The Wolf Among Us

Deze game is een point-and-click adventure. Niet echt het genre van de doorsnee gamer. Persoonlijk had ik nog nooit een game van dit type gespeeld. Wat ik ervan vond, dat kan je hier lezen.



Verhaal – Dit bepaal je voor een groot deel zelf!


Setting - Fables


Lange tijd geleden waren sommige sprookjesfiguren genoodzaakt om naar onze wereld te komen. Nu leven ze al eeuwen onder ons en ze noemen zichzelf Fables. Ze zijn verspreid in Manhattan, meer specifiek in de wijk Fabletown. Degene met het hoogste aanzien wonen in het appartementencomplex Woodlands, de anderen zitten verspreid in donkere cafés of stripclubs. Om niet op te vallen, moeten zij gebruik maken van de spreuk Glamour zodat bijvoorbeeld de drie biggetjes menselijk lijken. Deze spreuken worden uitgevoerd door heksen, maar zijn zeker niet goedkoop…

Het verhaal laat zich verdelen in vijf episodes. Elke episode verschijnt afzonderlijk en bestaat uit zes hoofdstukken. Wat zeer uniek is aan dit spel is dat je de game min of meer kan sturen met beslissingen die je kan nemen. Zo bepaal je grotendeels wat het hoofdpersonage zegt en/of doet en de rest van het verhaal past zich daaraan aan. Zelfs over de verschillende episodes heen! Als je bepaalde uitspraken doet, zijn er figuren die, op een later tijdstip, daar rekening mee houden. Zo zijn er ook acties die mee bepalen welke figuren waar aanwezig zijn in latere episodes.

Opgelet: Onderstaande bespreking van de episodes kunnen spoilers bevatten!

Episode 1 - Faith


Jij bent Bigsby Wolf, in een vorig leven gekend als de Big Bad Wolf. Jij bent de sheriff onder de Fables en het is jouw taak om de vrede tussen hen te bewaren. Je krijgt een oproep van Toad, een huisjesmelker die onderdak biedt aan Fables. Wanneer je arriveert blijkt dat Toad zijn Glamour is uitgewerkt. Je spreekt hem hierover aan maar hoort plots een lawaai op de verdieping boven je. Dit is de reden waarom Toad je gecontacteerd heeft. Je gaat naar boven en beland in een discussie tussen een knappe jonge vrouw en Woody, beter bekend als de vroegere houthakker die je vermoordt heeft en zo Roodkapje heeft gered. Het hoeft niet gezegd worden dat de relatie tussen jou en Woody nogal … stroef is.

Het komt tot een handgemeen, eentje waar Woody nu het onderspit moet delven. De jonge vrouw blijkt een prostitué te zijn en vertrekt naar haar pooier. Wanneer je aankomt bij de Woodlands zie je Beauty. Ze gaat ergens heen, maar waar? Ach ja, eventuele zorgen voor later. Wanneer je in het gebouw zit kom je plots Sneeuwwitje tegen. Ze lijkt zeer aangedaan en maant je aan haar te volgen. Wat zou er toch schelen? Op de trappen van de Woodlands vind je het hoofd van de prostitué… zonder lichaam. Het is aan jou om uit te zoeken wie de dader is.

Veel meer over het verhaal kan en wil ik niet vrijgeven aangezien je grotendeels zelf het verhaal stuurt. De grote rode lijn blijft echter onveranderd, maar ik kan je garanderen, op het einde van deze episode denk je slechts één ding: “Ow shit.”

 
   

Episode 2 – Smoke and Mirrors


Na de drieste gebeurtenissen op het einde van de vorige episode ga je enkele versnellingen hoger. Je gaat verder op zoek naar de dader en komt zo terecht, na enkele ondervragingen in gure cafés en stripclubs. Je vind de pooier van het meisje dat vermoord werd, en daar vind je nog enkele aanwijzingen die je leiden naar een goor hotelletje dat gebruikt wordt door strippers en hun ‘klanten’. Hier doe je een gruwelijke ontdekking…

Episode 3 – A Crooked Mile


Na de onweerlegbare bewijzen van de vorige aflevering ben je zeker wie de moordenaar is! Deze blijkt echter spoorloos. De zoektocht begint! Je zoekt aanwijzingen op verschillende locaties die je naar een verdachte heks leiden. Na een kat-en-muis-spelletje komt de waarheid er uiteindelijk uit en kom je op het spoor van de verdachte. Echter, niets is wat het lijkt te zijn…

Episode 4 – In Sheep’s Clothing


Na je hoofdverdachte kwijt gespeeld te zijn, en zelf zwaar gewond bent achtergelaten, ga je op zoek naar de echte misdadiger. Echter lijkt deze Crooked Man in toch wat meer verwikkeld te zijn dan enkel de moorden op de meisjes. Zo blijkt dat hij iedereen, of toch de meesten, van Fabletown onder de duim heeft. Is het echt nodig dat zijn organisatie blijft bestaan?

Episode 5 – Cry Wolf


Je begeeft je in het hol van de leeuw... en zijn trawanten. De confrontatie gaat van start en je komt al snel te weten wie de moorden gepleegd heeft. Maar is hij wel de échte schuldige in het verhaal? Na een schermutseling gaan de verdachten er van door. De achtervolging wordt ingezet. Hier wordt hij beschermd door degene die je onlangs op een rammeling getrakteerd heeft. Tijd om je ware gelaat te laten zien...

   
 

Gameplay


Deze game is er eentje van het minder bekende point-and-click genre. Dit betekent concreet dat als je het hoofdpersonage bestuurt, je wel beslist waar hij naartoe gaat, en hoe hij omgaat met bepaalde elementen. Zo kan je bijvoorbeeld naar een boek kijken, kan je voorwerpen opraken, tegen mensen praten, etc.

De besturing is zeker niet moeilijk, zo bestuur je je personage met de linkerknuppel en met de rechter kan je over de bepaalde elementen zweven. Als je er iets mee kan doen, verschijnt het cirkeltje met de actieknoppen. Zo is driehoekje meestal kijken, kruisje oprapen/gebruiken, vierkantje is praten en rondje hangt af van het voorwerp en de situatie. Wanneer je in een gevecht verwikkeld raakt, maak je simpelweg gebruik van QTE’s (Quick Time Events) om deze - wel of niet - tot een goed einde te brengen.

Het grote gedeelte van de game bestaat uit gesprekken voeren. De uitspraken en handelingen bestuur je identiek als hierboven beschreven (actieknoppen). Zo krijg je meestal de keuze uit vier uitspraken/handelingen die dan het verdere verloop van de dialoog bepalen.

Wat wel wat irritant kan zijn, is dat bepaalde delen even moeten laden, en dit kan soms storend en schokkerig overkomen. Op zich is het vrij logisch dat de game wat moet laden, want het laadt ook alle beslissingen die je genomen hebt, niet alleen in de episode waar je nu in speelt, maar ook van alle voorgaande.

Graphics & Sound


De beelden zijn comic book-stijl. Dit betekent dat je mooie plaatjes, met een harde lijn kan verwachten. De bewegingen zijn(door het laden) soms wat schokkerig. Verwacht hier geen fotorealisme en een uitstekende lipsync.
Het niveau van het geluid ligt een pak hoger dan het beeld. Zo is de achtergrondmuziek schitterend en trekt het je zo mee in het – duister – verhaal.

 

Conclusie - Heavy Rain goes Sin City


Deze game kan je het best beschrijven als een Heavy Rain goes Sin City. De nadruk ligt volledig op het verhaal. Een verhaal dat je zelfs voor een deel mee zelf bepaalt. De grote rode lijn zal je sowieso moeten volgen, maar de beslissingen die je soms moet maken op een fractie van een seconde laten je meer dan eens, later in de game, ‘spijt hebben’ is een groot woord, maar het gaat er naar toe. Zo kan je soms denken: had ik dat indertijd maar anders aangepakt. De game tracht te werken op je gemoed en slaagt daar in, ongeacht de visuele achterstand.
Kortom: het doelpubliek van deze game zijn de gamers die houden van een goed verhaal. De tijd die je spendeert per episode ligt tussen 1h30 en 2 uur wat een aankoop van  € 19,99 (voor vijf episodes) wel rechtvaardigd.

Pluspunten


  • Meeslepend en origineel verhaal
  • Je beslissingen beïnvloeden de game, zelfs doorheen de episodes
  • Schitterende soundtrack


Minpunten


  • Game hapert net iets te veel
  • Veel gameplay komt er niet aan te pas




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
8/10
Grafisch
6.5/10
Geluid
9/10
Duur
8/10

The Wolf Among Us

Release
do 17 okt, 2013
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps3
Uitgever
Telltale Games
Ontwikkelaar
Telltale Games

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
8/10
Grafisch
6.5/10
Geluid
9/10
Duur
8/10