Forgotton Anne

Het Square Enix Collective bracht ons al enkele games, waaronder het recent verschenen Octahedron, en lost nu het prachtig ontworpen Forgotton Anne. Maar zijn graphics voldoende om ons aan het beeldscherm gekluisterd te houden?

Stel je voor dat die ene sok die je kwijt bent gespeeld niet verslonden werd door de wasmachine, maar je die gewoon uit het oog bent verloren en ze naar een andere wereld is geteleporteerd. Een wereld waar alle verloren voorwerpen terechtkomen en plots functioneren als mensen; ze kunnen praten, bewegen en dus ook hun eigen leventje leiden. Maar is dat leven ook hetgeen ze willen?

In Forgotton Anne betreed je een magische wereld waar dit alles werkelijkheid is geworden en slechts twee mensen instaan voor orde; jij (Anne) en meester Bonku. Samen zorgen jullie ervoor dat er geen chaos uitbreekt en alle Forgotlings (want zo heten de voorwerpen in de game) hun taken uitvoeren met één doel: meewerken aan de Ether Bridge om terug te kunnen keren naar de echte wereld. Of dat was toch het plan, want eens het verhaal op gang komt na een paar uurtjes spelen, leert Anne bij over de paar rebelse Forgotlings die hier een stokje voor willen steken. Want wie wil er nu met al die vrijheid nog terugkeren naar een leventje als zielloos object in de mensenwereld?

Hoewel het verhaal centraal staat in Forgotton Anne, en ook duidelijk de drijvende kracht is achter de game, worden de cutscènes voortdurend afgewisseld met ‘lichte’ puzzels. Met licht bedoelden ze bij ontwikkelaar TroughLine Games duidelijk de insteek (hendels omgooien en platformen omkeren om een nieuw gebied te kunnen bereiken) maar in de werkelijkheid is het vaak zoeken. Dit vertraagt de gang van het spel enorm, wat jammer is aangezien de focus op het verhaal ligt. De puzzels zijn te vaak in overvloed aanwezig en helaas valt ook de besturing bij momenten tegen. Anne kan Anima (hetgeen de Forgotlings in leven houdt) gebruiken om puzzels op te lossen en om hoger te springen met haar vleugels, maar door inputlag op de besturing zal je vaak een belangrijke sprong missen en het ganse pad opnieuw mogen bewandelen. Dat wandelen gaat bij momenten ook tergend traag, laat staan wanneer je de trap op moet.

De gameplay heeft vooral te lijden onder de grafische elementen die Forgotton Anne rijk is. De anime-/tekenstijl is de perfecte keuze voor het prachtige verhaal dat men probeert over te dragen aan de game, maar zorgt er tegelijk ook voor dat het bewegen niet altijd even vlot verloopt. Technisch kon het dus allemaal iets beter, wat zeker niet wegneemt dat Forgotton Anne geen goede game is.

Elke meerwaardezoeker zal tevreden zijn met de boodschap die aan de man wordt gebracht in Forgotton Anne, maar zal daarvoor wel een ietwat gebrekkige besturing bij moeten nemen. Laat dat je echter niet tegenhouden en haal er desnoods een walkthrough bij om de nodige puzzels snel op te lossen, want samen met de grafische voorstelling vormt Forgotton Anne zeker een game om niet zomaar te vergeten.

• Prachtig vormgegeven
  • Memorabel verhaal

• Inputlag/gebrekkige besturing