South Park: The Stick of Truth

The Stick of Truth is maar drie keer uitgesteld geweest en heeft maar één faillissement met zich meegebracht, maar hij is er uiteindelijk toch gekomen. Het wachten waard? Dat lees je hier.

Verhaal - Welcome to Kupa Keep, Douchebag

Duizend jaar duurt het gevecht al tussen de mensen en de elfen. De reden van deze oorlog is, de relikwie waarvoor mensen en elven bereid zijn te sterven: The Stick of Truth. Degene die de stok bezit, heerst over het universum. Maar de oorlog kan wel eens snel ten einde komen, want het gerucht doet de ronde van een nieuwe buurjongen, The Dragonborn, zijn komst werd voorspeld door de sterren. Zoals de verhuiswagens van de profetie wegrijden, zo begint jouw avontuur.

Jij bent The New Kid in South Park. Je ouders zijn naar dit rustige bergstadje verhuisd om te ontvluchten van je vergeten verleden. Als stille held ga je op zoek naar nieuwe vrienden. Je maakt al snel kennis met Butters, Prinses Kenny en Wizard Cartman, leider van de menselijk factie. Na een korte tutorial, begeleidt door Cartman, vallen de elfen Cartmans achtertuin aan, genaamd Kasteel Kupa Keep. De elven, onder leiding van Stan en Kyle, slagen erin om de stok te stelen. De stok was onder toezicht van Clyde, maar die wist de stok niet goed te bewaken. Cartman is woedend en verbandt Clyde volledig van ruimte en tijd.

Het lot van The Stick of Truth ligt in jouw handen. Ga op zoek naar wapens en uitrusting in South Park. Vorm allianties met The Crabpeople, Underpants Gnomes, Emo-kids en de meisjes. Versla hippies, zwervers, aliens, nazi zombies en ander kwaad om je doel te bereiken. Ontdek de waarheid van jouw vergeten verleden en verdien je plaats aan de zijde van Stan, Kyle, Cartman en Kenny als hun nieuwe vriend. En dit alles met behulp van je geheime krachten, scheten, verbeelding en facebook.

Het verhaal kan je vergelijken met erg lange aflevering van South Park. Het is goed geschreven, er zitten de nodige (voorspelbare) plottwists in en het is hilarisch. Ik heb meerdere keren met tranen in mijn ogen gezeten van het lachen. Het enige wat me stoorde, waren enkele gecensureerde scenes. De ongecensureerde scenes kan je hier bekijken. Ik begrijp niet dat de stukken op het buitenaards schip gecensureerd zijn. Enkele momenten later ben je aan het vechten met een kabouter op het bed van je ouders, terwijl je de teelballen van je vader en de tieten van je moeder aan het ontwijken bent. Anale penetratie door buitenaardse dildo's is blijkbaar de grens hier in Europa. Which is fucking bullshit! (zei hij met een Cartman stem) Deze censuur kost het spel een punt op het verhaal, was deze er niet geweest, kreeg The Stick of Truth een dikke 10!

Gameplay - It's like olden times, you have to wait your turn

Zoals in elke goede RPG kan je een eigen klasse kiezen, vrij rondlopen, sidequests doen, puzzels oplossen, vrienden en loot verzamelen en vechten tegen een brede waaier aan verschillende vijanden. Je kan zo goed als het volledige dorp van South Park verkennen en het 16bit Canada. De bewegingen zijn soepel, het lijkt net alsof je in een interactieve aflevering van South Park zit. Wat wel jammer is dat er regelmatig framerate drops waren na het laden van een nieuw gebied, waardoor het beeld flink wat haperde gedurende enkele seconden.

Very well, Douchebag, you will now choose a class.

Kies uit vier verschillende klasses, iedere klasse heeft zijn unieke vaardigheden. Tijdens mijn eerste playthrough speelde ik als Thief. Maar ik ben toch nog benieuwd wat de andere drie klasses te bieden hebben.

Fighter
A fighter has courage, honor and the ability to kick fucking ass. Een Fighter is de tank van het team en heeft de nodige brute kracht in huis.

Mage
A Mage is like a Wizard but not as cool. Een Mage vertrouwt vooral op zijn magische krachten.

Thief
A white Thief? Never heard of one, but interesting... Een Thief heeft een combinatie van brute kracht en magische krachten.

Jew
A Jew, huh? So I guess we'll never really be friends. Een Jew is meester in verborgen gevechtskunsten en kan allerlei religieuze plagen oproepen.

Like in the Middle Ages, Clyde!

Waar vele gamers misschien minder blij mee zijn, is het turn-based vechtsysteem van The Stick of Truth, maar zoals Cartman zegt: I know it's lame, Clyde, but that's how we're fucking doing it! Toen ik de gameplay zag op het première event in Brussel, was ik niet echt onder de indruk. Maar na meer dan 15 uur spelen, was ik aangenaam verrast door de eenvoud hiervan, het is geen enkele keer beginnen vervelen. Tijdens de gevechten draait het voornamelijk rond timing en een juiste tactiek kiezen. Het deed me denken aan gezellige bordspelen zoals Descent en Zombicide.

Add me on facebook

Het merendeel van het verhaal draait om het maken van vrienden. In totaal kan je 120 South Park vrienden maken. Stuk voor stuk zijn het bekende personages van de televisiereeks, gaande van Mr. Hankey tot de Woodland Christmas Critters. De meeste worden zonder meer je vriend op facebook, voor andere moet je soms een sidequest doen of moet je het nodige zoekwerk verrichten. Sommige vrienden kunnen je helpen tijdens een moeilijk gevecht. Zo kan Jezus ter hulp schieten, letterlijk dan of kan Mr. Slave... zijn ding doen. Andere vrienden zijn niet echt een hulp, maar je kan wel hun berichten lezen op facebook. De berichten van Timmy vond ik persoonlijk hilarisch. De facebook website bevat eveneens ook je map, inventory en je quest log.

Graphics & Sound - Shut up, Scott! Nobody cares what you think

Grafisch stemt het spel volledig overeen met de televisiereeks. Het animatieteam heeft goed werk geleverd om de crappy uitgeknipte figuren en typische bewegingen om te zetten naar een videogame waar je zelf een South Park figuurtje kan controleren. Als een oude fan van de reeks wist The Stick of Truth mij van het begin tot het einde te boeien.

De stemmen en geluidseffecten zijn grotendeels door Trey en Matt zelf ingesproken, wie hier kritiek op durft hebben, is geen echte South Park fan en heeft het verkeerde spel in huis gehaald.

Conclusie - Don't forget to bring a towel

Een turn-based RPG lijkt slap voor een South Park game, maar het past verrassend goed bij dit spel. Het verhaal is geschreven door Matt en Trey en dat merk je, een echte South Park fan zal dit zeker smaken. Waar The Stick of Truth echter tekort schiet, is de duur van het spel, replay waarde en die censuur die totaal nergens op slaat. Voor de echte South Park fans is het zeker aan te raden, nu of binnen een paar maand als het spel in de budgetbak ligt voor 30 euro.

Laten we hopen dat er ondertussen een MMORPG in de maak is voor PlayStation 4 en screw you guys, ik ga verder doen met mijn tweede playthrough.

• Dit is hoe een South Park game er moet uitzien
  • Je speelt het spel van begin tot einde met een glimlach op je gezicht