Syndrome

Deze game is al een jaartje beschikbaar op PC, en komt ons nu de huiver op het lijf jagen via onze PS4!

Jij, Trent Galen, ontwaakt uit een cryogene slaap, op een schijnbaar verlaten ruimteschip. Je wordt al snel vergezeld door Neomi, een commandant van een marine-eenheid. Vergezellen is trouwens veel gezegd, want ze heeft enkel contact met jou via de radio. Er is iets mis met de stroom op het schip, daarom ga je naar de machinekamer waar ingenieur Jimmy contact met je opneemt. Die vertelt je overigens dat Neomi niet te vertrouwen is! Niet alleen dat, maar ook de talloze lichamen die je vind op het schip baren je zorgen ...

Het verhaal is vrij rechttoe rechtaan en de gamers met wat inbeelding kunnen zich sommige plotwendingen al voorstellen. Toch is er eentje die weinigen zullen zien aankomen.

Het doel van het spel is meestal om van punt A naar B te geraken, en niet te sterven. Deze game is een First Person Survival Game, en dat doet het bijlange niet slecht. De gameplay is vrij rudimentair gehouden. Je zal je veelal een weg moeten zoeken doorheen het ruimteschip, dat soms meer weg heeft van een labyrinth. Gelukkig hebben we altijd een plattegrond bij ons, zodat we toch onze weg nog kunnen vinden. Tenzij die natuurlijk versperd wordt door neergevallen puin of als er een brandje iets verder woedt. Dan moeten we alternatieve paden zoeken en ons soelaas vinden in het ventilatiesysteem, wat soms meer weggestoken zit dan initieel gedacht.

In het begin van het spel geraak je daar ook zomaar niet in, oh nee, dat zou te gemakkelijk zijn. Daarvoor moeten we eerst op zoek gaan naar een veredelde moersleutel, die op handige manier ook dienst doet als een stomp slagwapen. Uiteraard vind je doorheen de game nog wat meer materialen om vijanden van je af te wenden, maar verwacht hier toch niet te veel van. Je zal liever het gevecht ontwijken, dan aangaan.

Virtual Reality

Speciaal voor de lancering op PS4 werd er ook een PSVR gedeelte aan toegevoegd. Deze optie speel je vrij na het beëindigen van het eerste level. Deze is ook grosso modo nagemaakt in VR, en het is de bedoeling om zo lang mogelijk te overleven. Met een bijhorende headset waan je je direct in het griezelige ruimteschip. Jammer genoeg is je beweging niet vloeiend te noemen, maar eerder vergelijkbaar met Robinson: The Journey, een game die vrij onderhevig was aan motion sickness. Wanneer je de rechterknuppel beweegt, dan beweeg je als het ware in schokjes in de richting van je bestemming. Hierdoor ontsnapt ook deze game niet van de motion sickness-vloek.

Wie ooit de game Alien Isolation heeft gespeeld zal deze game al vlug met die horrorklassieker identificeren. De jaren '60 look van de toekomst en het rommelige ruimteschip zijn hier enkele voorbeelden van. Jammer genoeg stopt ook hier ongeveer de vergelijking, want grafisch gezien was Alien Isolation, zelfs drie jaar later, een pak beter. De texturen komen soms gekarteld over en de game lijkt gewoon niet afgewerkt.

Op het vlak van geluid doet de game het al wat beter. Een dreigende soundtrack doet je al wat trager stappen, het gerommel in het ventilatiesysteem, en de zware ademhaling van de protagonist nemen je steevast mee in de setting.

Syndrome is al bij al een sfeervolle game die je onderdompelt in een scifi/survivalsetting. Het verhaal op zich is wat simpel te noemen, en de graphics zijn jammer genoeg niet van deze tijd. Hierdoor word je af en toe wat uit de sfeer gerukt, en dat is best jammer.

• Echte survival
  • Goede sound

• Grafisch niet goed