Sherlock Holmes: Crimes and Punishments

Sherlock Holmes, de beroemdste detective aller tijden heeft zes zaken voor handen. Het is nu aan jou om de correcte dader te vinden, maar wat zal je doen eens je hem gevonden hebt?...

In deze game ben jij niemand minder dan Sherlock Holmes - no sh*t, euh, Sherlock. Het is aan jou om de zes voorgeschotelde moordzaken op te lossen. Niet alleen moet je de verschillende daders identificeren, maar zal je ook hun lot bepalen. Een rode draad doorheen het verhaal is er niet, enkel de zes - van elkaar losstaande - zaken. Op zich zou je dit kunnen zien als zes miniverhalen.

De gameplay is het belangrijkste onderdeel van deze game en dat zetten de ontwikkelaars goed in de verf. Het oplossen van een zaak volgt steeds hetzelfde stramien, zo is er een bepaalde sequentie van acties die je moet uitvoeren om het oplossen van de zaak tot een goed einde te brengen. We kunnen dit stramien in 3 delen categoriseren.

Getting the evidence

Het eerste wat je bij elke zaak moet doen is bewijsmateriaal verzamelen. Meestal kan dit op een eenvoudige manier gebeuren, wanneer je de plaats delict onderzoekt komen er vaak pop-up-kadertjes bij bepaalde voorwerpen, die je dan beter kan bekijken of activeren door op het kruisje te duwen.

Het kan zijn dat je bewijsmateriaal vindt, maar dat er nog bijkomend onderzoek nodig is. Soms is het bijkomend onderzoek een gesprek met één van de verdachten of getuigen, andere malen zal je gebruik moeten maken van het laboratorium van Sherlock om zo niet-voor-de-hand-liggende eigenschappen van het voorwerp bloot te leggen.

Ook zal je bepaald bewijsmateriaal kunnen vergaren door middel van minipuzzels - zoals het kraken van sloten - of zal je een profiel moeten opstellen van de verschillende personages doorheen de game.

Clue + Clue

Naarmate je meer bewijsmateriaal vergaart zal je af en toe door het verbinden van twee 'clues' een verband kunnen leggen. Het kan zijn dat Sherlock zijn verbeelding gebruikt in het oplossen van de zaak, en dit wordt dan mooi weergegeven. Ook is het niet nodig om al het bewijsmateriaal te vinden om de zaak tot een - eventueel - goed einde te brengen. Wanneer je je verdict kan maken, kan je in principe de zaak al sluiten.

Soms zal je ook een keuze moeten maken, zo bestaan de meeste verbanden uit twee delen, het is aan jou om goed na te denken en het juiste verband te kiezen. Wanneer je meerdere verbanden vindt, zal je uiteindelijk een besluit kunnen vormen. Als je bij een verband een tegenstrijdig besluit trekt - dus in tegenspraak met de andere verbanden / besluiten die je al getrokken hebt - zal deze rood, dus fout, kleuren. Het is aan jou om je mening bij dit óf bij de andere verbanden aan te passen.

Verdict

Zoals gezegd zal je na het samenvoegen van de verschillende verbanden een besluit kunnen trekken. Concreet betekent dit een aanwijzing van de moordenaar, en meestal ook het moordwapen. Deze brengt ook direct het risico met zich mee dat het mogelijk is om een verkeerde dader - of moordwapen - aan te duiden. Je kan meestal zelfs in het begin van de zaak al een dader aanduiden, zodat de zaak tot een goed, of slecht einde wordt gebracht.

Niet alleen kan je de moordenaar - of niet - aanduiden, maar kan je ook zijn verdere lot bepalen. Zo krijg je soms de keuze om de moord te verdoezelen, omdat er volgens jou 'verzachtende omstandigheden' zijn. Je kan ook de schuldige zonder pardon naar de gevangenis sturen, wetende dat dit slechts een halte is voor de toepassing van de doodstraf. Met deze keuze krijg je ook een bepaalde reputatie, zo kan je als 'goed' of als 'slecht' worden beschouwd.

Algemeen

Deze game is een verademing in deze tijden van de vele actiegame-releases. Je kan de game rustig en op je gemak doorploeteren, en als er een minipuzzel niet goed lukt, of je kan het profiel van de personages niet gemakkelijk opstellen, kan je gebruik maken van de touchpad. Deze zorgt ervoor dat je de puzzel, of het opstellen van het profiel, gewoon kan overslaan. Op zich zijn deze puzzels wel een meerwaarde, want ze zorgen ervoor dat je grijze massa nog eens werkt.

Wat jammer is aan de game, is dat wanneer je de dader(s) aanwijst, er nog een boel bewijsmateriaal is, waarmee niets gedaan wordt. Meerdere keren heb ik me afgevraagd, als ik dader A aanwijs, waarom is bewijsstuk X daar aanwezig, alsook als ik dader B aanwijs, waarom is dan bewijsmateriaal Y aanwezig. Hier zou wat meer uitleg aan verbonden mogen worden, want op een bepaald punt lijkt het alsof je gewoon goed moet gokken, en dat kan niet de bedoeling zijn van dit type spel.

Jammer genoeg zijn de grafische eigenschappen van deze game zeer beperkt. Zo komen we terug terecht in de PS3-periode waar deze game als 'gemiddeld' kan beschouwd worden. De omgevingen op zich zijn voldoende gedetailleerd, maar de gezichten van de personages geven een nihilistische, emotieloze indruk. Alsook de lipsync is van erbarmelijke kwaliteit. Het gebeurde zelfs nu en dan dat een personage vast zat in een onzichtbare muur, waardoor we noodgedwongen de game opnieuw moesten opstarten. Hier laten de ontwikkelaars duidelijk een steekje vallen.

De stemmen - en vooral het accent - zijn op zich goed, maar de achtergrondgeluiden bieden een minieme meerwaarde aan de game.

Het is duidelijk dat deze game de nadruk legt op gameplay. Zo is er - jammer genoeg - geen rode draad doorheen de verschillende zaken, en gaan we grafisch gezien toch wel wat terug in de tijd. De gameplay op zich is zeer degelijk, zo zijn er niet alleen de kleine puzzels die je kan oplossen - en die een must zijn - maar zijn er ook omgevingspuzzels en kan je soms met andere personages spelen - zoals Toby, de hond. Jammer genoeg wordt er soms niet genoeg uitleg gegeven omtrent het overbodige bewijsmateriaal en zijn er wel puzzels die altijd terugkeren en na een tijdje is de neiging om deze over te slaan zeer groot. Deze zeer degelijke game speel je uit op een 10-12 uur, afhankelijk van je speelstijl.

• Rustige game
  • Mogelijkheid om puzzels over te slaan
  • Degelijke gameplay