Horizon Forbidden West

Aloy keert terug en zet haar zoektocht verder richting het Westen. Hoe het haar verging in The Forbidden West lees je hier!

 

De geteste versie is de PS5 versie.

Verhaal - Opgelet: Spoilers van deel 1


Aloy heeft Hades verslagen, of dat dacht ze toch, en GAIA heeft zichzelf gewist uit het bestaan. Gezien het gaat over computersystemen en Aloy al beter door heeft hoe technologie werkt, verlaat zij haar vrienden en gaat ze op zoek naar een back-up van GAIA, direct na de gebeurtenissen van Zero Dawn.

Zij stuit al snel op een bedrijf, Far Zenith, dat net zoals Dr. Sobek de mensheid wou redden, maar dat wou doen op een andere manier: zij gingen naar een andere planeet reizen. Jammer genoeg viel alles in duigen als hun raket ontplofte, maar Far Zenith slaagde er wel in om technologie te stelen van het Zero Dawn-project. Je raadt het al: GAIA. Het blijkt dat vele van Far Zeniths faciliteiten gelegen zijn in het westen, en laat dat zowaar een heikel punt zijn, want hier leven gewelddadige stammen die de doorgang van buitenstaanders verbieden. En zo wordt het to-do-lijstje van Aloy alleen maar langer en langer...



We vergezellen dus Aloy op haar tocht waarbij ze niet alleen in contact komt met andere culturen en invloeden, maar haar nieuwe kennis van technologie stelt haar ook in staat om beter om te gaan met die 'oude' tech. Uiteraard mag je, net zoals in het eerste deel, je verwachten aan heuse plotwendingen en keuzes die Aloy moet maken doorheen haar tocht.

Gameplay


Met Zero Dawn had Horizon al een stevige fundering, en Forbidden West zet daar alvast een stevig bouwwerk op. Aloy kent enkele nieuwe trucjes, zoals het gebruik van haar grijpketting en vrij vroeg in het spel kan zij al gebruik maken van een soort schild dat zij 'Mary Poppins'-gewijs kan gebruiken om al zwevend af te dalen.

Ook zijn er andere gameplay-elementen onder handen genomen. De skilltree heeft een nieuwe structuur gekregen, met meerdere 'trees' en met elk hun eigen structuur. In deze takken staan ook vaardigheden die je op een specifieke manier moet activeren, en die moet je vrijspelen door de rondom liggende vaardigheden een upgrade te geven (lees: je spendeert er een upgradepunt aan). Die krachtige vaardigheid kan je zelf ook upgraden en verbetert je statistieken tijdelijk: je gezondheid en incasseringsvermogen krijgt een boost, kritieke aanvallen worden veelvoorkomend en zijn steviger, je bent beter bestand tegen elementschade en ga zo nog maar een tijdje door.



Aloy is nu ook in staat om onder water te zwemmen en kan daar gretig gebruik van maken, de schatten in het Westen liggen in deze game niet enkel op de oppervlakte! Daarnaast is het moeilijker voor de gamer om te zien waar Aloy kan klimmen, en dit kan je ook als een pluspunt ervaren. In de vorige game lag het er soms wel vingerdik op waar Aloy zich kon afzetten, en de omgevingen komen nu natuurlijker over. Gelukkig kan je ter allen tijde je focus activeren om te zien waar ze zich wel of niet kan over bewegen.

Een beperking die we ook mochten ervaren was het gebruik van vallen en struikeldraden. Je kan er aanvankelijk slechts enkele plaatsen, daar waar je in de vorige game vrij spel had om een volledig gebied als het ware af te zetten en de machines daarin te lokken. Het is duidelijk dat Guerrilla hier graten in zag en heeft dat probleem op die manier opgelost. Eerlijk: het doet je meer nadenken over het gebruik en maakt de game net dat beetje pittiger. In dezelfde lijn is ook de manier waarop je drankjes en vallen en dergelijke maakt aangepakt. Deze maak je niet meer veilig vanuit een menu'tje, maar zal je realtime maken. Als er iets of iemand je aanvalt, zal je ervoor moeten zorgen dat je voorraad voldoende is. Die inventaris van jou is ook een stuk beperkter geworden, want alles wat je niet kan meenemen van de kisten die je vindt, gaat automatisch naar je 'voorraad', die je enkel kan activeren in veilige gebieden - die wordt dan voorgesteld door een zwaar versierde kist.

Verder herken je de structuur die gelegd is in Horizon Dawn: je krijgt hoofdmissies, zijmissies, klusjes, jachtvelden en veel meer om te voltooien, er is heel wat te doen in dat Forbidden West.

Graphics & Sound


Guerrilla en Sony zorgen steeds voor baanbrekende beelden op het scherm, en dat is nu niet anders. Wij mochten de rekenkracht van de PS5 aanschouwen en zagen dat het goed was. Texturen, schaduwen, lichtinval, alles klopt gewoonweg en dat maakt de game adembenemend mooi. Ook kunnen we hetzelfde zeggen van het geluid. Het achtergrondgeluid uit het vorige deel was toch iets te deprimerend en ook dat is aangepakt. Qua stemmenwerk is de game ook gewoonweg top.



Conclusie


Guerrilla en Sony doen het opnieuw! In het verleden maakten zij amok met Killzone en laat duidelijk zijn dat de Horizon-reeks die plaats heeft ingenomen. De game scoort op alle vlakken en is op zowat elk vlak een verbetering ten opzichte van zijn voorganger, die ook zeer te smaken was. Dit is een instant must have voor iedereen die een Playstation-console bezit!

Pluspunten


  • Zowat alles


Minpunten


  • Als we moeten muggenziften: de zeldzame bug bij release




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
10/10
Gameplay
10/10
Grafisch
10/10
Geluid
10/10
Duur
9/10

Horizon Forbidden West

Release
za 12 jun, 2021
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4 ps5
Uitgever
Sony Computer Entertainment
Ontwikkelaar
Guerilla Games

Score

Verhaal
10/10
Gameplay
10/10
Grafisch
10/10
Geluid
10/10
Duur
9/10