The Talos Principle 2

Verhalende puzzelgames zoals Portal 2 hebben vaak de revue gepasseerd, maar weinig hebben eenzelfde indruk kunnen nalaten. The Talos Principle deed echter een meer dan geslaagde poging en beloont eindelijk fans met een vervolgdeel.

The Talos Principle 2 zet het verhaal voort uit de eerste game, die net geen 10 jaar geleden is verschenen. Het toenmalige hoofdpersonage Athena, wist als eerste Android na de uitroeiing van de mensheid (als gevolg van de opwarming van de Aarde) een groepje robots samen te stellen en New Jerusalem uit de grond te stampen. De stad wist, met behulp van het behoud van menselijk intellect, te groeien en nieuwe Androids werden op de wereld gebracht. Het streefdoel: 1000 exemplaren. The Talos Principle 2 plaatst je als speler in de metalen schoenen van 1K, die na het voltooien van enkele fictieve puzzels diens intrede in New Jerusalem mag maken als laatste inwoner. Rustig blijft het echter niet lang, want een hologram van Prometheus duikt op en nodigt een groepje Androids samen met jou uit op een onverkend eiland waar nieuwe puzzels de nodige mysteries moeten onthullen.

Wie de eerste The Talos Principle heeft gespeeld, zal de gang van zaken meteen herkennen. Diegenen die zonder ervaring aan de puzzelgame beginnen, zullen zien dat de doordenkers in het begin best meevallen en je geen wiskundige moet zijn (noch de eerste titel moet gespeeld hebben). Als 1K krijg je eerst wat basisproeven voorgeschoteld. Puzzels bestaan uit ruimtes waar je onder meer platformen moet activeren via blokken, muren die je moet omzeilen en ventilators die het geheel een nieuwe dimensie geven. Wat volgt zijn doordenkers waarbij zelfs RGB-lasers van pas zullen komen en je telkens, vooral bij het combineren van, meer en meer zal moeten nadenken.

Gelukkig is The Talos Principle vergeeflijk, want het rijgt de puzzels niet zomaar aan elkaar, maar maakt ze onderdeel van de volledige spelwereld, waardoor je telkens de drang blijft voelen om verder te spelen. Daarnaast biedt de game ook additionele puzzels aan, zit de wereld vol geheimen om te ontdekken (naast die van het hoofdverhaal) en kan je ook elementen vinden om breinbrekers zomaar over te slaan. Net als zijn voorganger zal je zeker 20 uur zoet zijn, wat verre van kort is voor het genre.

The Talos Principle 2 is subtiel en legt vooral de focus op performance zodat je zonder al teveel framedrops (want die zijn er soms wel eens) alle puzzels kan oplossen. Weinig detail in de omgevingen, maar wel veel vakkundig ingesproken dialogen bij meerdere personages.

Los van de mindere grafische kant en bepaalde framedrops kunnen we niks negatiefs zeggen over The Talos Principle 2. Een nagenoeg perfect vervolg op een al meer dan aan te raden puzzeltitel.

• Variatie aan puzzels
  • Stijgende moeilijkheidsgraad