Far Cry 3

Nog nooit een Far Cry gespeeld, is deze game echt zo goed als iedereen zegt?

Je beleeft met je vrienden en je broers de vakantie van je leven. Je zit op een paradijselijk eiland, waar je omgeven bent door palmbomen, zalige stranden en een verfrissende zee. Je feest erop los en je doet allerhande leuke activiteiten zoals deltavliegen, snorkelen, enz. Het spijtige is dat je deze beelden ziet op het kleine lcd schermpje van je camera. Deze camera wordt vastgehouden door de niet alledaagse psychopaat Vaas. Jijzelf bevind je in een kooi, waar je spreekwoordelijk nog geen hond zou in houden. Die psychopaat heeft plannen voor je … Alsook voor je vrienden, broers en vriendin. Logischerwijze heb je geen zin om te wachten wat deze plannen zijn en slaag je erin om te ontsnappen met je grote broer. Je sluipt rond in het kamp, met de kans om op elk moment opgemerkt te worden. En wat je vreest, dat gebeurt… Je wordt samen met je broer betrapt en je broer wordt genadeloos afgemaakt. Je zet het op een lopen en ontsnapt! Tijd voor wraak!
Doorheen de game kom je verschillende personages tegen die allen iets van je verlangen. Dit zijn dan de hoofdmissies die je moet volbrengen, echter is dit slechts een fractie van wat je kan doen in de game. Je kan ook nog verschillende zijmissies volbrengen en wanneer je verder gaat in het spel, unlock je nog verschillende andere activiteiten, bijvoorbeeld jagen of medicijnen op tijd ergens brengen.

De gameplay is zeer simpel en intuïtief. Deze laat zich vlot besturen zoals de standaard first person shooter. Zoals hierboven gezegd is het de bedoeling dat je missies volbrengt, maar als je even een pauze wil of van de vele paden wil afwijken, kan dit perfect. Heb je zin om wat rond te varen, te zwemmen of met de deltavlieger het eiland verkennen, het kan allemaal.
Naast de standaardrevolver of machinegeweer kan je, naargelang de game vordert, beschikken over RPG’s of granaatwerpers, maar het wapen dat deze game kenmerkt is zeker en vast de boog. Voor deze laatste kan je ook speciale pijlpunten maken, waardoor deze bijvoorbeeld kunnen exploderen wanneer ze iets raken (Rambo? Anyone?).
Naast de conventionele ‘Vermoord die’ en ‘Breng dit object naar daar’ heb je ook de mogelijkheid om te jagen op de dieren die zich op het eiland bevinden. Aanvankelijk zie je hier het nut niet van in, maar de pelsen van de dieren dienen eigenlijk om je uitrusting te upgraden, zodat je bijvoorbeeld meer munitie kan meenemen. Naast pelsen van dieren, kan je ook de planten die zich op het eiland bevinden plukken. Daarmee kan je bepaalde injecties maken om bijvoorbeeld leven bij te krijgen na een gevecht, vijanden vlugger opmerken, langer onder water blijven, enz.
Zelf heb je ook de mogelijkheid om te levelen. Je verdient experience points door vijanden te doden en missies te volbrengen. Wanneer je hier genoeg ervaring hebt verdiend, krijg je de keuze tussen verschillende tatau’s. Deze tatau’s worden dan op je arm getatoeëerd (!). Elke tatau op zich brengt een specifieke, permanente vaardigheid met zich mee. Zo kan je meer health hebben, of ben je beter bestand tegen vuurwapens of noem maar op.
Het laatste wat ik wil vertellen over de gameplay is het feit dat deze vrij realistisch is qua schade. Je kan niet zonder kleerscheuren van een klif springen, je kan een aanval van een tijger een paar keer afweren maar de schade die hij toebrengt is zeer groot en de kogels van je vijanden zorgen ervoor dat je meer dan eens de grond kust. Dit zorgt meer dan eens voor een spannende underdogsituatie waardoor je niet alleen stealthy te werk kunt gaan, maar dit meestal zelfs moet.

Co-op
Hoe open-world de singleplayer is, zo lineair en afgebakend is de co-op. Je kan deze beleven met 4 vrienden, online of offline. Het sumiere verhaal speelt zich af vóór de gebeurtenissen van de singleplayer en omvat zes missies. Deze missies zijn een stuk taaier dan wat je in de singleplayer tegenkomt en per missie kan je toch rekenen op een uurtje gamen. Hier kan je kiezen uit verschillende (voor gedefinieerde, niet-aanpasbare) klassen. Het is vrij nuttig om af te spreken wie welke klasse neemt, want het succes in het beëindigen van de missies schuilt hem in deze variatie.

Multiplayer
Tijdens de multiplayer, hetzij co-op of de andere modi, heb je de mogelijkheid om experience points te verdienen waardoor je je uitrusting en vaardigheden kunt veranderen. De nadruk in de multiplayer ligt sowieso op het samenspel. Je hebt maar heel weinig schade nodig om de grond te kussen.
De multiplayer van Far Cry 3 beschikt over vier modi, hieronder kort uitgelegd.

Team Deathmatch
Hier word je onderverdeeld in twee teams om dan zoveel mogelijk kills te maken. Logischerwijze: het team met de meeste kills, wint.
Overheersing
Dit is het standaard speltype ‘Domination’. Je moet enkele tactische punten veroveren en dan zo lang mogelijk trachten te houden, een metertje loopt op. Het team wiens metertje als eerste vol is, wint.
Vuurzee
Hier is het de bedoeling om bepaalde onderdelen van het vijandelijk kamp in brand te steken, tegelijkertijd. Wanneer deze punten in brand staan is het de bedoeling om de radiozender van het vijandelijk team te veroveren.
Transmissie
Een variant op ‘Overheersing’, met als verschil dat het punt dat je moet innemen uiteindelijk verdwijnt en op een andere locatie komt.

Over de graphics en het geluid kan ik zeer kort zijn: deze zijn schitterend. Kort.

Far Cry 3 is een mooie open world game waar heel wat te doen valt. In het begin voelt de game wat moeilijk aan, maar zodra je weet wat je beperkingen zijn, hou je hier steeds beter rekening mee. De zijmissies zijn een mooie afleiding, maar het pluspunt aan deze game is toch het hoofdverhaal dat je in verschillende benarde situaties brengt. Een taaie noot om te kraken, maar net niet op een frustrerende manier. De platinum is te behalen op 30 uur.

- co-op missies
- goed verhaal
- graphics en sound dik in orde