Review Dark Souls 2 DLC - Crown of the Old Iron King

Review Dark Souls 2 DLC - Crown of the Old Iron King

Tijd voor een revisie van deel 2 van de Dark Souls 2 DLC. Was deze net zo moeilijk als zijn voorganger?

 

Where should we go, nobody knows


DLC opstarten is gewoonlijk een simpele klus. Je downloadt de nodige data, start de game en gewoonlijk kan je dan ergens in het beginmenu kiezen om de uitbreiding te spelen. Niet dus bij Dark Souls 2! In dit geval download je de data, start je de game en ontvang je een sleutel. Waarvoor dient die sleutel? Welke deur opent deze en wat ligt achter achter deze deur? Antwoord van de Dark Souls ontwikkelaar: "Zoek het zelf uit!" Net als in het eerste downloadbare pakket moet de gamer dus op ontdekkingstocht gaan om de nieuwe levels te vinden (of, indien je een reviewer bent met een deadline, zoek je het op youtube). Gelukkig kan je deze keer met logisch nadenken je zoektocht/lijdensweg naar de tweede kroon starten. De DLC heet namelijk "Crown of the Old Iron King" en laat het nu toeval zijn of niet, één van de eindbazen in de main game heet de Iron King.





Met vuur spelen


Van zodra je in de nieuwe gebieden belandt, valt direct op wat het thema is: vuur, as en verval. Je start je nieuwe queeste op de top van een ijzeren fort omgeven door een vlakte van lava en as. Deze streek was vroeger een bron van vulkanische activiteit, maar lava en vuur hebben grotendeels plaats gemaakt voor verval en sneeuwwitte assen. Eenmaal binnen in het fort kan je maar één weg uit, naar beneden. En als je moet dalen in Dark Souls dan wil dat gewoonlijk zeggen dat de zwaartekracht je vaak fataal wordt. Deze keer zelfs nog meer als anders; wanneer je terug leven blaast in de oude roestige mechanismen van een smeltoven, zal je goed moet timen om van platform naar platform te springen. Gecombineerd met instortende platformen, eindig je vaak als bloedvlek op de bodem van een afgrond.

Niet alleen de omgeving speelt met vuur, de vijanden en demonen in de nieuwe levels doen dat ook. Nieuw is de toevoeging van stationaire demonische entiteiten die je dwars liggen met hun pyromane kunsten. Je kan deze immobiele vuurdemonen niet op de gewoonlijke manier vermoorden. Je hebt namelijk speciale zielen nodig; dit zijn collectibles waarvan je in het begin van de DLC maar enkele krijgt, en waar je dus zuinig mee moet omgaan. Naast deze pyromanen heb je ook nog kleine schijnbaar ongevaarlijke duiveltjes, die met een potje buskruit rondlopen. Deze worden pas irritant als ze in combinatie met vuur hanterende tegenstanders op het strijdveld verschijnen. Gelukkig kan je, als je het slim speelt, deze duiveltjes in je voordeel gebruiken.

Twee nieuwe eindbazen zijn natuurlijk ook weer van de partij. De eerste heet Sir Alonne, die qua vechtstijl veel weg heeft van van de Lost Sinner uit de main game, maar misschien net iets sneller beweegt. De tweede heet Fume Knight en is je laatste obstakel voor het bemachtigen van je tweede kroontje. Terwijl de eerste geen onoverkomelijke taak is, zal de tweede je vaak aan het vloeken brengen. Zijn uit de kluiten gewassen zwaard is nog te blokken en te ontwijken, maar van zodra Fume **** Knight zijn vuurtrucjes bovenhaalt kan je het alleen wel schudden. Hulp is niet onaardig bij deze ridder, want zijn vlammende zwaard heeft een radius van 350° en een reikwijdte van het halve strijdtoneel.





Conclusie: te moeilijk?


Net als de vorige DLC hoort dit bij het moeilijkste wat je van de reeks ooit gespeeld hebt. Instortende platformen, een handvol vijanden die je tegelijk aanvallen, ontploffende vaten buskruit... Je kan weer op veel manieren sterven. En als je het einde van het verhaal hebt bereikt, moet je nog één van de moeilijkste eindbazen tot dusver verslaan (die ondergetekende nog niet heeft kunnen afmaken). De gamer die durft, zal zijn zenuwen goed onder controle moeten houden om de ijzeren kroon te kunnen dragen. Maar dat is waar de game om draait, en dus is deze DLC het aanschaffen waard. Op naar het derde luik!

VerhaalGameplayGraphicsSoundSpeelduurTotaal
6/109.5/107.5/108/109.5/1082/100


Bekijk hier de volledige review.

Dark Souls 2

Dark Souls 2
Release
vr 14 mrt, 2014
Genre
Survival
Platform
ps3
Uitgever
Namco Bandai
Ontwikkelaar
From Software

Dark Souls 2 kopen?