Moto GP 15

Ook dit jaar brengt Milestone terug een nieuw game in hun MotoGP franchise. Slaat de ontwikkelaar een volledige nieuwe weg in of blijven ze trouw aan het gekende concept? Wij voelden de PS4 versie aan de tand.

De hoofdrol is natuurlijk voor jouw weggelegd. Je start onderaan de ladder om jouw carrière op te bouwen. Daar houdt het verhaal dan ook op. Racegames bevatten nu éénmaal geen intrigerende verhalen met ongelooflijke plotwendingen. Voor het onderdeel verhaal wordt dan ook het gemiddelde van de andere aspecten toegekend.

MotoGP 15 is een simulator in hart en nieren, daar staat de franchise gekend om. Laat je echter hier niet door afschrikken. Tal van hulpmiddelen zorgen ervoor dat zelfs leken, die een gemotoriseerd stalen ros nog nooit van dichtbij zagen, toch aan de slag kunnen met deze titel. Door het hele resem aan assistentie opties kan immers iedereen over het asfalt scheuren. Als je echter alle hulp uit zet dan zal je uit het goede hout moeten gesneden zijn om niet herhaaldelijk tegen de grond te smakken.

Die vele opties waren natuurlijk ook al aanwezig in MotoGP 14 en dit blijft net als de besturing ongewijzigd. Daar mogen we blij om zijn, want alles laat zich vlot besturen door de controller. Het racen blijft ook fantastisch. Het snelheidsgevoel is aanwezig, de AI is goed, kortom je krijgt een adrenalinekick en dat is waar het racen om draait.

Een nieuwigheid dit jaar is dat je nu je eigen team kan opstarten in de carrièremodus. Als je in een wedstrijd een bepaalde doelstelling vervult krijg je hiervoor GP credits, die gebruikt kunnen worden om je motor en team aan te passen. Niks speciaals maar een leuke toevoeging. Alle rijders en teams van de jaren 2014 en 2015 zijn natuurlijk ook ter uwer beschikking om rubber te verbranden.

Beat the time is een nieuwe mode, hier wordt van je verwacht een tijd te verbeteren met een bepaalde motor; time trail met een twist dus. Natuurlijk bevat MotoGP 15 veel content, net als zijn éénjarig jongere broertje. Tal van verschillende spelmodi houden je weliswaar een tijdje zoet. Je kan het natuurlijk ook opnemen tegen je vrienden in de multiplayer. Met twaalf man samen is het aan jou om je vaardigheden te tonen en proberen de overwinning weg te kapen. Splitscreen is ook weer van de partij, een potje racen op de bank blijft altijd leuk.

De motoren en rijders hebben duidelijke een update gekregen, beiden zien er zeer goed uit. In het algemeen zijn de graphics iets minder, zeker niet slecht maar we zijn ondertussen veel beter gewoon op onze current-gen console. De sound is ook een copypaste van vorig jaar, net als de vele plaatjes in de lange laadschermen. De stemacteur is krak dezelfde, dit zou niet zo erg zijn moest men de oneliners wat aangepast hebben. Het komt allemaal wat verouderd over.

MotoGP 15 brengt weinig vernieuwing, niet tegenstaande blijft het een zeer goed racegame. Als je geen echte fan bent van het moto racen dan kan je evengoed met de veertien variant aan de slag. Een trackeditor of samen met je vrienden online een team maken zou toch in de volgende versie mogen zitten. Hopelijk komt er eens andere ontwikkelaar met een goed motor-racegame, dan zal Milestone misschien iets meer moeite doen.

• Het racen is goed
  • Veel content

• Weinig vernieuwing