New Gundam Breaker

Deze New Gundam Breaker legt het strijdveld in de middelbare school. Is jouw innerlijke tiener er klaar voor?

Jij bent een nieuwe student in de Gunbre High School, een school die bekend staat voor het bouwen van Gunpla, een soort kleine robotjes die het opnemen tegen elkaar in 'vriendschappelijke' wedstrijden. Bij je aankomst ontmoet je Yui, één van je jeugdvriendinnetjes met wie je talloze uren euhm, kleine robotjes hebt gemaakt, en wordt er duidelijk wie de plak zwaait op de middelbare school. Dit zijn de zogenaamd onverslaanbare studenten, die dankzij hun statuut rare, hiërarchische regeltjes maken. Ben jij klaar om ze aan te pakken?

De gameplay laat zich onderverdelen in enkele aspecten. Ten eerste heb je het simpele aspect waarbij je het verhaal volgt door middel van tekstvakken en stills. Her en der moet je wel een zogezegde keuze maken, maar dit heeft geen enkele invloed op het verdere verloop van het verhaal of spel.

Ten tweede heb je het eigenlijke gamen. In het derdepersoonsperspectief is het de bedoeling om zoveel mogelijk queesten te vervullen. Deze zijn van de aard 'versla zoveel van dat type vijanden', of 'open x aantal kisten'. Op het einde van de queeste krijg je dan een hoofddoel, en eens je dat volbracht hebt, stopt de queeste. Dit hoofddoel is eerder van de aard 'versla die ene sterke vijand'.
Het vechten neemt de vorm aan van een soort wedstrijden. Hier nemen jij en je teamgenoten het op tegen een ander team, of tegen willekeurig gegenereerde robotjes. Het belangrijkste wat we onthouden uit onze matchen, is de manier waarop je mechanische onderdelen vergaart - meestal door vijanden te verslaan - en je deze tijdens het vechten zelf uitrust. Op die manier blijft het toch eerder een dynamisch dan statisch schouwspel. Meestal zal je wel weinig verschil merken en kom je er met een hoop button bashen wel vanaf.

Een derde aspect is het tweeken van je Gunpla. Je krijgt nieuwe onderdelen wanneer je het strijdveld verlaat, of je koopt deze aan in de plaatselijke winkel. Hierdoor kan je jouw robotje uitrusten met toch wat betere elementen en start je toch elke keer iets sterker. De game heeft ook een onlinegedeelte, maar dat konden we jammer genoeg niet testen omdat niemand anders online was.

Het verhaal wordt, zoals eerder aangehaald, uit de doeken gedaan door stills en eindeloze tekstkadertjes. Je kan al raden dat dit niet aantrekt, al helemaal niet vanwege de setting van een middelbare school. De gevechten op zich zijn wel oké, maar het is niets dat we nog niet eerder hebben gezien. Ook deze game heeft de kwaal om het lettertype net wat kleiner te zetten dan 'net niet leesbaar', waardoor je keuze van uitrusting op het strijdveld eerder ad random gebeurt, dan weloverwogen.
Gelukkig worden alle tekstkadertjes auditief ondersteund. Gelukkig, of net niet, want het Japanse geschreeuw slaat je rond de oren!

Wie denkt met de reuzenrobots aan de slag te gaan in deze game is er aan voor de moeite. Je krijgt een lauw afkooksel van mini-robotjes, terwijl de tekstkadertjes en het Japans geschreeuw je rond de oren vliegen. Je leest het goed: enkel voor de echte fan van deze reeks!

• Je kan je Gunpla ad hoc uitrusten, al is dit ook niet voldoende goed uitgewerkt

• Flauw verhaal
  • Gameplay is echt het minimum