Battlefield Hardline

Woop, woop, that is the sound of the police, is het eerste wat je hoort als je deze game opstart. Dat is alvast geen sterk begin.

Verhaal - Net een Netflix politie reeks

Jij speelt als Nick Mendoza, een politieagent van de Miami Politie. In de proloog maak je samen met je partner, Carl Stoddard, een druggerelateerde arrestatie, maar die eindigt in een gewelddadige achtervolging met veel doden en publieke schade. Al snel blijkt dat deze drugsbende deel uitmaakt van een groter onderzoek. Je baas, Julian Dawes, stelt je aan als partner van Khai Minh Dao om de zaak verder op te volgen. Khai is al enige tijd op zoek naar de drugsbaron Tyson Latchford en jij moet haar helpen hem in te leveren.

Het verhaal bestaat uit 10 verschillende episodes (afleveringen) en een proloog, en kan je makkelijk op 5-6 uur uitspelen. De eerste paar afleveringen waren leuk om te spelen en pasten ook in het politiethema. Maar na je arrestatie is het allemaal wat te veel hollywood voor mij. Het tweede deel van het verhaal bevat veel overdreven momenten en zit vol met clichés die je vooral in slechte politiefilms ziet. Ondanks de overvloed van actievolle momenten heb ik nooit een overdonderend gevoel gehad en wist Hardline geen blijvende indruk na te laten. Zelfs niet toen ik met een AC-130 een vliegveld aan het platbombarderen was of met een tank aan het rondrijden was. Dit was volledig overbodig en voegde niets toe aan het verhaal. Hardline is een politiegame, waarom moet je dan in een gunship of een tank zitten?

Gelukkig is er nog de multiplayer

Het verhaal toonde potentieel, maar focuste zich teveel op het one-man-army/actie gedeelte, dan op het politie-aspect. Gelukkig is er nog de multiplayer met echte "flikken versus dieven" gamemodi, zoals Heists, Blood Money en Hotwire. Jammer genoeg laat Visceral Games ook hier redelijk wat steken vallen. Deze nieuwe modi zijn jammer genoeg allemaal variaties op de klassieke Domination en Capture The Flag modi.

Heist
De boeven moeten een kluis zien open te krijgen en al het geld naar het extractiepunt brengen; de politie moet hen stoppen. Kortom een éénzijdige vorm van Capture The Flag.

Blood Money
Zowel de politie als de boeven moeten "bloedgeld" verzamelen dat zich ergens centraal op de map bevindt. Het team dat als eerste $5.000.000 verzamelt, wint de match. Opnieuw een variatie op Capture The Flag, waar beide teams punten moeten verzamelen.

Hotwire Mode
Op bepaalde intervallen verschijnen er voertuigen op de map waarmee je zolang mogelijk moet rondrijden boven een bepaalde snelheid. Het team dat het langste met de wagens weet rond te rijden, wint. Om nog maar eens in herhaling te vallen, is dit ook een variatie op Capture The Flag, maar dan zonder extractiepunt.

Rescue
In deze 5v5 "competitieve" modus moet het SWAT-team enkele gijzelaars weten te bevrijden. De politie wint als alle criminelen dood zijn of alle gijzelaars bevrijd zijn. In Rescue zijn er geen respawns en zal je dus voorzichtig te werk moeten gaan. Deze modi is/was enorm populair tijdens de Counter Strike periode en is volgens mij ook één van de betere/passende online gamemodi van Hardline.

Crosshair
Crosshair is ook een competitieve modus, waar de politie een VIP moet beschermen en naar een extractiepunt moet brengen. De criminelen kunnen winnen door de VIP te doden, maar door de layout van de mappen en het feit dat er twee extractiepunten zijn, is dat bijna onmogelijk.

De klassieke Battlefield modes
Naast deze nieuwe modi met een politiethema, heb je ook nog de normale Battlefield modi, zoals Team Deathmatch en Conquest.

Over veel vernieuwing kan je niet echt spreken als het gaat over de multiplayer, en zeker niet over een verbetering. De mappen zijn kleiner, je hebt heel wat minder wapens waaruit je kan kiezen en het aantal voertuigen is beperkt. Naar mijn mening ben je beter af om Battlefield 4 in huis te halen voor een lagere prijs, waar je nu veel meer waar voor je geld zal krijgen.

Hardline speelt zoals de meeste Battlefield games, dus ook met de nodige glitches. In de gameplay zit niet veel vernieuwing, met uitzondering van wat nieuwe uitrusting zoals de grappling hook en zipline. De grootste vernieuwing in de singleplayer is de mogelijkheid om criminelen te arresteren. Met L1 kan je ze onder vuur nemen en als je snel genoeg bent, kan je ze in de boeien slagen. Met wat handig sluipwerk kan je zo alle vijanden neerhalen zonder één kogel af te vuren.

Bij de start van iedere aflevering zie je ook bevelschriften van gezochte criminelen. Als je deze mannen weet te arresteren, krijg je extra punten en speel je nieuwe wapens vrij. Met behulp van je speciale camera, kan je ook een gebied scannen en alle vijanden markeren en de gezochte mannen eruit halen. Je camera gebruik je ook om bewijsmateriaal te verzamelen, waarmee je andere zaken kan oplossen. Per opgeloste zaak speel je Battlepacks vrij die wapens, badges, skins en dergelijke meer bevatten.

Het niveau van de AI was een enorme tegenvaller, zowel die van je partners als dat van de vijanden. Je partners lopen meer in de weg en zullen tijdens een vuurgevecht nooit iemand neerhalen. De boeven volgen steeds hetzelfde patroon en zullen bij het aanvallen steeds rechtstreeks naar jou toekomen.

En het laatste minpuntje van de gameplay zijn toch wel de voertuigen. Deze bewegen enorm vreemd over het terrein, net alsof je over een bevroren wegdek rijdt en daarbij maken ze nog eens een vreemd geluid.

Hardline is geen grafisch wonder. Ik zou zelf zeggen dat het een downgrade is van Battlefield 4. Het ziet eruit als een middelmatige PS3 game en dit op de PS4. Het ziet er allemaal niet afgewerkt uit en ten opzichte van Battlefield 4 is dit een paar stappen in de verkeerde richting.

Het grootste pluspunt van dit spel is nog steeds het geluid. Vooral dat van de wapens in de verschillende omgevingen. Ook de dialogen zijn goed uitgewerkt. Jammer genoeg geldt dit niet voor alle geluidsopnames. De wagens klinken als een speelgoedwagen die nog in de verpakking zit.

Battlefield Hardline had het potentieel om een interessante game te worden, met vernieuwende elementen. Maar jammer genoeg koos de ontwikkelaar teveel voor de "veilige" keuze, waardoor het geheel ongeïnspireerd is en snel saai wordt. Het politiethema is niet nieuw en past niet in het Battlefield thema. Het zorgt voor te veel beperkingen, zoals wapens, voertuigen, mappen en gamemodi. De multiplayer is niet vernieuwend en je bent beter af om Battlefield 4 in huis te halen. Hardline is zeker geen € 69.99 waard, laat staan € 129.99 voor de Ultimate Edition.

• Netflix indeling van het verhaal
  • Hoge kwaliteit van surround sound wapens
  • Bewegingsruimte in de single player