Rainbow Moon

SideQuest Studios brengt Rainbow Moon nu ook naar de PlayStation 4. Is dit een goede zet? Dat lees je hier.

Rainbow Moon verscheen reeds voor de PlayStation 3 en de PlayStation Vita. Voor mensen die al ettelijke uren in deze titel doorbrachten is er cross-save functie zodat je jouw avonturen probleemloos kan voortzetten op de PlayStation 4.

Jij kruipt in de huid van Baldren, die op weg is naar een jaarlijkse bijeenkomst. Wanneer je een donker bos doorkruist word je in de val gelokt door je aartsrivaal. Deze opent een poort naar een wereld in een andere dimensie. Tijdens die gebeurtenissen zijn er nog andere poorten geopend waar allerhande monsters en gespuis uit komen. Jouw taak is om de lokale bevolking te helpen en zo proberen om terug thuis te geraken.

In dit genre games is het verhaal meestal erg goed en interessant. Bij Rainbow Moon is dit wat minder. Er zijn wel tal van zijmissies met elk hun eigen verhaaltje, maar doorgaans is dit niet memorabel.

De al wat oudere gamers zullen direct vertrouwd zijn met de gameplaymechanismen. Het is een typische turn-based tactical RPG zoals we kennen uit vervlogen tijden.  Het verkennen van kerkers, opwaarderen van personages, het gebruiken van items en allerhande wapens, kortom alle  ingrediënten zijn aanwezig. De gevechten spelen zich af op een strategisch veld onderverdeeld in roosters. Naargelang het type personage kunnen jouw helden zich een aantal vakjes verplaatsen en vervolgens een aanval uitvoeren. Dit kan gaan van een standaardaanval tot een zeer krachtige aanval die jouw personages kunnen leren door te levelen. De gebruikelijke health points (HP) en mana points (MP) balkjes zijn natuurlijk ook van de partij. Tijdens de vele gevechten krijg je Rainbow Pearls (RP). Met deze kun je bepaalde vaardigheden verbeteren, al kan dit maar enkele keren tot je weer een level stijgt. Rainbow Coins (RC) zijn de standaard valuta van de game die gebruikt kunnen worden om items aan te schaffen. Het hele systeem is zeer diepgaand en het biedt te veel opties om alles op te noemen. Alles speelt vlot en de menu's zijn zeer handig. De game geeft je ook de nodige info om alles aan te leren en te begrijpen zodat het toch niet te ingewikkeld wordt.

Iets wat ook aanwezig is in Rainbow Moon zijn de Random Ecounters. Sommige gamers zullen een hekel hebben aan dit typische RPG-element, maar in dit geval heeft dit mechanisme een kleine twist mee gekregen. Je kan het type vijand en hun aantallen zien en je bent niet verplicht om die gevechten uit te voeren. Al zal je enorm veel van deze gevechten moeten doen want het grinden is enorm. Wanneer je progressie wilt maken zal je dus enorm veel vijanden een kopje kleiner moeten maken. Zoals reeds gezegd kan dit door sommigen gezien worden al een minpunt, al is het gevechtssysteem wel zeer goed zodat alles toch blijft boeien.

Grafisch is Rainbow Moon niet echt een topper. De algemene 'cartoony' look past natuurlijk bij de opzet van de game. Het komt dan ook totaal niet storend over. Door de rekenkracht van de PlayStation 4 zijn laadtijden bijna ook onbestaand.

Het geluid is dan weer iets beter. Er wordt niet veel gesproken buiten wat gebrabbel in een vreemd taaltje. Dit werd waarschijnlijk met opzet zo gelaten om de nostalgie extra in de verf te zetten. De algemene soundtrack is ook weer typerend voor dit soort rollenspel en blijft ook lange tijd in je hoofd hangen.

Mensen die al RPG's spelen van in de tijd toen de dieren nog konden spreken, zullen Rainbow Moon zeker appreciëren. De game blijft hoofdzakelijk trouw aan de formule die deze games vroeger zo goed maakten. Door zijn zacht prijsje is het ook de ideale instap voor nieuwere spelers. Heb je deze titel reeds op een ander PlayStation toestel gespeeld dan is er geen reden om Rainbow Moon nogmaals aan te schaffen. Het brengt niet veel meer dan een simpele port. Niet tegenstaande blijft het een zeer goed en diepgaand klassiek rollenspel waar je vele uurtjes kan in doorbrengen en die velen onder ons doen terugkeren in de tijd. Want vroeger was alles beter of toch niet?

• Diepgaand gevechtssysteem
  • Lange speelduur voor weinig geld

• Toch veel grinden