Pac-Man 256

Iedere gamer kent de klassieker Pac-Man. Anno 2016 wordt er een herinterpretatie van de game op de markt gegooid. Is deze gameplay nog relevant of niet? Dat kan je hier lezen!

Pac-Man... Veel gameplay komt er niet bij te pas... In plaats van het klassieke 2D-bord krijgt men nu een soort 3D voorgeschoteld. Je kan het misschien nog best voorstellen met het 2D-bord dat een draaiing van 45 graden ondergaan heeft - langs de derde as dan.

Blijkbaar is er wat mis in gameland, want het bord begint onderaan digitaal te desintegreren door een fenomeen dat The Glitch noemt, waardoor het aangewezen is om onze eetgrage gele bol naar boven te verplaatsen. Het is de bedoeling dat je steeds verder raakt en meer en meer punten sprokkelt. Dit punten sprokkelen doe je uiteraard door de pixels te happen, of door gebruik te maken van de vermenigvuldigers die bezaaid liggen op het speelterrein. Naast de power up die we kennen van vroeger, waardoor je in staat bent de spookjes op te peuzelen, zijn er nu nog andere. Je kan een tornado activeren, een laser uit je mond schieten, of beginnen groeien. Zo zijn er nog een hele resem aan power ups die je kan verzamelen.

Per game stel je ook zelf je power ups in, met een maximum van drie. Die power ups kan je ook upgraden. Tijdens het spelen kan je ook nog muntjes verzamelen. Deze muntjes dienen uitsluitend om deze power ups te opwaarderen. Een voorbeeld daarvan is dat de tornado nog één extra spookje met zich meeneemt, of dat de laser iets langer blijft duren.

Verder kan je ook nog het bord zelf aanpassen. De look dan wel te verstaan. Je kan spelen in een tuin. Dan zijn de spookjes vervangen door kevers. Of in een bureau, dan zijn het de stoelen die je aanvallen. Veel meer dan enkel de look aanpassen gebeurt er wel niet. Naast de standaardversie is het ook mogelijk om met z'n vieren aan de slag te gaan. Al wordt het dan wel een verwarrende boel.

Zoals je al kan raden, stelt de grafische kwaliteit niet zoveel voor. We hebben het hier niet over 8 bit zoals destijds, maar 256 bit. Ik vind het wel jammer dat je niet kan kiezen om op het originele bord te spelen zoals in de jaren '80. Men kiest dan ook voor een iets geavanceerde look, maar dat past niet echt meer in deze tijd. Ofwel ga je terug in de tijd en ga je voor het origineel, ofwel ga je ervoor en zorg je voor mooi afgelijnde spookjes, texturen en zo meer. Nu krijg je er iets tussenin en je weet niet goed wat het is. Of met andere woorden: noch soep, noch patatten.

Het geluid op zich is best OK, maar niets daarvan springt erboven uit, of doet denken aan de tijden van toen. Hier ook weer dezelfde opmerking: ofwel doe je het zoals vroeger, ofwel doe je je best om iets compleet nieuw te maken.

Ik heb vroeger niet ongelooflijk veel Pac-Man gespeeld. Dat was net voor mijn tijd. Jammer genoeg wordt hier iets afgeleverd wat, voor mij alleszins kant noch wal raakt. Er wordt niet getracht om het gevoel van destijds te creëren, en er wordt ook weinig moeite gestoken om iets origineel af te leveren. Wat je krijgt is een game die zeer repetitief is en weinig afwisseling biedt. De verschillende omgevingen en de vernieuwde power ups zijn een pleister op een wel zeer grote wonde, zeker als er geen modus in zit met de originele game (2D) in.

• Simpele besturing

• De game raakt kant noch wal
  • Grafisch niet goed genoeg