Monkey King: Hero is Back

Videogames gebaseerd op films zijn meestal onze hard verdiende centen niet waard, maar wanneer een game pas vier jaar na de film verschijnt, dan moet er toch enige kwaliteit te bespeuren zijn. Met Monkey King: Hero is Back brengt THQ geen snelle cashgrab uit, maar wat dan wel?

Het verhaal van Monkey King: Hero is Back is gebaseerd op de gelijknamige 3D-animatiefilm dat in 2015 het daglicht zag en in China zelf als een grote klepper werd aanzien. Helaas verscheen deze hier nooit in de Belgische bioscoopzalen, maar kunnen we nu toch dankzij THQ kennismaken met Sun Wukong. Volgens een oude Chinese legende leefde een almachtige apenkoning tussen hemel en aarde. Niks kon de krachtige aap in de weg staan, waardoor hij zichzelf als oppermachtig begon te aanzien. Slechte gedachten zorgden er immers voor dat Sun Wukong werd gestraft en hij in een grot werd ingevroren.

Welgeteld 500 jaar later wordt hij door een klein jongetje genaamd Liuer bevrijd met als opdracht de lokale bevolking te helpen en te werken aan zijn egoïstische zelve. Sun Wukong, gebonden door Buddha, kan enkel zijn krachten terug krijgen en volledig worden bevrijd wanneer hij voldoende goede daden heeft verricht. Tot zijn groot ongenoegen mag jij in de huid van de Monkey King kruipen en hem zien transformeren in een liefhebbende aap die zijn krachten voor het goede gebruikt in plaats van andersom. Een leuk verhaal voor kinderen, waar - zoals het hoort - enkele levenslessen in zitten verstopt.

Een leuk kinderverhaal moet ook correct worden gepresenteerd en dat probeert de ontwikkelaar ook in Monkey King: Hero is Back. Met onze apenheld verkennen we dorpen en moeten we monsters zien te verslaan. Dat kan niet alleen met lichte en zware aanvallen, maar na verloop van tijd kan je ook nieuwe magische krachten vrijspelen, tot Sun Wukong terug op zijn sterkst is. Dat zal ook broodnodig zijn wil je de bewoners redden, gezien de monsters en eindbazen niet altijd even gemakkelijk te verslaan zijn. Dat ligt niet zozeer aan de moeilijkheidsgraad en een snel zakkende levensbalk, maar eerder aan de gebrekkige gameplay.

Als toekomstige held heb je een arsenaal aan kungfu bewegingen die helaas te stroef worden uitgevoerd. Zelfs de zwaarlijvige Kung Fu Panda is vlotter in het uitdelen van muilperen, wat nu ook weer niet de bedoeling kan zijn. De omgevingen zelf zijn mooi maar eentonig, en alles voelt ook ouderwets aan. De game zit vol laadpunten, waaronder achter elke deur of bij de overgang naar een ander gebied, en het helpt ook niet dat je je game slechts kan opslaan bij een van de Buddha-standbeelden. Technisch heeft de game ook te kampen met enkele problemen, waaronder framedrops, waardoor je meer en meer het gebrek aan kwaliteit begint te voelen.

Los van de technische mankementen (en de manier waarop de ontwikkelaar ze probeerde te verbergen) kent Monkey King: Hero is Back omgevingen met aardige kleuren, zonder meer. Het is geen hoogvlieger, en dat is helaas hetzelfde op vlak van audio. De voice-overs zijn aanwezig, maar irritant. Wanneer het kleine jongetje Liuer bijvoorbeeld voor de duizendste keer in een half uur “Aaaah, monsters!” roept, gaan onze haren rechtop staan…

Met wat meer liefde kon Monkey King: Hero is Back een veel leukere game geworden zijn, maar vier jaar na de film zien we weinig reden om het spel aan een 12-jarige aan te raden. Daarvoor kent de gameplay teveel gebreken en zien we te weinig afwerking in het algemeen.

• Leuk verhaal
  • Aardige omgevingen

• Technische mankementen