Killing Floor 2

Killing Floor - wat oorspronkelijk begon als een mod op PC - is nu aan deeltje twee toe. Wij knalden duizenden Zeds af en brengen voor jullie onze mening.

De geteste versie is de standaard PS4 versie, gespeeld op een BenQ gaming monitor.

Het verhaal speelt zich af één maand na de gebeurtenissen uit het eerste deeltje. Een experiment van Horzine Biotech is behoorlijk uit de hand gelopen. De gekloonde monstersoldaten zijn immers uitgebroken en dwalen overal rond. Zodoende heerst er totale anarchie. Enkele burgers, waaronder jezelf, nemen het heft in handen om deze Zeds uit te roeien.

Daar het verhaal niet meer dan een overkoepelende setting brengt geven wij dit aspect dan ook de gemiddelde score van de andere behandelde punten.

De gameplay van Killing Floor 2 is vrij simpel: zombies (Zeds) afknallen en proberen te overleven. Indien je daar in slaagt krijg je na een vooraf bepaald aantal rondes een eindbaas voor de voeten. Dit is een serieuze beproeving, maar er zijn helaas slechts twee verschillende eindbazen aanwezig in de game zodat je hun mechanismen toch vlug door hebt. Jijzelf kan de rol aannemen van veertien verschillende personages. Een Engelse priester, een Franse gothic meid, een Duitse soldaat, enzoverder; die je tevens kan voorzien van de nodige cosmetische items. Deze kunnen aangekocht worden door microtransacties of zelf gemaakt worden door een 'crafting' systeem.

Typerend voor de franchise is ook de Zed Time. De game gaat dan even in slow motion modus zodat je wat preciezer kan knallen. Dit tijdmechanisme kun je wat verlengen door zorgvuldig headshots te plaatsen. De gore druipt van Killing Floor 2 en in die tijdspanne wordt het enkel nog beter. Voorlopig kun je naar hartenlust Zeds uitroeien op twaalf verschillende mappen. Deze hebben hun eigen thema, zijn tamelijk groot en heel divers. Op sommige punten van de mappen kun je makkelijker overleven of eerder het loodje leggen. Iets wat een extra laagje strategie met zich meebrengt.

Tevens zijn er tien verschillende klassen die Perks genoemd worden in Killing Floor 2. Deze hebben elk hun eigen uitrusting en eigenschappen: de medic kan genezen, de support kan je met kogels bevoorraden, de berseker focust op mêlee. Er is dus een speelstijl voor iedereen. Elke Perk ontgrendelt om de vijf levels bovendien twee passieve vaardigheden. Iedere klasse kan maximum level 25 worden. Als je aan de slag wil gaan op hogere moeilijkheidsgraden is het dan ook aangeraden op je Perk eerst wat op te werken.

Let's kill some Zeds...

De Survival modus is de hoofdbrok van de game. Deze kan je alleen spelen, maar zombies naar de verdoemenis helpen is natuurlijk leuker met enkele vrienden. In Killing Floor 2 kun je met maximaal zes personen aan de slag. Hoe meer zielen hoe meer vreugd, dat geldt blijkbaar ook in Zed-land. Volgens het aantal spelers wordt ook het aantal vijanden groter of kleiner. Als er dus iemand vroegtijdig vertrekt in de game krijg je de volgende ronde minder Zeds om af te slachten. De keuzes voor 'Private Lobbies' of 'Join in Progress' zijn ook aanwezig. Om te overleven is een goede samenwerking vereist. Gebruik maken van de verschillende Perks en samenblijven is de boodschap. Als je wat afdwaalt dan ben je een vogel voor de ... euhm Zeds. Je wordt dan ook vlug in een hoekje gedreven waar je niet meer weg kan en de gefaalde experimenten zullen jou met veel genot het leven ontnemen.

Money, Money, Money...

Na iedere ronde heb je even de tijd om op adem te komen. In die tijd kan je wapens en uitrustingen kopen aan een kiosk. Afhankelijk van jouw prestatie krijg je geld, Dosh genaamd in Killing Floor 2. Deze zuurverdiende centjes kan je ook aan andere spelers geven of je kan met behulp van een radiaal menuutje ook om Dosh smeken. Dit menu, dat toegankelijk is via de D-pad, kan je tevens gebruiken om met je team te communiceren.

Let's... be the Zeds

Survival Versus is de andere modus in Killing Floor 2. Deze werd laat in de ontwikkelingsfase geïmplementeerd. Je kunt dus de rol aannemen van de Zeds of de overlevenden. Klinkt leuk maar dat is het niet. Vooral de 'time-to-kill' (TTK) van de monsters is erg laag en je zult dan ook vaak moeten wachten tot de volgende golf vooraleer je weer in de actie kunt springen. De speelstijl als Zed is natuurlijk heel anders maar mij kon het toch niet bekoren.

De gebruikte kleuren op de PS4 versie lijken iets meer contrast te hebben tegenover de PC waardoor alles wat minder realistisch en blinkend overkomt. Al bij al ziet het er toch best goed uit. De framerate is echter zeer wispelturig, niet dat het hindert tijdens het spelen of dat je heuse drops ervaart. Waarschijnlijk zal de game ietsje beter lopen op de PS4 Pro want Killing Floor 2 ondersteunt de features van de nieuwe console. Het geluid is dan wel erg goed. De wapens klinken erg lekker, zeker in Zed Time. Er is ook veel aandacht geschonken aan de stemmen van de verschillende personages en hun grappige one-liners. Het gesproken Engels met Duits, Frans of Brits haar op komt zeer goed over. De loeiharde metal soundtrack zet de keiharde actie ook nog eens extra in de verf.

Mede door de vele gore en de harde actie en metal soundtrack zal Killing Floor 2 niet voor iedereen weggelegd zijn. Door de humoristische insteek van de personages weet de game daarentegen een zeer leuke en unieke sfeer te creëren die je op het eerste zicht niet zou verwachten. Laat je dan ook niet afschrikken door het vele bloedvergieten want dit is co-op knallen op z'n best. Met enkele vrienden kan je met Killing Floor 2 tientallen uren plezier beleven. De game mag dan wel een repetitieve aard hebben, door de verscheidenheid van de Perks is het toch iedere keer net iets anders. De game blijft uitdaging bieden zelfs voor de doorwinterde veteranen. Killing Floor 2 gaat voor €40 over de virtuele toonbank, een mooie prijs. Opgepast! Zeds afknallen werkt zeer verslavend!

• Co-op fun
  • Verscheidenheid aan klassen

• Survival VS is niet leuk