Monster Energy Supercross - The Official Videogame

Milestone komt met de eerste supercross-game voor de PS4. Wij pakten onze crossmotor en gingen vol gas richting de eerste bocht.

Supercross is een sporttak die niet meteen bij iedereen een belletje doet rinkelen. Wat is supercross? Het is een sport die voornamelijk in Amerika en Canada populair is. De wedstrijden worden verreden in grote stadions, zoals bijvoorbeeld american football en honkbal stadions. Het betreft een sport die, ten opzichte van de MXGP, draait om behendigheid, aangezien het hier gaat om korte tracks vol met sprongen en scherpe bochten. Je moet dus goed opletten dat je niet met vol gas een sprong wilt maken als kort daarna een scherpe bocht komt.

De game kent meer dan 60 rijders en 6 verschillende gamemodi, en bevat alle 17 tracks van het kampioenschap. Niet alle gamemodi zijn direct beschikbaar. Dit is in principe geen verkeerde keuze, want zo leer je op een rustige manier de game kennen, terwijl de gemiddelde gamer nog steeds binnen een vrij korte tijd alle gamemodi heeft vrijgespeeld. Tijdens het racen verdien je prestatiepunten door onder andere verre sprongen te maken, andere rijders in te halen en te driften met je motor. Daarnaast verdien je met de prestatiepunten nieuwe sponsoren en outfits voor je rijder. Aan het einde van de race verdien je weer geld, afhankelijk van de positie waar je de race mee bent gefinished, om zo je motor te voorzien van betere onderdelen en om de kleding, helm enz. van je rijder te kopen.

De game kent de klassieke modi in multiplayer en singleplayer. De multiplayer spreekt voor zichzelf en zullen we verder niet benoemen. In de singleplayer heb je de mogelijkheid om een officieel seizoen te rijden met één van je favoriete rijders in de 250cc of 450cc klasse. In de carièremodus begin je in de 250cc klasse met als uiteindelijke doel kampioen te worden in de 450cc klasse. Een toffe, nieuwe toevoeging is de track editor, waar je jouw eigen track kan bouwen. Op een rustige en duidelijke wijze word je wegwijs gemaakt met als resultaat dat je binnen geen tijd de tofste tracks bouwt. Deze tracks kan je dan weer uploaden zodat andere gamers deze kunnen spelen. Het is duidelijk dat dit een populaire modus is aangezien er binnen één week meer dan 4.500 tracks door spelers zijn gemaakt en geüpload. Hopelijk gaat Milestone dit doortrekken naar hun andere games.

Voor deze game heeft Milestone gebruikgemaakt van 3D-scanning en dat is, in samenwerking met de Unreal Engine 4, goed te zien. De stadions, tracks en rijders zien er geweldig uit. Wat leuk is om te zien is dat men ook aan een mooi detail heeft gedacht. Op het moment dat je met je motor een sprong maakt zie het shirt van je rijder wapperen door de wind. Het gevoel van snelheid zit er lekker in, zeker als je de game in first-person gaat spelen. Klein nadeel is wel dat als je door de regen rijdt, je rijder niet vuil wordt.

De game kent geen uitgebreide soundtrack. Tijdens het racen heb je een lekker gitaarsound die zorgt voor de goeie sfeer, maar je kan deze vrij vlot uitzetten om toch te genieten van het gebrul van de motor. De race begint met een introgesprek van een commentator. Het is jammer dat er geen in-game commentaar zit.

Begin je een beetje op de MXGP-serie uit te kijken, dan is deze game echt de moeite waard. Supercross is een mooie sport waar het gaat om behendigheid en parcourskennis. Met de track editor heeft Milestone echt een toffe toevoeging uitgevoerd, die men hopelijk gaat doortrekken naar andere games.

Ik kan nu al niet wachten op een vervolg!

• Supercross
  • Prestatiepunten