Assassin's Creed Odyssey - The Fate of Atlantis

The Fate of Atlantis is de tweede verhalende DLC van Assassin's Creed Odyssey en gaat dieper in op het pantheon van de Griekse wereld.

Het verhaal van Alexios' - en in diens verlengde, Layla Hassan - is nog niet voorbij. Nadat Alexios de volledige Oudgriekse cultuur heeft opgesnoven is het tijd om eens kennis te maken met het leven na de dood. Ondertussen wordt Layla benaderd door Aletheia, één van de Isu. Zij laat Layla's link met de staf toenemen door haar te plaatsen in, jawel, het vel van Alexios in een simulatie van de onderwereld.

Alexios' verhaal begint in het Elysion, de 'hemel' in de Oudgriekse wereld. Hij wordt met strakke hand geleid door Persephone, aan ander lid van de Isu. Alexios moet de goedkeuring krijgen van Persephone om af te dalen naar de onderwereld waar Hades vertoeft. Deze god van de onderwereld bezit namelijk essentiële kennis van de staf. Dit gebeurt natuurlijk niet zonder slag of stoot, en dus begint het eerste avontuur van Alexios, die er dan toch uiteindelijk in slaagt om Persephone te 'overtuigen'.

Daarna ontmoet hij haar man, Hades, die ook snode plannen heeft voor onze held. Door Alexios' toedoen wordt de onderwereld niet meer goed bewaakt en gaan de dode zielen waar ze willen. Op zich weinig probleem voor ons, maar voor Hades een doorn in het oog. Vooraleer Hades Alexios wil helpen, zal die laatste vier wachters moeten verzamelen om de poorten te bewaken. Het derde avontuur vindt plaats in Atlantis. Alexios heeft zijn plaats tussen de Isu verdiend en mag in de stad ook zijn zesde zintuig, 'kennis', aanscherpen, maar dit loopt uiteraard opnieuw niet van een leien dakje.

Op vlak van gameplay zijn er wat nieuwigheden bijgekomen: nieuwe vijanden die de kracht hebben om de speciale vaardigheden van Alexios te manipuleren, vijanden die zich op een astraal vlak bevinden en jou schade kunnen toebrengen, maar omgekeerd niet tot je een poort vindt, en dergelijke meer. Daarnaast kan Alexios ook nieuwe speciale vaardigheden vrijspelen, een groep nieuwe huurlingen, en ga zo maar verder.

Wie graag Odyssey onder handen heeft genomen en een boon heeft voor het Griekse Pantheon, kan met deze DLC weinig mis doen. Al moeten we zeggen dat het eerste hoofdstuk net iets te lang duurt dat goed is, maar dat wordt gecompenseerd door de twee daaropvolgende delen.

• Uitbreiding van vijanden
  • Leuk verhaal

• De 'fetch quests' zijn soms te talrijk