JoJo's Bizarre Adventure: All Star Battle R

De animeserie JoJo's Bizarre Adventure maakt opnieuw zijn opkomst naar het Westen en naar onze console. Zijn wij klaar om Dio een lesje te leren?

Aangezien er geen afzonderlijke verhaalmodus aanwezig is, krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere.

Een vechtgame kan in deze tijden niet anders dan vergeleken worden met de 'drie groten': Mortal Kombat, Tekken en Street Fighter. Als we een stempel moeten plakken op de gameplay en het gebruik van speciale aanvallen, bevindt deze All Star Battle zich ergens tussen Street Fighter en Tekken. Onder het vierkantje, driehoekje en cirkeltje bevinden zich respectievelijk de zwakke, middelmatige en sterke aanval. Het kruisje dient om aanvallen te ontwijken. Wanneer je de pijltjestoetsen of de knuppel wat manipuleert, kan je uiteraard speciale aanvallen uit je mouw schudden. Wil je sterkere aanvallen produceren, dan zal je een specifiek metertje moeten vullen door ofwel je ademhaling te controleren (één van de schouderknoppen) of dit opbouwen door schade te geven.

Ondanks dat er geen volwaardige verhaalmodus aanwezig is, is er wel een All-Star Battle aanwezig. Hier zal je verschillende scharniergevechten kunnen aanvatten, en niet alleen met de JoJo's, maar ook met vriend en vijand. Als je de serie wat kent zal je het 'verhaal' er wel kunnen doorzien, leken ervan zullen weinig notie hebben van wat er aan de hand is.

Verder is er nog een arcademodus waar je het kan opnemen tegen acht willekeurige vijanden, of een eindeloze reeks vijanden waar je kan vechten tot je er bij neervalt. Hier kan je volop gebruik maken van het ruime rooster aan vijanden, vrienden en JoJo's. Daarnaast zijn er nog de verplicht aanwezige modi zoals een versus, online en oefenvariant. Bij elk gevecht verdien je ook gouden munten. Deze munten dienen niet om bepaalde bewegingen of personages vrij te spelen, maar dienen om kledingstukken te kopen zodat je je personage kan kleden en uitrusten hoe je zelf wil. Iets wat in Oosterse landen aanslaat, maar in het Westen op weinig bijval kan rekenen.

Op grafisch vlak wordt de animestijl mooi overgenomen. De harde lijnen en de hevige kleuren barsten uit het scherm, door de soms flitsende actie. Neem daarnaast nog de Japanse taal en de fan wordt op zijn wenken bediend. Het zou wel leuk geweest zijn mochten we ook een Engelse variant gekregen hebben.

Hoewel JoJo meer en meer bekendheid verwerft in onze regionen, blijft deze game er eentje voor de fan. Deze game is er eentje waar je de nodige uurtjes moet insteken om je combo's en speciale aanvallen perfect aan elkaar te kunnen rijgen.
Degene die niet bekend is met de reeks zal eerder een andere franchise onder handen nemen, want hoewel deze JoJo zeker geen slechte brawler is, schiet die ook niet uit de middenmoot.

• De nodige actie wordt goed weergegeven
  • Uitgebreid rooster