Assassin's Creed: Rogue

Een nieuwe Assassin's Creed is ondertussen jaarlijkse traditie geworden. Ondanks de komst van de PS4 wil Ubisoft de PS3-eigenaars niet teleurstellen en om die reden is er naast AC: Unity ook AC: Rogue. Must-play of melkkoe?

Als medewerker van 's werelds tweede meest kwaadaardige gameontwikkelaar, Abstergo Entertainment, is het jouw taak om de rijke historie van de mensheid na te beleven en op die manier op zoek te gaan naar de ondertussen beruchte 'Pieces of Eden'.
Zo kom je terecht in het leven van Shay Patrick Cormac, een jonge Assassin. Wanneer hij op pad wordt gestuurd om een 'Piece of Eden' te verwerven, ervaart hij eigenhandig de vernietigende kracht van deze relikwieën. Zijn poging om aan zijn superieuren duidelijk te maken dat men zulke krachten met rust moet laten, stuit op dovemansoren. Dit stuit Shay tegen de borst en om die reden verlaat hij op een weinig kalme manier de orde. Zo komt hij in de armen van de tempeliers terecht en maakt hij er zijn taak van om de Assassins te stoppen met hun verdere zoektochten naar deze gevaarlijke voorwerpen.

Dit alles vindt plaats na de gebeurtenissen uit AC: Black Flag en voor die uit ACIII. Voor wie deze twee gespeeld heeft, zijn er een aantal aangename verwijzingen naar deze games te vinden. Ook is er op het einde gezorgd voor een mooie aansluiting met Unity.

Dit verhaal is één van de betere in het Assassin's Creed universum. De wereld is niet langer zwart-wit, de Assassins zijn hun morele overwicht kwijt en de Templars verliezen de titel van ultieme boemannen. Ook de evolutie van Shay van Assassin naar toegewijde tempelier is mooi in beeld gebracht. Je merkt goed hoe hij worstelt met het opjagen van zijn voormalige broeders ten voordele van het algemene goed. Waar Assassin's Creed vaak een éénzijdig verhaal is, krijg je hier het grijsspectrum dat de wereld werkelijk is.

Voor wie de vorige AC's gespeeld heeft, zal deze gameplay weinig geheimen herbergen. Zoals zijn voorgangers klautert ook Shay moeiteloos op en over allerhande obstakels met één druk op de bijhorende knop. En net zoals zijn voorgangers is Shay heel behendig met zijn hidden blade, zwaard en pistool. Een nieuwigheidje hierbij is de granatenwerper. Staat er iets achter een poort, dan blaas je die poort gewoon op, tenminste als die ontworpen is om op te blazen. Daarnaast kan je wel eens last hebben van een grote groep tegenstanders die je niet per se wil en moet vermoorden, daarvoor beschik je nu over granaten met slaapgas. Al zal je dit wapen niet al te vaak moeten bovenhalen, toch is het zeker een leuke toevoeging.

Maar er is ook iets weg, namelijk de online multiplayer. Om dat te compenseren is er een offline variant daarvan toegevoegd. Als tempelier wordt Shay opgejaagd door de Assassins. Deze verbergen zich in struiken, op daken, etc. Kom je in de buurt van één van je jagers, dan krijg je het typische gefluister te horen dat vroeger in de multiplayer te vinden was. Activeer je je eagle vision, krijg je vervolgens een kompas te zien dat jou de algemene richting toont waarin jouw aanvaller zich bevindt, waarna je hem/haar kan ontwijken of uitschakelen.

Daarnaast heeft de maritieme gameplay wederom zijn plek gevonden. Deze keer maak je de Noord-Atlantische oceaan onveilig met de Morrigan. Dit gebeurt met een paar nieuwigheden. Zo beschik je nu over een ijsram waarmee je je weg door de dikke pakken ijs kan banen die er in de Noord-Atlantische oceaan te vinden zijn of je gebruikt hem simpelweg om je vijanden te rammen. Maar die vijanden hebben ook nieuwe tactieken. Terwijl je voordien de enige was die een vijandig schip kon kapen, kan je nu zelf gekaapt worden. Het is dan aan jou om deze kapers van je af te slaan.

Tot slot ben je tussen de missies door vrij om te gaan en staan waar je maar wil. De wereld (of toch het beschikbare deel) ligt aan je voeten zodat je vele uren kan investeren in het bereiken van die 100% completion.
Uiteindelijk is deze Rogue qua gameplay een typische Assassin's Creed geworden. Dat betekent dat je nog steeds degelijke gameplay kan verwachten maar de weinige veranderingen leveren wel eens een 'been there, done that'-gevoel op.

Voor een grafische update en de bijhorende bugs moet je bij Unity zijn. Bij Rogue krijg je de graphics die je al gewend was van zijn voorgangers. Dit is zeker niet het beste wat de PS3 te bieden heeft maar komt toch aardig in de buurt. Met als sleutelwoord PS3 want in deze next-gen tijden ben je uiteraard beter gewend. Het is daarom belangrijk om te onthouden dat dit geen next-gen game is.
Qua sound krijg je de typische AC-muziek voorgeschoteld. Samen met een aantal nieuwe sea shanties zet dit gewoontegetrouw de juiste sfeer neer.

Heb je de vorige Assassin's Creeds gespeeld, dan zal je hier weinig nieuw aantreffen. De vraag is natuurlijk of jij dat erg vindt. Goeie gameplay blijft goeie gameplay maar misschien heb je zelf meer nood aan iets anders. Je vindt hier wel één van de betere AC-verhalen in de geschiedenis van de reeks.

• Geen zwart-wit verhaal
  • Degelijke gameplay
  • Links met andere Assassin's Creeds