Batman: Arkham Knight

Bruce Wayne kruipt nog een laatste keer, zo beweert men toch, in zijn gevlederde kostuum om de virtuele consoleversie van Gotham van alle onkruid te ontdoen. Bovendien kan de superdetective deze keer betrouwen op zijn trouwe vierwieler en staat Rocksteady opnieuw aan het roer van de ontwikkelingsplannen. Kan The Batman zijn gevierde trilogie afsluiten met een spetterende finale en Gotham redden uit de handen van de Arkham Knight?

 

Verhaal


Na de dood van The Joker is het voor Gotham City en zijn beschermer bang afwachten hoe het criminele landschap zal reageren op deze onverwachte ontknoping van Arkham City. Initieel heerst er een periode van lage criminaliteit, maar na enkele maanden barst de storm helemaal los. Nagenoeg elke charismatisch superschurk heeft zich verenigd achter de vlag van Scarecrow om een einde te maken aan het leven van Batman. Scarecrow lanceert een biologische dreiging met een nieuwe generatie van zijn toxine waarbij je ergste nachtmerries werkelijkheid worden. Om rampen te voorkomen wordt Gotham City geëvacueerd en rekent de bevolking op één man om de stad te redden.

Achter dit eerder eenvoudige plot gaat een mist van mysterie hangen wanneer de Arkham Knight zichzelf introduceert. Deze maarschalk van Scarecrow lijkt bijzonder veel af te weten van Batman's technieken en potentiële zwaktes. Hij bewijst zichzelf al gauw als een sterk te vrezen tegenstander. Gedurende het verhaal wil je dan ook voortdurend te weten komen wie deze persoon is, en waarom hij zulke rancune koestert tegen de gevlederde held. Gelukkig staat Batman er niet alleen voor en kan hij een beroep doen op de vaardigheden van zijn bondgenoten zoals Robin, inspecteur Gordon en Catwoman. En misschien krijg je zelfs “advies” uit onverwachte hoek.

   
 

Gameplay - Be The Batman


The Batsuit V8.0


De Tech afdeling binnen WayneCorp heeft duidelijk niet stil gezeten. Dankzij de technologische hoogstandjes van Lucius Fox kan Batman nu een beroep doen op een nieuw en verbeterd pak. Dit heeft vooral een voordelig effect op zijn mobiliteit. Als Batman zich “te voet” verplaatst binnen Gotham dan kan hij zichzelf nu verder lanceren met zijn grijphaak om zich vervolgens nog verder te laten zweven dan voorheen. Dit komt met de schaaluitbreiding van de stad enorm goed van pas. Ook tijdens de Predator gameplay kan je jouw verbeterde snelheid goed gebruiken. Met de toevoeging van een FEAR takedown kan je nu drie tot vijf tegenstanders gelijktijdig uitschakelen. Dit maakt de sluipsegmenten soms gemakkelijker, maar dit wordt deels gecompenseerd met de toevoeging van extra voetvolk en een nieuw type tegenstanders, die Batman kunnen opsporen indien hij zijn Detective Vision gebruikt.

Batman and Robin Sidekicks


Op de Batmobile na is er niks nieuw toegevoegd aan de gameplay. De Freeflow Combat en Predator gameplay keren terug in de gekende vorm en werden enkel een beetje gepolijst. Bij de Freeflow combat kan je bijvoorbeeld op sommige momenten met twee helden simultaan aan de slag (Dual Gameplay). Zo kan je tijdens het vechten met één druk op de L1-toets switchen tussen Batman en Catwoman of tussen Batman en Nightwing. Tijdens dit switchen schakel je met teamwork een tegenstander knock-out. Het voegt qua strategie weinig tot niks toe aan de ervaring, maar het verhoogt wel de visuele waarde van de gevechten tot een sierlijke Oosterse krijgskunst. Wat wel een strategische meerwaarde toevoegt is de introductie van nieuwe type tegenstanders. Medics, bijvoorbeeld, zijn in staat om hun gevallen kompanen terug bij bewustzijn te brengen. Het is dan zaak om deze tegenstanders als eerste uit te schakelen.



The Batmobile


De enige sterke wijziging in de gameplay is de toevoeging van The Batmobile. Deze peperdure tank kan je gebruiken om door de straten van Gotham te racen, of om de vijandige tanks die de straten terroriseren uit te schakelen. In zijn standaardmodus gebruik je de Batmobile om je snel te verplaatsen of om een hindernissenparcours, opgesteld door The Riddler, zo snel mogelijk af te leggen. Door de L2-knop ingedrukt te houden verandert de Batmobile in een eenvoudig manoeuvreerbare tank uitgerust met de nodige niet-dodelijke munitie om het militaire geweld van The Arkham Knight te neutraliseren. Blijkbaar dood je op deze manier niemand terwijl het er toch sterk op lijkt dat de voertuigen ontploffen. Het voelt allemaal een beetje atypisch Batman, maar het zorgt wel voor een leuke afwisseling.

De Batmobile beperkt zich niet louter tot transportmiddel maar wordt op veel momenten in de gameplay als een soort gadget geïntroduceerd. Net als je Decoder, Explosive Gel en andere hightech middelen moet je de Batmobile inschakelen om obstakels te overwinnen. Zo kan je bijvoorbeeld de grijphaak van je voertuig gebruiken om een lift “handmatig” te verplaatsen. Het is op deze momenten dat de Batmobile als Batman-getrouw overkomt, en niet tijdens de wat explosieve tankgameplay.



Gotham


Naast het hoofdverhaal is er weer een hoop extra te beleven in Gotham City, zodat de speelduur voor deze game vlotjes verdubbeld wordt.
  • Veel superschurken hebben zoals gewoonlijk een extra verhaallijn gekregen: een heleboel oude vijanden keren terug, maar er werden ook enkele nieuwelingen toegevoegd aan het conto.
  • The Riddler zet bovendien je grijze massa opnieuw in gang door een hoop moeilijk bereikbare Riddler Trophys te verspreiden over de stad.
  • De Combat en Predator uitdagingen zijn uitgebreider dan ooit en uiteraard moet je deze keer ook een aantal races en hindernissenparcours overwinnen met de Batmobile. Je kan dan je prestaties vergelijken met je vrienden.
  • Er valt weer een hoop te "verzamelen", gaande van het vernietigen van voorwerpen tot het neutraliseren van een gijzelingsactie.




Graphics & Sound


Gotham werd al in Arkham City en Arkham Origins waarheidsgetrouw in beeld gebracht, maar met de extra rekenkracht van de PS4 wordt de lat wederom een stuk hoger gelegd. Elke uithoek van de stad komt geloofwaardig over. Net als bij The Witcher 3, voelt de leefwereld helemaal niet synthetisch aan. Het komt over alsof de stad werd gebouwd door verschillende generaties architecten met verschillende visies, zodat die natuurlijke chaos van een metropool wordt geprojecteerd op ons scherm. Bovendien zorgt de afwisseling van regenachtig weer en de speling van het maanlicht voor een dynamisch effect. Rocksteady zet hier de ideale speeltuin neer voor een superheld en zijn opgefokte voertuig.


 

Veel van de soundtrack is nog herkenbaar van de vorige games en de subtiele touch gotische muziek uit Arkham City die mooi past bij de donkere stijl van de game keert af en toe terug. De stemacteurs zijn van het type met een rijk gespijsde bankrekening, en de vertolkingen zijn dus van het hoogste niveau. Kevin Conroy lijkt haast wel geboren om de stem van Batman in te spreken. Ben Affleck zal van goede huize moeten zijn om nog beter te doen.

Conclusie - This is how you make a Batman Game


Vergeet Arkham Origins! Enkel deze game is de waardevolle opvolger van Arkham City. De gameplay werd geperfectioneerd en met de toevoeging van de Batmobile werd een nieuwe variatie in het geheel toegevoegd. Het mysterieuze verhaal houdt je geboeid tot het einde, en als men ooit een Gotham themapark zou bouwen, dan kan men deze game als blauwdruk gebruiken. Rocksteady toont met deze game hoe goed ze zijn in het neerzetten van een realistisch comic universum, en misschien moeten ze zich voor hun volgende trucje maar eens wagen aan het creëren van een goeie Superman game.

Pluspunten


  • Gameplay geperfectioneerd
  • Fluïde combat
  • Ruim voldoende afwisseling in bezigheden
  • Open wereld met trouw aan de comic voorgesteld


Minpunten


  • Met een tank door de stad marcheren voelt misplaatst




Reviewer: Kenneth

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9/10
Grafisch
10/10
Geluid
9/10
Duur
9/10

Batman: Arkham Knight

Release
di 23 jun, 2015
Genre
Actie
Platform
ps4
Uitgever
Warner Bros. Entertainment Inc
Ontwikkelaar
Rocksteady

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9/10
Grafisch
10/10
Geluid
9/10
Duur
9/10

Batman: Arkham Knight kopen?