Tower of Guns

Nadat Tower of Guns, kortweg ToG, reeds vorig jaar al op pc verscheen is het nu de beurt aan de consoles. ToG is zowat een kruisbestuiving van rogue en unreal tournament. Wat vinden wij van deze indie titel?

Een echt verhaal vertelt Tower of Guns niet. Her en der verschijnt er een zinnetje in beeld waarom je in de toren aanwezig bent. Deze zijn echter soms verwarrend en meestal heb je door het tempo van de game niet eens de tijd om ze te lezen. Er is trouwens een optie om deze uit te schakelen. Om te knallen heb je niet altijd een reden of verhaal nodig, wij houden hier dan ook rekening mee in onze puntenquotering, én werd er bij verhaal een gemiddelde van de andere aspecten toegekend.

Waar het in een first person shooter om draait is het schieten natuurlijk. Bij ToG heb je geen ammo nodig en is het niet nodig om je schietijzer te herladen. Met je wapen inzoomen is ook afwezig, springen, snel richten en constant vuren zijn hier de boodschap. Deze vorm van gameplay doet onmiddellijk denken aan de wat oudere arena-shooters. Hierbij halen we games zoals Doom, Quake en Unreal Tournament meteen voor de geest. Net zoals in deze oude gloriën wordt er bij ToG ook gretig gebruik gemaakt van power-ups. Hoger springen, meer schade toebrengen of versnelling van de gameplay, het hele zooitje is aanwezig. Je kan er meerdere tot heel veel hebben en deze blijven allemaal zolang duren tot je sterft. Wanneer je het loodje legt in Tower of Guns is het dan meteen ook game over. Een level (tower) bestaat uit zeven verschillende stages met hier en daar de gebruikelijke eindbaas (normale mode). Als je over de nodige vaardigheden beschikt kan je in principe ToG in een half uurtje uitspelen. Echter zijn alle levels net zoals in Rogue randomly-generated. Buiten de omgeving of setting ga je dus nooit tweemaal met hetzelfde level aan de slag. Mocht je echter vast komen te zitten dan kan je met behulp van een ingehouden druk op driehoekje, geteleporteerd worden om je weg in de stage verder te zetten.

Bij het opstarten van een toren moet je de keuze maken uit verschillende wapens en perks. De meeste ontgrendel je pas bij het vervullen van een bepaald doel (overleef/dood X aantal...). Ik stond meermaals voor een moeilijke beslissing, neem ik de grotere levensbalk of ga ik toch voor vuurbestendigheid of misschien toch het dubbele springvermogen zodat ik makkelijker bij power-ups geraak. Dit en de verschillende modes vergroten nog meer de herspeelbaarheid. Naast de normale mode zoals hierboven beschreven beschik je nog over 'endless' en 'dice roll' mode. Bij 'dice roll' krijg je in de verschillende stukken van een stage een perk of power-up toegekend. Let wel, deze kunnen zowel in je voor als nadeel zijn, een pittig extraatje dus. Zoals de naam het al doet vermoeden houdt 'endless' mode nooit op, tenzij je sterft natuurlijk. Als je het dus lang genoeg uithoudt kan je twee uur of meer bezig zijn. Door de vele power-ups ga je na een tijdje dus zeer hoog kunnen springen, veel schade berokkenen en gaat alles zich aan een zeer hoog tempo afspelen. De oldskool diehard shooter fans zullen dus hun hartje ophalen. In deze mode is er ook een online leaderboard aanwezig. Altijd leuk om te pronken tegenover je vrienden, als je natuurlijk beter bent dan hen.

De vijanden bestaan hoofdzakelijk uit kanonnen die allerhande projectielen op je afvuren. Door deze te vernietigen krijg je blauwe en rode orbs. De rode vullen je levensbalk aan terwijl de blauwe een balk vullen die je wapen doen stijgen in level. Een wapen kan maximaal level vijf worden. Het vuurt sneller en is krachtiger naarmate je wapenbalk vult. Wanneer je schade oploopt zal niet alleen je levensbalk minderen, ook deze van je wapen, een mes dat dus aan beide kanten snijdt. De vele muntjes die je kan verzamelen kunnen dan weer gebruikt worden voor power-ups en/of voorwerpen te kopen die je tegenkomt doorheen de stages. Je kan jezelf uitrusten met een heus resem aan voorwerpen, wapenaanpassingen, etcetera. Verder heb je nog geheime doorgangen en kamers waar je nog meer van dit soort spullen zal vinden. Dit alles heeft net als de vele wapens een grote verscheidenheid. Te veel om op te noemen en nog gekker om het te bedenken.

Grafisch kan Tower of Guns best vergeleken worden met de cartoony stijl die we kennen van de 'Borderlands' games. Iets wat past bij de algemene setting van de game. De soundtrack is een mix van verschillende muziekstijlen, overgoten met een jaren 80 sausje. Hier vinden we ook duidelijk de invloed van de oudere FPS games. Ook dit past ongelooflijk goed bij ToG, je wordt in een sfeer gebracht waarbij je enkel nog iets verder wil geraken en de tijd ondertussen voorbij vliegt.

Ontwikkelaar Terrible Posture Games, een bedrijf dat bestaat uit één persoon, bracht met de hulp van zijn broer Tower of Guns tot leven. Hij heeft een perfecte mix gebracht van 'roguelike' games en het bijna uitgestorven 'arena FPS' genre. Mocht er een tweede deel het daglicht zien dan hopen we toch op een multiplayer toevoeging. Voor de minder bedreven gamer zal ToG waarschijnlijk zijn ding niet zijn, al is deze bij het moment van schrijven gratis bij PS Plus en dus ideaal om eens uit te proberen. Iemand die al FPS games speelt van in de tijd de dieren nog konden spreken, zal deze brok nostalgie maar al te graag oppakken en menig uur aan verslijten.

• Zeer verslavend
  • Oldskool gameplay

• Ontbreken van (couch)co-op/multiplayer