Welcome to ParadiZe

Het is gebeurd! Je weet wel, die zombie-apocalyps waar we nu al menig film en serie van bekeken hebben. Toch is er een twist in Welcome to Paradize!

In de nabije toekomst woedt de zombieplaag! Doch niet gevreesd: enkele slimmeriken slagen erin om de zombies om te toveren tot zombots: ondode helpers die doen wat opgedragen wordt. Toch loopt het ergens mis, maar waar precies, dat is onbekend.

Als nobele onbekende ga je op zoek naar ParadiZe, het mekka van de nog overlevenden en basis van de zombots. Hier vind je nog enkele vreemde snuiters die de zombottechnologie opnieuw werkende gekregen hebben, en zij leren je al snel die kunstjes. Toch zijn ze niet van plan om hun kamp met jou te delen, zodus moet je zelf aan de slag. Zo gezegd zo gedaan, maar dan ontdek je dat er een corporatie in geslaagd is om de zombie-aarde achter zich te laten en zich te vestigen op, jawel, de maan. Je krijgt instructies - maar nu van een vreemde snuiter op de maan - om een lanceerplatform te maken zodat ze je kunnen oppikken, maar opnieuw, dat is verre van 'zo gezegd, zo gedaan'.

De gameplay is waar het om draait en eerlijk: de insteek is vrij leuk. Je maakt als het ware een zombiebodyguard en kan die allerlei instructies geven. Ook op je thuisbasis kan je enkele ondoden je kamp laten bewaken, grondstoffen verzamelen en dergelijke meer.

Die grondstoffen heb je dan weer nodig om je basis draaiende te houden, zoals een soort houtcentrale, maar de zombies en het bos bieden toch nog wat meer. Je kan verbanden maken, maar ook uitrusting en wapens waardoor je tegen een stootje kan. Je moet blauwdrukken verzamelen om verschillende gebouwen in je kamp te plaatsen, die je dan opnieuw kan opwaarderen.

Tijdens de game krijg je naast de hoofdmissie - het wegraken van de aarde - van die vreemde snuiters ook nog zijmissies. Die belonen je dan met grondstoffen, blauwdrukken of experience. Ben je voldoende geleveld? Dan krijg je een vaardigheidspunt dat je mag uitrusten. Je zal hiermee niet je eigen kwaliteiten de hoogte induwen, maar die van je zombievolger. Je kan die sterker maken, meer gezondheidspunten geven en na een tijd ook zelf in staat stellen om zijn eigen zombievolger tot leven te wekken.

Het RPG-gehalte zit hem naast de kleding en de skillpoints ook in de manier waarop je je zombies instelt. Naast pylonen kan je die bepaalde gedragingen geven, alsook degene die je volgen.

Van de audiovisuele kwaliteit worden we niet omver geblazen. Je krijgt een spel voorgeschoteld in top-down view, en af en toe krijg je wel een heuse framedrop onder je neus. Hierdoor voelt alles net iets te onafgewerkt aan.

Welcome to ParadiZe biedt in de kern een leuke game: je mept een zombie neer, je zet een pot op zijn kop en die volgt je dan overal. Jammer genoeg ben je niet in staat om een hoop zombies je te laten volgen met dezelfde instelling. De zombie zelf kan later in het spel wel anderen 'aanwerven', maar die zijn dan weer anders ingesteld. Voor de rest is de game een aaneenschakeling van fetch quests met een zeer hoog slapstick-niveau.

• Originele insteek

• Te veel dezelfde queesten

6/10