Superhot

Heb je geen VR-headset in huis, maar wil je toch Superhot spelen? Dan kan je ook de standaardversie in huis halen.

Het spel start met een DOS-scherm, waar je superhot.exe kan opstarten. Het scherm wordt wit en je komt in een virtuele wereld terecht met rode vijanden. Het speciale aan deze wereld is dat de tijd enkel vooruit gaat als jij beweegt. Je wordt aangevallen door een meute rode mannen die je proberen dood te slaan met hun vuisten, met knuppels of samoeraizwaarden. Andere mannen proberen je neer te schieten met pistolen, shotguns of machinegeweren. Eenmaal alle vijanden gedood zijn, herhaalt een vreemde stem steeds SUPER... HOT... En keer je terug naar het DOS-scherm.

Het verhaal is eerder aan de korte kant, maar dat is zeker geen tegenvaller. Na een tiental levels bereik je het einde van het bizarre avontuur, en zonder te veel te verklappen, was ik aangenaam verrast door het verhaal. Het is vergelijkbaar met dat van Portal. Je doorloopt een aantal levels op je eigen manier, waarbij het verhaal zich gaande weg ontplooit, met de nodige kronkels en verrassingen.

Eénmaal je het verhaal doorlopen hebt, speel je nog extra modi vrij, namelijk uitdagingen en eindeloos. Bij de uitdagingen heb je dingen zoals een speedrun, of enkel met een samoeraizwaard of geheel zonder wapens. In de eindeloze modus blijven de vijanden tevoorschijn komen tot je zelf dood bent.

Superhot oogt in eerste instantie simplistisch, maar na het eerste level merk je dat het spel heel wat te bieden heeft. Je moet anticiperen waar de rode mannetjes naar toe gaan en wie de grootste bedreiging is. Die moet je eerst weten uit te schakelen. Neem een biljartbal vast en gooi hem naar de rode met een shotgun, sla daarna het geweer uit een andere zijn hand en jaag een kogel door zijn hoofd met zijn eigen wapen. Gooi vervolgens het wapen naar de laatste rode die komt aangelopen met een samoeraizwaard. Pak het zwaard en snij hem in twee.

Je kan ieder level op verschillende manier tot een goed einde brengen, dit zorgt ook voor enige herspeelbaarheid van het verhaal en de verschillende uitdagingen. Over het algemeen was het een aangename speelervaring met een aantal memorabele momenten. Mocht je je afvragen of het mogelijk is om een kogel uit de lucht schieten met een andere kogel, wel ja dat kan, in Superhot dan toch. Je kan de kogels zelf in twee snijden met een samoeraizwaard! Wie wil dat nu niet doen?!

De Unity engine heeft niet de beste reputatie. Een heleboel Indiegames maken gebruik van deze engine en jammer genoeg zitten daar een hoop enorm slechte games bij. Gelukkig hoort Superhot daar niet bij. Op grafisch vlak ziet het er eenvoudig uit met de essentiële details. Het spel heeft een unieke stijl die je al te zien krijgt zodra je het opstart. Het menu emuleert een klassiek DOS-scherm en past goed bij de sfeer en het verhaal. Met het geluid en de geluidseffecten is er ook niets verkeerd.

Superhot is een degelijke game met een verrassend verhaal. Hoewel de prijs niet echt in verhouding is met de korte speelduur, is het toch een aanrader. Superhot brengt iets nieuw naar voren en dat zie ik graag in Indiegames. Tel daar nog eens de degelijke gameplay, de mooie graphics en goed geluid bij op en ik ben een gelukkig man.

• Uitstekend menu
  • Boeiend verhaal
  • Aangename gameplay