Yakuza Kiwami

Naar aanleiding van het tienjarig bestaan heeft de eerste Yakuza een opwaardering gekregen. Ben je klaar voor Yakuza Kiwami?

We ontmoeten Kazuma Kiryu, medio jaren '90 in de straten van Kamurocho. Voor dit Yakuzalid is het een dag zoals alle andere. Hier en daar een gevecht, wat bedreigingen die naar zijn hoofd gesmeten worden en een drankje op het einde van een drukke werkdag. Alles gaat mis wanneer Kiryu's grote baas, Sohei Dojima zich tracht te vergrijpen aan Yumi, zijn jeugdvriendin. Nishiki, een ander Yakuzalid en tevens jeugdvriend van Kiryu vermoordt de maffiabaas. Kiryu neemt de schuld op zich, en laat de wraak van de Yakuza én het gerecht over hem komen ...

Tien jaar later is hij terug, maar er is toch wat veranderd. Zijn jeugdvriend is zijn eigen maffiatak begonnen, Yumi is spoorloos, en er is tien miljard gestolen van zijn maffiafamilie. Help jij Kiryu's leven weer op spoor te brengen?

Yakuza Kiwami vertoont grote gelijkenissen met het recente Yakuza 0. Opnieuw zijn er naast de hoofdmissies nog tal van zij-activiteiten waaronder minigames en verhalen van anderen in de stad. Daarnaast heeft ook iedereen het op jou gemunt in deze game. Tijdens je tochten doorheen de straten zal je meer dan eens je mannetje moeten staan.

Er is ook een RPG-gehalte in deze game. Dit uit zich in het opwaarderen van Kiryu's verschillende vechtstijlen, of bijvoorbeeld het opwaarderen van de levensbalk. Net zoals in de vorige game heeft hij meerdere vechtstijlen onder de knie. Met deze Kiwami komt er nog een extra variant bij, namelijk die van 'The Dragon of Dojima' - wat zijn vroegere bijnaam was. Deze tak zal je echter niet zomaar kunnen levelen, hiervoor heb je de hulp nodig van ene Goro Majima, één van de concurrenten van Kiryu. Goro verstopt zichzelf hier en daar in de stad en zal Kiryu steeds uitdagen. Wanneer je Goro verslaat zal je af en toe in staat zijn om iets te ontgrendelen uit de Dragon-tak. Hiermee is er toch een verschil met Yakuza 0. Daar kon je levelen door Yen te investeren. In Kiwami verdient Kiryu vaardigheidspunten voor het vervullen van kleine, en grote doelen. Naast de vaardigheden die je kan aanscherpen, kan je Kiryu nu ook uitrusten met andere kleding, accessoires en zelfs wapens. Dit alles zal nodig zijn om het verhaal tot een goed einde te brengen.

Yakuza Kiwami is gebouwd op de engine van Yakuza 0, en dat kan je direct zien op verschillende manieren. Opnieuw zijn er de onzichtbare muren, de tekstvakjes waarbij verhaal en gameplay over elkaar geweven worden, en de typische Japanse kreten die schijnbaar niet mogen ontbreken in deze reeks. Daarnaast zijn de tussenfilmpjes weer van hoge kwaliteit. De game is volledig van nul herwerkt, en speel je in 1080p en 60 fps.

Qua sfeer en verhaalvertelling zit het met deze game weer goed. De foutjes die we hebben gezien in Yakuza 0 komen in deze Kiwami ook terug: onzichtbare muren en grafisch te wisselend. Als SEGA erin slaagt om Yakuza 6 op vlak van gameplay en visueel design écht current-gen te maken, en met dezelfde manier van verhaalvertelling, staat er ons een pareltje te wachten in maart volgend jaar!

• Verhaal is top
  • Zij die Yakuza 0 hebben gespeeld voelen zich direct thuis

• Grafisch te wisselend