Fallen Legion: Sins of an Empire

Ooit al eens een koninkrijk van zijn ondergang willen redden waarbij je wordt bijgestaan door een pratend boek? Ook als je weet dat je vijanden zal moeten doden zodat het boek zich aan hen kan voeden? Kom te weten in onze review van Fallen Legion: Sins of an Empire of het bloed zal vloeien of niet in deze atypische RPG.

Fallen Legion: Sins of an Empire vertelt het verhaal van een zekere prinses Cecille die, na het overlijden van haar vader, voortaan regeert over Fenumian Empire. Aan haar de moeilijke taak om orde op zaken te stellen in haar koninkrijk, wat niet eenvoudig zal zijn vermits ze het ook moet opnemen tegen haar eigen manschappen. Er wordt namelijk een opstand door rebellen gevoerd waardoor het koninkrijk in twee is gesplitst. Leuke extra is dat diegenen die ook (of enkel) een PlayStation Vita in huis hebben, het verhaal van die rebellen kan naspelen in plaats van in de huid van Cecille te kruipen. Fans kunnen dan weer beide kanten van Fallen Legion ontdekken, al hoef je zeker geen Final Fantasy-concurrent te verwachten. Daarvoor komt Fallen Legion helaas net iets te kort.

Waar Fallen Legion: Sins of an Empire zich meteen in onderscheidt van andere gelijkaardige titels, is niet het verhaal waar zoals gewoonlijk een ferme hoek van is, maar de gameplay. De algemene opzet kan vergeleken worden met een sidescroller waarbij je je door omgevingen automatisch voortbeweegt om onderweg halt te houden bij vijanden. Als Cecille beschik je over magische aanvallen en weet je, door bijstand van een speciaal boek dat kan praten, tot vier vechters voor je kar te spannen. Deze worden gebonden aan de vier actietoetsen van je controller waarna jij deze kan combineren op het strijdveld. Het is een unieke manier van vechten die ook vlot werkt. Helaas kan je wel het overzicht verliezen eens er meer en meer vijanden opduiken, al weet de PS4 zich bij deze momenten uitermate sterk te houden.

Ter afwisseling zal je bij je doortocht voor prangende keuzemomenten komen te staan, waarbij je telkens ook kan beloond worden. Iemand die in je stad iets heeft gestolen? Dan kan je hem ofwel bestraffen in ruil voor wat extra HP bij het volgende gevecht, het door de vingers zien in ruil voor extra mana of hem publiekelijk laten executeren in ruil voor nog iets anders. Leuk als tussendoortje tussen de gevechten en dialogen door, maar helaas kennen je keuzes geen invloed op de verhaalgebeurtenissen.

Zoals de meeste JRPG’s rollen de dialogen bij momenten van het scherm en op dergelijke momenten hoor je dan ook het liefst zoveel mogelijk ingesproken teksten. Dat is helaas niet het geval bij Fallen Legion, waar men klaarblijkelijk ervoor heeft gekozen om willekeurig de ene zin wel in te spreken de ene keer, om dan vervolgens terug over te gaan tot radiostilte. Storen doet het niet extreem, maar het is wel jammer vermits de game op grafisch vlak wel weet uit te blinken. De vormgeving is verzorgd, wat je vaak doet vergeten dat het hier gaat om een spel van ‘slechts’ 20 euro. Er zijn AAA-titels die er slechter uitzien, met tonnen meer budget.

Fallen Legion: Sins of an Empire kent een redelijk interessant verhaal, met helaas plottwists die je van mijlenver ziet aankomen, en combineert dat met een toffe gameplay die we nog niet vaak hebben gezien. De game kost maar 20 euro en helaas is dat er ook aan te zien. Al snel wordt het geheel repetitief en zullen spelers beginnen afhaken. De game wordt naar het einde toe soms een echte sleur, waardoor de Vita-versie wellicht iets beter zal scoren door het hogere 'pick up and play'-gehalte. Desalniettemin is Fallen Legion zeker geen slechte keuze wil je eens iets anders proberen en het genre wel weet te appreciëren.

• Vlotte gameplay
  • Mooi vormgegeven

• Repetitief