The Quarry

Supermassive Games, ondertussen bekend van het maken van horrorgames, gaat ons terug aan het huiveren brengen. Maak je alvast klaar om op kamp te gaan in The Quarry!

Max en Laura, twee tieners, zijn op weg naar het kamp Hackett Quarry. Zij zijn kampbegeleiders van dienst, maar een dag te vroeg. Het avontuur begint voordat ze zijn aangekomen. Door een 'dier' op de weg moeten zij uitwijken en komen zij terecht in een bosrijk gebied. Na de omgeving te verkennen en te vermoeden dat er iets niet pluis is, worden ze geholpen door een agent. Die maant hen aan om te overnachten in een nabijgelegen hotel en niet door te rijden naar het kamp. Zij slaan zijn waarschuwing in de wind en arriveren bij het jachthuis, het soort hoofdkwartier van het kamp. Zij onderzoeken de omgeving, omdat er een verlaten auto op het gebied staat. Zij gaan naar binnen en worden aangevallen, maar door wie of door wat, daar hebben we het raden naar...

We spoelen dan twee maand verder: het kamp zit er op en de andere begeleiders maken zich klaar om naar huis te gaan. Door 'omstandigheden' worden ze echter gedwongen om er nog een laatste nacht te verblijven. Chris Hackett, de eigenaar van het kamp, vertrekt in allerijl en geeft de jongeren het streng advies om in het jachthuis te verblijven. Toch hebben deze pubers wiens hormonen door het lijf gieren als een TGV andere plannen... Hoorde ik daar iemand 'feestje' zeggen?

Wie de vorige games heeft gespeeld van Supermassive weet perfect aan wat men zich mag verwachten. Je speelt als de verschillende personages en maakt beslissingen voor hen. De ene beslissing kan nefast aflopen, de andere houd je nog even in leven. Naast deze keuzes zal je af en toe Quick Time Events voorgeschoteld krijgen. Ben je niet snel genoeg, dan zal het personage struikelen, sleutels laten vallen, en dergelijke meer. Een groot verschil met de vorige games is dat je hier enkel zal gebruik maken van de linkerknuppel en de x-actieknop.

Her en der kan je kaarten verzamelen; deze zullen je in intermezzo's inzicht verschaffen in toekomstige paden. Daarnaast kan je ook nog allerhande bewijsmaterialen, krantenartikels over de Hacketts of over het kamp vinden. Beetje bij beetje wordt alles subtiel uit de doeken gedaan.

Een nieuw aspect is het gegeven van de 'levens'. Je start het spel namelijk met drie levens. Heb je een verkeerde keuze gemaakt, of een QTE niet goed afgewerkt, waardoor het personage het leven laat, dan ben je tot driemaal toe in staat om enkele stappen terug te keren en een ander pad te kiezen. Dit is soms wel nodig, want soms kan het zijn dat je door een keuze, die in se weinig gevaarlijk is, je het leven laat. Aangezien je keuzes een grote invloed hebben op het spel, kan het wel zijn dat als je een personage wil redden, je een heuse stap terug moet zetten en dus een groot deel moet herspelen.

De games van Supermassive zagen er al steeds goed uit, en die lijn wordt op onze PS5 mooi verder getrokken. De setting komt overeen met de sound, de voice-acting is weer spot on en de beelden zijn mooi afgewerkt.

Wie klaar is voor een horrorverhaal en de vorige games zoals Until Dawn en de The Dark Pictures wel kon smaken, kan hiermee weinig mis doen. Een puntje van kritiek is misschien de korte speelduur, want op een zestal uurtjes kan je de eindgeneriek halen. Je kan dan natuurlijk nog een tweede walkthrough doen, want na één keer heb je zeker niet alles gezien wat de game te bieden heeft.

• Alles is mooi afgewerkt
  • Verhaal heeft een hoop plotwendingen...

• Maar die zie je soms van ver afkomen