Barbie and her Sisters Puppy Rescue

Little Orbit brengt naast Monster High ook nog deze Barbiegame uit. Valt deze wat lichter op de maag of niet? Dat lees je hier!

De gameplay is waar deze game het moet van hebben. Hier kunnen we verschillende stappen onderscheiden.

Allereerst moet Barbie een puppy vinden/redden. Zij beweegt zich voort met haar - roze - fiets doorheen de stad, waarvan je de map handig kan raadplegen met behulp van de select knop. Soms vindt zij puppy's aan de kant van de straat, maar soms verstoppen ze zich, of zijn ze in een hachelijke situatie terecht gekomen - bijvoorbeeld verloren in een riool. Het is dan Barbie's taak om deze puppy's veilig te stellen, ze in haar mandje te zetten en mee te nemen richting het Puppy Rescue center.

Eens aangekomen aan het asiel, worden de hondjes gecontroleerd op een chip en eventueel gevaccineerd of ontluist. Gelukkig zijn Barbie en haar zussen bekwame dierenartsen, want soms moet je zelfs de gaatjes vullen bij een hond. Wanneer zij geen chip hebben mag je ze ook zelf een naam geven, zo had ik al snel een Nico, Bjorn en Kenneth in mijn kennel. Na de dognapping door Barbie is de puppy uiteraard vermoeid, en dan is het tijd om uit te rusten. De kennel kan je uitrusten met een extra dekentje, een sierlijkere eetbak, of een leuk speeltje. Deze items verkorten de recuperatietijd en kan je kopen met de zogenaamde 'botten', die je krijgt voor quasi elke voltooide actie.

Na hun korte pauze kan je weer met de hondjes aan de slag. Zo kan je met hen spelen, of kan je met hen trainen. Je kan ze ook allerhande trucjes leren, of hen leren naast jou te wandelen, en dergelijke meer. Hierna heeft de puppy uiteraard weer wat rust nodig. Nadat je hem hebt opgeknapt, gewassen, of zijn nagels geknipt, kan je op zoek gaan naar het baasje van het hondje. Als het hondje een chip heeft, hoeft Barbie slechts de eigenaar te contacteren, die dan overenthousiast haar huisdier komt halen. Wanneer je de beestjes zelf een naam hebt gegeven, moet je op zoek gaan naar een passend baasje. Zo heeft het hondje ogenschijnlijk ook een formulier ingevuld welk type baasje hij verlangt. Wanneer er een match is, belt Barbie deze persoon op en nemen we afscheid van onze Nico, Bjorn en Kenneth.

Al deze acties gaande van het ontluizen en trainen, tot spelen en zoveel meer doe je door gebruik de maken van de schoudertoetsen en/of actieknoppen en meestal in een daarvoor voorziene tijdspanne. Zo moet je soms een heen en weer bewegend rondje laten stoppen in een gebied door op kruisje te duwen, of moet je kruisje soms loslaten om ook in een bepaald gebied terecht te komen. Bij het wassen van de hond, loopt hij heen en weer en moet je op het correcte ogenblik en de correcte plaats de schoudertoetsen indrukken, enzovoort. Zoals je al kan raden, is het kernwoord hier: repetitief.

Barbie and her Sisters Buggy Rescue

We kunnen er niet omheen, tijdens het spelen van de game viel het beeld meermaals voor ongeveer een seconde weg. Zo krijg je dan af en toe een blauw scherm, terwijl je je soms midden in een actie bevindt. Dit werkt zeer storend, zeker als je dit driemaal kort na elkaar ondervind.

De grafische kwaliteit van deze game is, net zoals Monster High, niet goed te noemen. Al bij al stoort het wel minder dan bij de laatstgenoemde. Er is sprake van meer kleur, en de animaties zijn op zich OK, maar op gebied van afwerking slaat deze game de bal weer mis.

Het achtergronddeuntje valt ook mee, alsook de spraak. Het is wel opmerkelijk dat de ontwikkelaars ervoor gekozen hebben, dat als Barbie stapt, ze haar piepende schoenen hebben gegeven. Dit piepend geluidje werkt wel irriterend, gelukkig beweegt zij haar grotendeels voort met de fiets.

Als volwassen man is het vrij moeilijk om een score, laat staan een besluit te vormen over deze game. Voor een vijfjarig meisje denk ik wel dat de game OK is, al is het maar omdat het met puppy's te maken heeft. Jammer genoeg ontbreekt ook hier de optie om de taal te veranderen, en aangezien deze toch als publiek de jongsten onder ons heeft, is dit toch weer een gemiste kans. Heb je een dochtertje en wil je haar aan het gamen helpen, dan kan dit iets voor onder de kerstboom zijn, al zal de papa-gamer niet te ver mogen afdwalen om te vertalen.

De scores zijn gegeven vanuit het oogpunt van een volwassen gamer, let erop dat dit niet het doelpubliek is van deze game.

• Simpel
  • Puppy's