Deponia

Duitsland is al jaren in de ban van het historische, praktisch uitgestorven, point-and-click-genre, maar stilaan beginnen er terug gelijkaardige games in onze contreien op te duiken. Reden van dit alles is dat de PS4 er zich toe dient om dergelijke games voor op uit te brengen/te programmeren, waardoor we deze keer - vier jaar na de pc-release - met het grappige Deponia aan de slag kunnen.

Deponia vertelt het verhaal van een jonge kerel, genaamd Rufus. Hij spendeerde zijn ganse jeugd in de stad Kuvaq en je kan hem het beste vergelijken met een doordeweekse student: hij laat alle rommel in zijn kleine woonst (die hij met anderen deelt) rondslingeren en stopt zelfs kousen in de oven om ze te reinigen. Hij heeft echter grootse plannen en wil de planeet Deponia verlaten en zichzelf richting de hemel schieten. Daar zweeft de mooie stad Elysium, wat letterlijk een paradijs is. Aan jou nu om aan de hand van allerlei puzzels en veel grappige gesprekken Rufus aan zijn droomleventje te helpen.

Qua gameplay valt er weinig te vertellen over Deponia. Zoals onze introductie prijsgeeft betreft het een point & click-game waarbij je, zoals aangeraden bij dergelijke titels, via speurwerk jezelf een weg door het verhaal baant. Rufus en diens kornuiten, die hij onderweg tegenkomt, zorgen voor heel wat grappige taferelen en dat zorgt er op zijn beurt ook voor dat je vaak ‘out of the picture’ zal moeten denken om verder te geraken. Geen plaats om in je shuttle plaats te nemen doordat de batterij er niet meer bij past? Geen probleem, gooi de stoel eruit, combineer wat andere zaken en ga gewoon lekker op de batterij zitten. Je kan het nog zo gek niet bedenken, al kan dat meteen ook terug een minpuntje zijn. Deponia kent weinig tot geen tips, waardoor heel wat gamers af en toe toch op internet zullen moeten spieken om via een handleiding te weten te komen wat ze precies moeten doen.

Grafisch ziet Deponia er prachtig uit. De tekenstijl doet ons denken aan heel wat gelijkaardige games uit het indiegenre, waardoor het nog het beste te vergelijken valt met onder meer een Randal’s Monday. Het geluid hoeft ook niet onder te doen, al is hier weinig opvallends aan. De vele ingesproken dialogen zijn vakkundig verzorgd, iets wat min of meer te verwachten viel vermits de pc-versie reeds in 2012 verscheen.

Gezien de bijna zes uur durende verhaallijn, en het feit dat Deponia vier jaar geleden op pc reeds als een goede game werd bestempeld, kunnen we bijna niet anders dan toegeven dat de game ook tot zijn recht komt op de PlayStation 4. Tips in de vorm zoals bij Dead Synchronocity worden dan misschien wel gemist, Deponia overtuigt in zijn verhaal en daarbij gaande grappige taferelen. Een aanrader voor liefhebbers van comedy en het point & click-genre.

• Grappig verhaal
  • Verzorgde voice-overs
  • Grafisch mooi vormgegeven