Raiders of the Broken Planet: Wardog Fury

Is de tweede campagne van Raiders of the Broken Planet een verbetering of niet? Dat lees je hier.

De geteste versie is de PS4 versie en in deze review geven we enkel een score aan de tweede campagne: Wardog Fury

Wardog Fury is de tweede campagne die je kan kopen voor Raiders of the Broken planet. Net als Alien Myths kan je deze stand-alone campagne kopen voor tien euro. Voor die prijs krijg je vier nieuwe verhaalmissies, speelbaar in singleplayer, co-op met vier spelers, of 4v1 Antagonist mode. Daarnaast krijg je ook nog een nieuw exclusief personage. In dit verhaal nemen de helden het op tegen General Marmalade en zijn Umbra Wardogs faction. General Marmalade voert experimenten uit op zichzelf en zijn eenheid, met interessante mutaties als gevolg. In de eerste missie zal je één van Marmalade's experimenten kunnen rekruteren, namelijk Loaht.

Het merendeel van het verhaal wordt verteld in tussenfilmpjes. Tijdens de eigenlijke missies merk je weinig van het verhaal op. Dat is jammer want Raiders of the Broken Planet heeft wel een aantal interessante personage met een boeiende achtergrond. Als je deze beter wil begrijpen, moet je de gouden munteenheid gebruiken om hun lore vrij te spelen.

De gameplay is niet veranderd ten opzichte van de eerste campagne. Het is nog steeds een generische third person, cover based shooter met een mêlee-aanvalsysteem dat gebaseerd is op steen-papier-schaar. Dit laatste is mijn grootste bron van frustratie, het zorgt voor een ongebalanceerd spel waarbij geluk een veel te grote rol speelt. Neem daarbij nog eens slecht ontworpen levels met repetitieve en vaak onhaalbare doelen. Of je nu tegen een antagonist speel of tegen de AI, het einde van een missie halen, is vaak onbegonnen werk, zonder te grinden. Na veel geluk hebben we de eerste missie van de campagne kunnen uitspelen. De tweede missie heb ik tientallen keren geprobeerd, maar nooit tot het einde geraakt. Als je enkel tegen AI speelt, dan kan je redelijk ver geraken, maar dan nog is het einde vaak niet haalbaar. Als je tegen een antagonist moet spelen, is het meestal onbegonnen werk.

Er zijn ook nog eens vier verschillende munteenheden in het spel: goud, factiepunten, personagepunten en paarse punten die je alleen met echt geld kan kopen. Met goud kan je lore kopen, daarmee kom je dus meer te weten over de personages. Factie- en personagepunten kun je gebruiken om extra vaardigheden te kopen voor je personage, die vaak verwaarloosbare verbeteringen toevoegen. Met de paarse punten kan je extra loadouts kopen of extra skins. Om je een idee te geven, voor één skin betaal je al snel 40 tot 60 euro. Om extra wapens te kunnen kopen heb je een combinatie van factie- en personagepunten nodig en nog eens een hoog level als antagonist.

Het spel ziet er grafisch oké uit. De personages zien er interessant uit en hebben vloeiende animaties. Het geluid is eerder eentonig. De gesprekken zijn ronduit belachelijk, en gaan snel vervelen.

Na iedere speelsessie van Raiders of the Broken planet zag ik eruit als de blauwharige Alicia met haar Australisch accent, zijnde kwaad en enorm gefrustreerd. De eerste campagne had potentieel en kon uitdraaien tot een leuke co-op game. Jammer genoeg slaat Mercurysteam de bal compleet mis. De kinderziektes uit de eerste iteratie zijn niet genezen, ze zijn zelfs erger geworden. Het spel is niet gebalanceerd, vooruitgang is enorm traag en Je moet voorgaande missies uitspelen voor je een volgende missie kan beginnen. Desondanks deze uitbreiding slechts 10 euro kost, is het zijn geld niet waard.

• Zo goed als geen...

• Nog steeds balanceringsproblemen
  • Saai, enerverend