Dreii

Dreii, een android/iphone game die zijn weg baant naar de consoles. De opkomst van een nieuw soort consolegame of de ondergang van de game-industrie?

Bij gebrek aan verhaal krijgt dit deel de gemiddelde score van de overige delen.

Zoals reeds in de inleiding vermeld, betreft het hier een smartphonegame. Verwacht dus zeker geen uitgebreide gameplay, deze is namelijk zeer beperkt.  Je vertrekt vanuit een semi-leeg veld met daarin allerlei geometrische voorwerpen. Het doel is om deze voorwerpen te rangschikken en te stapelen om uiteindelijk op een bepaald punt van je veld één van deze voorwerpen te krijgen. Helaas krijg je dit nooit verkocht als een episch gevecht van mens tegen zwaartekracht maar heb je hier te maken met een pure puzzelgame waarin inzicht, intuïtie en frustratie een belangrijke rol spelen. Met trial en error zal je niet ver geraken, er zit namelijk enige moeilijkheidsgraad in. Afhankelijk van je ruimtelijk inzicht zal je al dan niet lang moeten nadenken. Gelukkig is dit inzicht niet de enige moeilijkheidsgraad. Deze wordt van tijd tot tijd opgekrikt door andere elementen in het spel te brengen. Elementen zoals tijdsdruk (een windvlaag die om de x aantal seconden jouw bouwsels omver blaast), verschillende soorten speelvelden (een voor de hand liggend voorbeeld is de introductie van water) of verschillende soorten blokken (blokken die je niet kan verplaatsen, of juist heel traag moet verplaatsen…).

Omdat alleen maar alleen is heeft deze game ook een co-op-modus. Hoe je deze juist start is onduidelijk, de game gaat zelf voor jou op zoek naar een geschikte co-op-partner, of partners aangezien je dit spel ook met drie kan spelen. Gelukkig krijg je hierbij niet allemaal dezelfde levels geserveerd maar zijn er wel degelijk levels die je enkel met meerdere spelers kan kraken. Levels met voorwerpen die je enkel met zijn tweetjes kan verplaatsen of waar de tijdsdruk nog net iets hoger is zijn voor de hand liggende voorbeelden.

Wederom, het betreft hier een smartphonegame, dus wederom moet je niet al te veel verwachten. Nu ja, er zijn nu eenmaal niet veel manieren waarop je pakweg een kubus of een cilinder op een scherm kan toveren. De soundtrack, die nogal moeilijk te beschrijven is, is zeker het vermelden waard. Vooral omdat deze ietwat vervelend is. Geen idee waar de makers hun inspiratie hiervoor gevonden hebben maar ze hadden toch beter een beetje verder gezocht.

Of de komst van smartphonegames naar de consoles een goeie zaak is? Dat valt te betwijfelen! Deze minimalistische games doen de consoles oneer aan. De PS4 is namelijk tot veel meer in staat. Dat gezegd zijnde, blijft dit een aangename puzzelgame die je hersencellen voldoende kan prikkelen om interessant te blijven. Het is de aankoop waard, maar dat hoeft zeker niet op de Playstation te zijn.

• Prikkelend voor de hersencellen
  • Intuïtieve gameplay

• Duidelijk een smartphonegame