toe zij-objectieven. Deze vind je door middel van een uit de kluiten gewassen walkietalkie. Soms vind je basisgrondstoffen, soms munitie, maar af en toe zal de omgeving van de missie groen kleuren. Hiervoor zal je dan toch wat meer moeite moeten doen, maar de beloning is dan ook groter. Een wapendepot, of onderdelen van een snipergeweer kunnen nu eenmaal handig zijn.

Wapenonderdelen en Groene Gel

Sebastian vindt dus allerhande grondstoffen, die hij dan in 'safe houses' kan omtoveren tot nuttige voorwerpen zoals kogels, harpoenen of injectiespuiten, maar je kan met behulp van wapenonderdelen hier ook je wapens upgraden. Meer schade toebrengen lijkt in ieder geval zeer aanlokkelijk in deze game.

Wanneer vijanden het loodje leggen blijft er een groene gel over. Deze gel kan Sebastian gebruiken wanneer hij naar 'Sebastians Room' gaat, een kamer buiten het gevaarlijke netwerk, dat je kan betreden via de spiegels in de 'safe houses'. Hier zal de knappe zuster Tatiana je verwelkomen en je begeleiden in het proces om jezelf dat tikkeltje beter te maken.

Survival/Horror

Het horrorelement in deze game is aanwezig in de vorm van de bevolking, de gebrachte sfeer, en de gruwelijk misvormde eindbazen. De game is op de normale moeilijkheidstand toch al vrij pittig. Zo ontwijk je eigenlijk liever vijanden, dan de confrontatie met ze aan te gaan. Jammer genoeg is het dikwijls zo dat een ontmoeting onvermijdelijk is, en wanneer je drie vijanden voor je neus krijgt, dan zal je al van goede huize mogen zijn om levend hieruit te geraken. Neem daarbij nog eens het feit dat wanneer je frontaal aangevallen wordt, je camera tergend traag draait, zodat je niet kan ontkomen of schieten, en de verleiding wordt snel groot om de moeilijkheidsgraad naar beneden te doen.

Voor mensen die enkel van het verhaal willen genieten, kan je het niveau wel naar beneden halen, maar hier ontbreekt dan weer elke vorm van uitdaging. Munitie moet je laten liggen omdat je zakken te vol zitten, medicijnkisten sla je over want je blaakt van de gezondheid. Een gulden middenweg ontbreekt.

De audiovisuele kwaliteit van deze game is op z'n minst dubbel te noemen. Langs de ene kant heb je de griezelige sfeer die quasi perfect wordt neergezet, al dan niet gebruik makend van een oorverdovende stilte. Langs de andere kant heb je af en toe de gebrekkige lip sync, maar de frustratie van een eventuele bug, of de lompheid waarbij Sebastian zich voortbeweegt. We hebben ook mogen ondervinden dat een vijand gewoon in de hoofdrolspeler was geglitcht, maar geen schade meer toebracht. Het verhaal verder volgen, zodat er een nieuw controlepunt werd ingeladen bleek de oplossing.

The Evil Within 2 is een goede game geworden, maar slaat de bal mis op het audiovisueel vlak. De opgebouwde sfeer wordt al te snel teniet gedaan door amateuristische bugs en glitches. Misschien wordt heil gevonden in één van de toekomstige patches, maar dit mag anno 2017 niet meer. Op zich wel een leuk verhaal, en - behalve de bugs - leuke gameplay.

• Sfeervol
  • Uitgewerkte gameplay maar

• Net te veel bugs en glitches