Doom Eternal: The Ancient Gods Part One

Doom Eternal is er met zijn eerste DLC. Lees hier onze ervaringen over ons tripje naar de hel en terug! Opgelet, deze review bevat spoilers!

 

Verhaal


In het hoofdverhaal kregen we notie van gemaakte afspraken tussen hemel en hel. Het is namelijk op dit ogenblik de beurt aan de hel om de mensheid een lesje te leren, en dat is nu net de reden waarom demonen de aarde overspoelen. Doomguy was het daar uiteraard niet mee eens en gaat naar hemel en hel om orde op zaken te stellen.

Door zijn toedoen verblijven er nu een hoop demonen in Urdak - de voorstelling van de hemel - en zij zorgen ervoor dat onze realiteit langzaam maar zeker verdwijnt. Nu is het aan jou om de Seraphim te zoeken, een vreemde figuur die je kent uit je flashbacks... Als dat maar goed gaat!



Gameplay


Doom does what Doom does best: knallen! Dat is in deze DLC zeker niet anders! Er worden wat nieuwe vijanden geïntroduceerd, maar de hoofdkenmerken van het basisspel blijven zeker overeind: knallen en platformen.

Helaas ondervonden we ook een heikel punt. We begonnen aan onze reis met een vrij opgewaardeerde protagonist, met mooi geüpgradede wapens. Jammer genoeg ondervonden we dat het spel, zelfs op normale moeilijkheidsgraad, toch wel vrij pittig is. Na de setting op het makkelijkste te zetten, wat ik persoonlijk niet graag doe, bleek de game nog een te grote uitdaging, zeker voor die setting. Het probleem huist niet echt in het platformgedeelte, maar in het 'knallen'.

   

Bij de DLC speel je alleen tegen ettelijke hordes vijanden. Je kan al zeggen dat dit in het basisspel ook zo was, en dat was bij momenten ook zo, maar hier wordt de duur van de DLC kunstmatig verlengd door steeds krachtige demonen van eenzelfde soort in het spel te brengen. Je neemt het bijvoorbeeld niet op tegen één Cyberdemon, maar tegen pakweg drie, na een hele hoop 'kleinere' demonen neer te knallen, en meestal is dat nog niet het einde van een segment. Als je dan het ene na het andere dergelijke segment moet spelen neemt de eentonigheid en, bij het sterven, de frustratie toe. Ik beschouw mezelf zeker niet als de beste FPS-speler die er rondloopt, maar ik heb toch wel wat ervaring met deze games. Als een game zoals Doom, waar ik fan van ben, al een bron van frustratie is, is er toch een kink in de kabel.

Conclusie


Doom mag Doom zijn, en mag een bepaald moeilijkheidsniveau meebrengen. Doch als je de moeilijkheidsgraad aanpast, moet dit voelbaar zijn tijdens het spelen. Jammer want dit breekt het verhaal in stukken die qua tijdsbestek te ver uit elkaar liggen.

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
6/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
8.5/10
Duur
6/10

Doom Eternal

Release
vr 22 nov, 2019
Genre
Shooter
Platform
ps4
Uitgever
Bethesda
Ontwikkelaar
ID Software

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
6/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
8.5/10
Duur
6/10