Army of Two: The Devil's Cartel

Deze game werd gespeeld door xXiNiXx en Heer_Vonck tot ze platinum behaald hebben. Wat vonden zij van deze co-op game? Dat kan je hier ontdekken.

Verhaal - Que Pasa?

Jij bent Alpha (of Bravo) en zijn twee leden van TWO (Trans World Operations). Jullie missie is het beschermen van de obscure politicus Cordova. Tijdens het verplaatsen in een soort karavaanstijl worden jullie aangevallen ... en haalt het verleden jullie in.

Vijf jaar eerder

Jullie zijn op missie met Salem en Rios - de protagonisten van de eerdere delen van de reeks. De missie is het redden van de gijzelaars in een vijandelijk gebied. Na intense vuurgevechten met het drugskartel redden jullie een jongedame die luistert naar de naam Fiona. Er ontstaat een discussie of dit meisje wel of niet gered moet worden. Tijdens het terugtrekken uit het vijandelijk gebied gebeurt er iets dramatisch: Salem sterft.

Het verhaal is vrij moeilijk om te volgen, mede door de flashbacks. Je merkt duidelijk dat hier een poging ondernomen wordt om een goed verhaal tot stand te brengen, echter slagen de schrijvers hier niet helemaal in. Doorheen de vele vuurgevechten doe je niet meer de moeite om het verhaal te volgen, en zeker al niet naar het einde toe.

Salem en Rios waren de twee hoofdpersonages in de voorbij twee Army Of Two games. In The Devil's Cartel worden twee nieuwe hoofdpersonages geïntroduceerd. Dit was een goed idee geweest, aangezien TWO een grote organisatie is met genoeg soldaten, maar hou Salem en Rios uit dit verhaal. Ga ofwel verder met de hoofdpersonages van de voorbije games of start een nieuw verhaal met nieuwe personages. Maak geen mix van beide. Na het spel drie keer gespeeld te hebben, weet ik nog steeds niet wie de hoofdpersonages zijn. In de voorbije twee games waren Rios en Salem goed uitgewerkt en had zowel Rios als Salem een eigen karakter. In The Devil's Cartel hebben Alpha en Bravo de persoonlijkheid van een spons. Dit was een gemiste kans.

Gameplay - Blowing stuff up

De gameplay is waar het hier helemaal om draait, en dit draait goed! Deze game is een third-person shooter en deze laat zich ook zo behandelen. Schieten, granaten gooien, herladen, wisselen van wapen doe je met de normale knoppen. Dekking zoeken of lopen doe door op kruisje te duwen. Zo kan je met een simpel duwtje met je rechterknuppel ook handig een richting kiezen en zo van dekking naar dekking lopen. Het coversysteem werkt, net als in de voorbije Army Of Two games, fantastisch.

Wat deze third-person coöp echter zeer leuk maakt is de toevoeging van overkill. Wanneer je voldoende vijanden gedood hebt, ben je in staat om dit met L2 te activeren. Dit maakt je tijdelijk onoverwinnelijk en geeft je oneindig veel munitie. Wanneer jij en je coöp-partner deze tegelijkertijd activeren ga je ook nog eens in slow-motion spelen voor extra precisie en extra ... chaos.

Met elke missie, en vooral de manier waarop je deze beëindigd, verdien je geld. Met dit geld kan je een andere outfit of masker kopen, maar ook andere wapens óf upgrades. Als je eerder iemand bent die de vijanden vanop een afstand omlegt, kan je een sniper kopen en deze upgraden. Ben je (of voel je je) eerder Rambo, dan koop je gewoon een LMG met een magazijn van 200 kogels en loop je al schietend overal binnen en buiten. Voor elk wat wils!

Op grafisch vlak scoort deze game zeker niet slecht, maar ook niet echt zeer goed. Alle vijanden zien er, mits een kleine wijziging hier en daar, hetzelfde uit. De toevoeging dat Alpha en Bravo van kleding en masker kunnen veranderen is wel leuk, maar ook niet meer dan dat. De game tracht ook wat humor in de game te brengen, zo zijn de dialogen tussen Alpha en Bravo tijdens de game best te smaken.

Conclusie - Alleen met twee te spelen

Wanneer is deze game op z'n best? Simpel: wanneer je het avontuur kan aanvatten met een gelijkgestemde ziel. Als je de game op je eentje speelt, wordt je partner vervangen door AI, die het op zich zeker niet slecht doet, maar hierdoor mis je een deel van de opzet van de game. Dit is een game met een matig verhaal, maar met solide gameplay én een goede verbinding om co-op te spelen. Deze game kan je uitspelen op een tiental uurtjes, maar voor platinum zal je twee à drie keer langer moeten spelen, afhankelijk van het aantal (en welke!) geglitchte trophies.

• Co-op zoals het hoort
  • Goede verbinding
  • Coversysteem dat werkt