Toy Soldiers: War Chest

Signal Studios brengt ons Toy Soldiers: War Chest, een mix van tower defense en third person actie gameplay. Geslaagd of niet?

Een overkoepelend verhaal is hier niet aanwezig. In de puntenquotering krijgt het onderdeel verhaal het gemiddelde van de andere aspecten.

Niet iedereen kent misschien het genre tower defense. Het bestaat er uit om je toren of basis te beschermen tegen hordes vijanden. Dit kan je doen door op bepaalde locaties turrets te plaatsen want als er teveel tot-leven-gewekte plastieken poppetjes je speelgoeddoos betreden is het natuurlijk over en uit. Een simpel concept op het eerste zicht maar er komt toch de nodige strategie bij kijken. Wie Toy Soldiers: War Chest overweegt aan te schaffen en echter een leek is in het genre moet zich niet laten afschrikken. Je hebt namelijk de keuze om een tutorial te spelen wanneer je de game voor de eerste maal opstart. Hierbij worden de nodige zaken uitgelegd zoals het plaatsen, repareren en het opwaarderen van je turrets en de bedieningen van je controller.

Tijdens het spelen kan je zowel een bovenaanzicht van je kaart zien of de camera vrij bewegen. Het is ook mogelijk om zelf de controle van je geplaatste schietijzers in de hand te nemen, dit gebeurt dan in het derde persoonsaanzicht. Als je dan nog genoeg van je schattige vijanden aan flarden knalt kan je de controle over je superheld nemen. Dan wordt de game een third person shooter. Mede door het leuke Toy Soldiers universum is dit echt vermakelijk en zowel voor jong en oud. Zeker de wat oudere gamer zal terugdenken aan zijn kindertijd.

Als je dit alles tot een goed einde brengt stijgt je held in level en word je beloond met zilveren munten. Je krijgt ook een toybox, met daarin nieuwe en betere wapens en ook zilveren munten. Er is ook een in-game store waar je de toyboxen kan aankopen. Het is leuk om je superheld op te waarderen, echter moet je ze elk apart levelen waardoor je steeds opnieuw dezelfde missies moet spelen en dat gaat vlug vervelen.

Prijzig speelgoed

Ubisoft was zo vriendelijk om ons te voorzien van de Hall of Fame editie die over de digitale toonbank gaat voor € 29,99. Hiervoor krijg je acht superhelden om mee aan de slag te gaan. De gewone versie kan je voor € 14,99 uit de PSN store bemachtigen. Bij deze editie krijg je maar 4 superhelden. De vier die ontbreken kan je echter wel apart kopen voor € 4,99 per stuk of als een compleet pack. De zilveren munten die je verdient kunnen tevens ook aangekocht worden in de store. Tegenwoordig zijn we zo'n dingen gewoon want vele games maken van deze praktijken gebruik. Hier voelt het toch aan dat men de game misschien beter free-to-play had gemaakt.

Multiplayer / co-op

Er is ook een multiplayerluik voorzien. Dit bestaat hoofdzakelijk uit 2 modi. Er is twee versus twee online waarbij je elk om beurt moet aanvallen en verdedigen. Als je speelt tegen iemand met een hoger level dan zal je al snel het onderspit delven. Het komt niet eerlijk over! Gelukkig kan je online ook met een vriend aan de slag. Daarnaast is er couch co-op, waar je samen door de campagne kan spelen of tegen elkaar in de versus mode. Altijd leuk en dit brengt nog wat extra strategie en samenwerking mee.

Visueel ziet Toy Soldiers: War Chest er goed uit, doch zijn we ondertussen veel meer gewoon van onze teergeliefde current-gen console. De verschillende omgevingen en speelgoedhelden hebben elk hun eigen authentieke uitstraling en animaties, iets wat welgekomen is bij de ééntonige gameplay. De laadtijden zijn wel iets aan de lange kant maar niet storend. Op auditief gebied zit het ook best snor. Elke variatie van de plastic helden heeft zijn eigen soundtrack en dialoog wat ook bijbrengt aan de herspeelbaarheid.

Toy Soldiers: War Chest brengt een leuke mix van enkele genres. Als je dit samen met iemand op de bank speelt zal je er ongetwijfeld de meeste voldoening uithalen. Het is een aangenaam tussendoortje en het Toy Soldiers universum is een leuke toevoeging aan de gameplay. Speel je graag met je partner, met tot-leven-gewekt speelgoed wel te verstaan, of heb je kinderen, dan kan Toy Soldiers: War Chest wel iets leuk zijn.

• Couch co-op
  • Leuke setting

• Gaat snel vervelen