Fairy Tail

Als Bandai Namco een zoveelste videogame-adaptatie van een anime/manga uitbrengt, dan weten we na al die jaren al een beetje wat ons te wachten staat. Wanneer we echter te horen kregen dat Fairy Tail door Koei Tecmo is ontwikkeld en het voor een keer niet om een Musou ging, was onze interesse gewekt. Benieuwd wat dat ging geven!



De geteste versie is de PS4 Pro-versie.

Verhaal


Zowel fans als nieuwkomers tot de Fairy Tail-franchise zullen het met weinig info moeten stellen bij het opstarten van de game. Zo volgt ontwikkelaar Koei Tecmo de gelijknamige anime/manga niet vanaf het volledige begin, maar opteerde het om verder te bouwen op de PSP-uitgave van een eerste (volledig Japanse) Fairy Tail-game om vervolgens de arcs (én volledig nieuwe verhaalmissies) voor te schotelen.

De gilde is 7 jaar afwezig geweest en hun thuisstad Fiore is in die tijd volledig vergeten hoe populair Fairy Tail was. Helaas voor de magiërs is de huur ook onbetaald gebleven en is het nu aan de olijke bende om opdrachtjes uit te voeren en centen te verdienen. Breng je een missie tot een goed einde, dan stijgt de gilde in rang. De intentie is natuurlijk om terug de top te bereiken en de eerste plaats in te palmen, maar gaandeweg ontplooit het hoofdverhaal zich ook. Er is immers meer aan de hand en het kwaad dat zich boven Fiore uitspreidt, zal jij moeten zien aan te pakken.



Gameplay


Het is niet van de gewoonte van Koei Tecmo, maar voor een keer komen ze niet op de proppen met een Musou-game, maar wel een rasechte RPG. Zo hoor je in Fairy Tail de vele missies die de game rijk is tot een goed einde te brengen, hetzij door zogenaamde ‘fetch quests’ uit te voeren of vijanden te verslaan. Je kan vrij door de vele omgevingen rondlopen, items oprapen, en zelfs met de lokale bevolking een praatje slaan. Via je eigen clublokaal kan je niet alleen de verschillende missies opstarten, maar ook met het verdiende geld alle faciliteiten verbeteren of met je XP teamleden voorzien van extra krachten. Die zullen nodig zijn wil je de vele vijanden goed te lijf gaan. In Fairy Tail spelen de gevechten zich turn-based af, waarbij je kan kiezen om ze fysiek te lijf te gaan of magie te gebruiken. Dit systeem werkt enorm vlot en laat je toe net dat tikkeltje tactischer te werk te gaan, vooral tijdens baasgevechten. De vlotheid waarbij je teamleden elkaars aanvallen afwisselen, verdienen zeker ook een pluim.



Graphics & Sound


Koei Tecmo staat niet gekend voor diens prachtig vormgegeven videogames en helaas is dat bij Fairy Tail ook niet anders. Het valt op dat men op grafisch vlak tekortschiet, gaande van de volledige bevolking van Fiore die maar een vijftal verschillende characters kent tot het missen van detail in de vele omgevingen, de uitgevoerde aanvallen en meer… Het helpt ook niet wanneer alle cutscenes zich in-game afspelen. Op vlak van geluid zitten heel wat Japanse stemmen in de game, maar moet je ook niet veel volledig ingesproken dialogen verwachten.

Conclusie


Fairy Tail, de eerste die we in het Westen ontvangen trouwens, is een welgekomen release op onze geliefde PS4-console. Het houdt niet volledig steek waarom het verhaal van de game zich middenin de anime/manga afspeelt, want zo is het minder aangenaam voor zowel nieuwkomers als fans om zich volledig in te kunnen leven. Toch kan de RPG ons met zijn vlotte gameplay bekoren, waardoor de vele uren (en fetch quests) sneller voorbij vliegen dan je verwacht. De amper ingesproken dialogen en mottige graphics moet je er dan wel bijnemen.

Pluspunten


  • Uitgewerkte verhaallijn
  • Turn-based gevechtssysteem


Minpunten


  • Grafisch PS4-onwaardig
  • Rare keuze start verhaal




Reviewer: JohnCena

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8/10
Grafisch
6/10
Geluid
6/10
Duur
8/10

Fairy Tail

Release
ma 07 sep, 2020
Genre
JRPG
Platform
ps4
Uitgever
Koei Tecmo
Ontwikkelaar
Gust

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8/10
Grafisch
6/10
Geluid
6/10
Duur
8/10